Myter om klättring

Jag vill minnas att det var Black Diamond som testade mot microsprickor nånstans, har dock inte lyckats finna testet efter en snabbgoogling på morgonen. De kom hur som helst fram till att microsprickor existerar och att det är onödig att slänga utrustning som inte har direkt synliga skador. Vill minnas att det inte står något om att kassera utrustning när man har tappat dem ner i backen på black diamonds informationsbroschyrer heller, med tanke på att det är ett jänkarföretag kanske man kan dra sina slutsatser från det ;)

(Sättet de gjorde det på om jag minns rätt var att släppa ner ett hundratal karbiner från olika höjder på stengolv och sedan dra samma karbiner tills det att de gick sönder. De upptäckte inga oangelägenheter öht vid det testet.)

Det här tror jag är en myt för en egen tråd. (Finns säkert redan...)
Men jag känner till två tester som känns relevanta.
Det ena var nog inte BD, men jag minns inte heller vem, där man hade ett antal just över hundra (typ 103*) karbiner som man faktiskt kastade ut från El Cap. Därefter provdrog man sönder samtliga. Ingen gick sönder vid en låg last, flertalet låg förstås en bit över vad tillverkaren angivit.
*kanske var det helt enkelt det ojämna antal karbiner man återfann.

Sen har man dragit sönder karbiner i ett labb, men där man istället hade maxbelastat karbinerna ett antal gånger. I själva verket kanske det faktiskt var så att man drog dem till maxlast många gånger för att se om de försämrades. Det gjorde de, och där kunde man även konstatera att det fanns "mikrosprickor". Även om det nu inte var hundratusentals lastcykler så uppfattade jag personligen snarare att det då var fråga om ett utmattningsbrott, som mycket riktigt kan ha en spricktillväxt fram till brott. Det har dock inget med tappade karbiner att göra, även om testet i nån mån kopplades till detta.
Utmattningsbrott brukar vara fler cykler som sagt, men i det här fallet var det å andra sidan extrembelastningar, vilket inte heller riktigt hör ihop med typiskt lömska utmattningsbrott. Ökad last ger dock förstås minskat antal möjliga cykler, så det kändes inte som ett kontroversiellt resultat.

Jag tror att jag har åtminstone den senare testen på hårddisken, i en mapp med sånt. Ska leta vid tillfälle. Annars är såna här "jag minns ungefär-inlägg" utmärkta för att underhålla myter.
 
"Jag kan klättra hårdare om jag tar av mig tröjan, för då minskar vikten..."

Mmm, men tänk på vikten av alla dom extra hormonerna du bär runt på :)
 
En annan myt är att "Den bästa träningen för klättring är klättring". Fel tycker jag, den bästa träningen för klättring är campus, greppbräda, styrketräning på gym, löpträning (för att gå ner i vikt) samt en strikt diet.
Överdrivet att kalla detta för en myt, det beror helt enkelt på vilken nivå man klättrar på. Att ge nybörjare dina typ av råd är lite meningslöst.
 
Det här tror jag är en myt för en egen tråd. (Finns säkert redan...)
Men jag känner till två tester som känns relevanta.
Det ena var nog inte BD, men jag minns inte heller vem, där man hade ett antal just över hundra (typ 103*) karbiner som man faktiskt kastade ut från El Cap. Därefter provdrog man sönder samtliga. Ingen gick sönder vid en låg last, flertalet låg förstås en bit över vad tillverkaren angivit.
*kanske var det helt enkelt det ojämna antal karbiner man återfann.

Jag tror att det testet är en myt. När jag har hört den så var det just BD. Men jag har svårt att tro att man skulle få kasta 100 karbiner från El Cap. Det är ju fullt med folk där, både på och nedanför väggen, dygnet runt. Skulle tro att det är straffbart att kasta EN karbin medvetet.
Men överbevisa mig gärna :)

JOHAN
 
@Johan
Visst låter det fantasifullt, och rätt exotiskt. Vill dock minnas att jag hittade en någorlunda bra källa till detta när jag letade för några år sen. Jag återkommer väl om jag kommer på mer om detta. Jag har överhuvudtaget svårt att förstås hur man dels ska hitta karbinerna, dels hur man ska han den blekaste aning om att de har landat "hårt mot klippa". Långt faller de, men de kan ju landa i en gran antar jag.
 
