Gissa position

Så kul.

Kul och bra att någon tar upp sånna här block. Jag instämmer! Man bli överraskad utav sådant här när man kommer fram till en sådan här märklig plats. Det finns ju ett antal och naturligtvis sätter dom alltid fantasien i rörelse. Ibland ser dom ut av vara diplacerade just för att väcka vår förundran bara.
Naturen som formgivare och designer är alltid bäst. Så tycker jag.
Frostsprängningar ger ju perfekta klyvyxor, men bergarten ska ligga rätt för att det ska ge resultat.

Det finns hur mycket som helst att förundras över formmässigt under en vandring på fjället. Och vad sedan folk läser in i dessa stenar är helt otroligt..

Nu hör det ju inte direkt hit men det där ‘graven i Sarek’ Ni vet..(Tjievrrajaure) nedanför Pårte, är ju en annan tolknings-träto-ämne.. Det var någon gubbe för ett antal decennier sedan som fullt och fast hävdade att det skulle vara Manne Hoflings grav.

Nåväl.. Jag gissar på antingen: Jeknafforyggen eller Kierkevareryggen.
 
#2156
Det där stora vita i bakgrunden ser väldigt bekant ut, jag har en bild tagen i Vuossjevagge ovanför Vaisaluokta mot Blåmansisen som ser ut så. Så jag gissar att din bild kan vara någon av Akkas toppar, men jag har inte varit där uppe så jag kan inte säga vilken.

Yes, det stämmer, borgtoppen är det. Imponerande att du tog den utan att ens varit där uppe!

Häftigt stenblock, ska bli kul att se var det finns.
 
Vi ska väl inte köra fast här, så jag zoomar ut lite till en sista gång. Denna bild är tagen från ett pass i bergryggen som syns på bild #2160. Blocken är utom synhåll men sjön som syns på bild #2165 skymtar även här, precis bakom toppen på den låga mörka kullen i bildens mitt. Nu är det kanske möjligt att känna igen en del av bakgrunden för att kunna gissa position.
 

Bilagor

  • utsid008c.jpg
    utsid008c.jpg
    139.1 KB · Visningar: 333
Ok, då är det dags att gissa lite!

Kan vi vara i området öster om Njunjes-stugan? Är det möjligen Rungatjåhkkå vi ser längst bort i bild #2165? I sådana fall skulle vi vara någonstans vid platån väster om Ánkalmtjåhkkå.
 
Ok, då iterarar vi oss fram. :) Vi borde alltså vara i trakterna kring Vaimok.

Kan det vara Skiejakjauratj som är den sjö vi skymtar. Du har därmed genat mellan två delar av Nordkalottleden. På bild 2168 borde man då se Staika långt bort i bilden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.