Vintertätning och liggunderlag

tigertamjaren; sa:
En möjlighet som jag har funderat på när det gäller just halvsäck (/elefantfot) är att ha den som innersäck (ihop med dunjackan) på vintern. Finns nog en del vikt att spara på det.

Har du testat det Mattis?

/ G

Jo, jag har testat det. Började testet med att sova i min vanliga säck fast nerdragen till hälften med jackan på. Efter det vart det att klippa och sy om min gammla säck. Även det testade jag. Funkar bra. Testade i -10 (bra att veta).
 
Glöm inte bort att det går utmärkt att även använda ryggsäcken som isolering under liggunderlaget. Skaljackan på sovsäcken gör underverk för värmen och om sovsäcken ligger an mot en kondensfylld tältduk slipper du det problemet oxå. "Fluffa" även till sovsäcken innan sovdax för att för att få maximalt fyllningsgrad. Jag förordar personligen ej att torka kläder i sovsäcken under natten, utom ex strumpor. Nattens sömn är till för att sova och få kraft till nästa dag, inte att använda min energi till klädtork. Det är de små detaljerna som gör skillnaden och de kommer genom erfarenhet.
Hur som helst; det viktiga är att vara ute. Kunskapen och erfarenheten om vad som passar DIG kommer med tiden och det finns lika många "rätt sätt att tälta" som det finns medlemmar här på Utsidan...

Vi ses där ute.
 
Grader i helvetet

Jo men hörrö Danne, frågan är ju NÄR blir det ett problem och HUR STORT problem det blir. Eller för att formulera det annorlunda: När blir problemet större än vinsten?

Några nätter till en vecka i den konfiguration som jag talade om upplever inte jag åtminstone som ett problem. (Men notera att det då rör sig om en normal svensk vintertur på drygt en vecka med lite "tättande i bergen", och ev. med en mellanlandning i ett vindskydd / stuga med tillhörande torkningsmöjligheter.)

250px-Botticelli_ChartOfDantesHell.jpg


/ G
 
mad as ice; sa:
Jo, jag har testat det. Började testet med att sova i min vanliga säck fast nerdragen till hälften med jackan på. Efter det vart det att klippa och sy om min gammla säck. Även det testade jag. Funkar bra. Testade i -10 (bra att veta).

Står ju som sagt högt upp på att pröva på-listan, så det blir nog en test vad det lider. Har alltid tyckt att det är vansinne att inte använda sina pinnaler maximalt. Även ryggan kan ju inkluderas i ett "sovsystem" genom att stoppa ner fötterna / nederdelen av sovsäcken i den. Alltid ger det några graders extra värme.

/ G
 
Re: Grader i helvetet

tigertamjaren; sa:
Jo men hörrö Danne, frågan är ju NÄR blir det ett problem och HUR STORT problem det blir. Eller för att formulera det annorlunda: När blir problemet större än vinsten?

Några nätter till en vecka i den konfiguration som jag talade om upplever inte jag åtminstone som ett problem. (Men notera att det då rör sig om en normal svensk vintertur på drygt en vecka med lite "tättande i bergen", och ev. med en mellanlandning i ett vindskydd / stuga med tillhörande torkningsmöjligheter.)

/ G
Jo, det har du ju rätt i. Har man torkningsmöjligheter och/eller inte ska vara ute så länge uppstår inte problemet. En sydpolsresenär som Skinnarmo bör undvika att andas i säcken, medan det blir annorlunda under veckotur där stugor passeras. Någonstans däremellan kan problemen dyka upp. Gradskillnad som sagt.

Raskesven
 
Re: Re: Relativ luftfuktighet

Raskesven; sa:
Hur mycket vattenånga andas vi ut under en natt, en halvliter, en liter? Om den vattenångan leds ut genom sovsäcken och det är mer än 30 grader kallt ute kommer den att frysa inne i säcken när vattenångan närmar sig säckens yttre delar. På utsidan av sovsäcken och en liten bit in i säcken är det då minusgrader. Det blir ett problem.