Mezzner, det är ju dessutom en stor äng nedanför väggen. Inte så hård landning alltså :)

Nu har jag grävt. Det är ingen som har en rock and ice från september -97 liggandes? Där ska det tydligen finnas karbintester som behanlar detta med referat från ett REI-test samt Chris Harmston, som är tidigare testingenjör på BD.
 
Hittade den här texten

"According to Chris Harmston, the quality assurance manager at Black Diamond: “I have test-broken hundreds of used, abused, and dropped ‘biners (even some that fell 3000 ft. (1000 m) from the top of the Salathe Wall on El Capitan). Never have I noticed any problem with these unless there is obvious visual damage to the ‘biner."

Som jag tolkar det har man hittat tappade karbiner och testat dom. Inte medvetet kastar ner karbiner. Men jag kan ha fel.
 
Hittade den här texten

"According to Chris Harmston, the quality assurance manager at Black Diamond: “I have test-broken hundreds of used, abused, and dropped ‘biners (even some that fell 3000 ft. (1000 m) from the top of the Salathe Wall on El Capitan). Never have I noticed any problem with these unless there is obvious visual damage to the ‘biner."

Som jag tolkar det har man hittat tappade karbiner och testat dom. Inte medvetet kastar ner karbiner. Men jag kan ha fel.

Det låter korrekt. Fast om det är samma test är tveksamt. Kräver ytterligare letande!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
Ri_Ga Multipitch Bultade Västragötaland? Klättring allmänt 3
Robin Lindblom Klättring västragötaland /bohuslän Klättring allmänt 2
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
Erik93 Guidebok klättring Sicilien (Di roccia di sole, 2015) Klättring allmänt 0
KrilleMedC Milstenar inom klättring Klättring allmänt 9
Erik93 Klättring Italien Juli (Varmt!!!) Klättring allmänt 5
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Noisek79 Klättring för sökning Gränna - hittelön Klättring allmänt 0
dmchris Klättring nära Hemavan? Klättring allmänt 0
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
Fleixx Klättring i södra Skåne? Klättring allmänt 5
Jiggen Klättring Alperna Klättring allmänt 6
ante353 Styrketräning inför klättring Klättring allmänt 6
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
Hagge17 Från vandring till klättring Klättring allmänt 3
olivere Klättring åldersgräns Klättring allmänt 6
Arytmica Petzl Vertex för klättring? Klättring allmänt 4
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
JallaJallas Klättring i Sälen? Klättring allmänt 0
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
michaelj Klättring i Kroatien Klättring allmänt 4
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
busnicke Klättring costa blanca. Klättring allmänt 6
Louisoh69 Börja med klättring? Klättring allmänt 12
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
CarMaPal Testa klättring utomhus Klättring allmänt 8
henkaj klättring Schweiz. Klättring allmänt 5
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Polarnatt Reumatism, fingerleder och klättring Klättring allmänt 1
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
dmchris 3 månaders klättring - var? Klättring allmänt 4
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
Corax Klättring som alternativ till droger, brott och våldsam död Klättring allmänt 3
Polarnatt Klättring och träning Klättring allmänt 8
Gabbi_ Klättring efter operation karpaltunnelsyndrom? Klättring allmänt 17
Ghost En bok om tränning inom klättring Klättring allmänt 0
everts1 Sollefteå - bouldering/klättring? Klättring allmänt 0
Chiroo Klättring inomhus Åkersberga Klättring allmänt 1
lyckegard klättring i Stockholm Klättring allmänt 6
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
jonkandonkan Klättring Toubkal/Atlasbergen Klättring allmänt 6
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
sorenh klättring i och omkring Skellefteå? Klättring allmänt 2
annakask Klättring på Malta Klättring allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.