Läs den här tråden: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=18050&pagenumber=1

Raskesven

Vill bara påpeka att detta påstående förutsätter att människan ALLTID andas ut vatten (i form av vattenånga). Detta skulle innebära att OM man andades in 37 grader varm luft med 100% luftfuktighet skulle det rinna vatten ur käften i varje andetag eftersom luften inte kan ta upp mer vätska. Detta är naturligtvis inte korrekt.

Grundanledningen att vi oftast förlorar vätska genom utandingsluften är att vi andas in luft som är KALLARE och TORRARE än miljön inne i lungorna. Ju större skillnaden i temperatur mellan lungorna och inandningsluften blir desto större blir förändringen av den relativa luftfuktigheten. Detta leder till ett större osmosiskt tryck som i sin tur gör att man förlorar mer vätska.

Alltså kan vi vara helt säkra på att en person som andas inne i en sovsäck kommer att andas ut MINDRE vatten under en natt en en person som andas uteluften. Man skulle till och med kunna tänka sig att en person som andas inne i en sovsäck med fuktspärr i princip inte andas ut någon vätska över huvud taget.

Det är däremot helt riktigt att man riskerar att blöta ner sovsäcken eftersom den varma och fuktiga luften inne i sovsäcken åter igen pga det osmosiska trycken söker sig ut sovsäcken. Men om man får tro den gode tango alias Patrik Törnkvist ska detta inte vara något större problem...
 
Re: Re: Re: Relativ luftfuktighet

undvall; sa:
Raskesven; sa:
Hur mycket vattenånga andas vi ut under en natt, en halvliter, en liter? Om den vattenångan leds ut genom sovsäcken och det är mer än 30 grader kallt ute kommer den att frysa inne i säcken när vattenångan närmar sig säckens yttre delar. På utsidan av sovsäcken och en liten bit in i säcken är det då minusgrader. Det blir ett problem.

Läs den här tråden: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=18050&pagenumber=1

Raskesven

Vill bara påpeka att detta påstående förutsätter att människan ALLTID andas ut vatten (i form av vattenånga). Detta skulle innebära att OM man andades in 37 grader varm luft med 100% luftfuktighet skulle det rinna vatten ur käften i varje andetag eftersom luften inte kan ta upp mer vätska. Detta är naturligtvis inte korrekt.

Grundanledningen att vi oftast förlorar vätska genom utandingsluften är att vi andas in luft som är KALLARE och TORRARE än miljön inne i lungorna. Ju större skillnaden i temperatur mellan lungorna och inandningsluften blir desto större blir förändringen av den relativa luftfuktigheten. Detta leder till ett större osmosiskt tryck som i sin tur gör att man förlorar mer vätska.

Alltså kan vi vara helt säkra på att en person som andas inne i en sovsäck kommer att andas ut MINDRE vatten under en natt en en person som andas uteluften. Man skulle till och med kunna tänka sig att en person som andas inne i en sovsäck med fuktspärr i princip inte andas ut någon vätska över huvud taget.

Det är däremot helt riktigt att man riskerar att blöta ner sovsäcken eftersom den varma och fuktiga luften inne i sovsäcken åter igen pga det osmosiska trycken söker sig ut sovsäcken. Men om man får tro den gode tango alias Patrik Törnkvist ska detta inte vara något större problem...
Eftersom jag själv sovit i sovsäck i både plus- och minusgrader åtskilliga nätter och under relativt långa perioder vet jag att man fuktar ner säcken när man andas i den.

Ska man tro den gode tango är det ett problem. Han är ju inne på exakt samma spår som jag: försök undvik att andas i sovsäcken.

Raskesven
 
Hmm då får jag be den gode Tango om ursäkt, det var ju tigertamjaren (Gunnar Andersson) som tyckte att man skulle andas i sovsäcken.

Själv har jag som sagt var aldrig provat det men eftersom min vintersovsäck har inbyggd fuktspärr ska jag i alla fall ta och köra en liten utprovning. Rent logiskt måste det ju som sagt var minska mängden fukt inne i tältet.

Finns det någon som provat just detta, dvs andas inne i sovsäcken MED fuktspärr???

/ Stefan
 
Stefan et al: Jag har alls inget emot att klä skott för mina egna uttalanden... ;)

Jag tycker inte heller frågan är av världsintresse, lite väl av typen storm i ett vattenglas. Hur farligt kan det vara att andas inne i säcken? Hur många drar INTE åt huvan rejält kring huvudet när temperaturen börjar krypa under minus tio-strecket? Varför finns huvan där överhuvudtaget?

Min personliga erfarenhet från sovsäckar är ganska omfattande, med undantag från de mest tekniska dunsovsäckarna med alla slags tingeltangel i form av membran och fuktspärrar etc. Jag har som sagt sovit i kronans variant av Caravan Karry-Combi i alla väder, med säcken genomblöt i underkylt regn och hård blåst (bad idéa!), i snöka, i kronans gamla 8-tält med och utan värme i, i O-post tillverkad av uselt sammanfogade knäppetält, i under fyrtiogradig kyla direkt i snön, med och utan yttersovsäck. Jag har sovit på och under granruskor i trettiofemgradig kyla. Jag har sovit i min Ajungilak Tyin i tält när det varit runt minus trettio ute. Med och utan dunjacka på. Ganska många nätter. Liksom jag har gjort det i snöka med samma sovsäck. Dessutom har jag som alla andra någon gång sovit i usla, billiga "festivalsovsäckar".

Min erfarenhet säger mig att en sovsäck ska vara varm. Hellre för varm än för kall. Är den för kall tar man på sig mer kläder. (Jaja, jag har haft Lars Fält som instruktör så jag känner till alla detaljer om att man ska ha kläderna under och över sig, inte på sig, men det ger jag blanka fan i! ;) ) Är det ännu kallare stoppar man in nosen i sovsäcken och drar åt runt huvan så gott det går. PERSONLIGEN tycker jag att det blir avsevärt varmare att andas inne i säcken än att ligga och dra i sig kalluft och exponera ansiktet när det är överdjävligt kallt.

Try it you´ll like it!

;)

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Stefan et al: Jag har alls inget emot att klä skott för mina egna uttalanden... ;)

Jag tycker inte heller frågan är av världsintresse, lite väl av typen storm i ett vattenglas. Hur farligt kan det vara att andas inne i säcken? Hur många drar INTE åt huvan rejält kring huvudet när temperaturen börjar krypa under minus tio-strecket? Varför finns huvan där överhuvudtaget?

Min personliga erfarenhet från sovsäckar är ganska omfattande, med undantag från de mest tekniska dunsovsäckarna med alla slags tingeltangel i form av membran och fuktspärrar etc. Jag har som sagt sovit i kronans variant av Caravan Karry-Combi i alla väder, med säcken genomblöt i underkylt regn och hård blåst (bad idéa!), i snöka, i kronans gamla 8-tält med och utan värme i, i O-post tillverkad av uselt sammanfogade knäppetält, i under fyrtiogradig kyla direkt i snön, med och utan yttersovsäck. Jag har sovit på och under granruskor i trettiofemgradig kyla. Jag har sovit i min Ajungilak Tyin i tält när det varit runt minus trettio ute. Med och utan dunjacka på. Ganska många nätter. Liksom jag har gjort det i snöka med samma sovsäck. Dessutom har jag som alla andra någon gång sovit i usla, billiga "festivalsovsäckar".

Min erfarenhet säger mig att en sovsäck ska vara varm. Hellre för varm än för kall. Är den för kall tar man på sig mer kläder. (Jaja, jag har haft Lars Fält som instruktör så jag känner till alla detaljer om att man ska ha kläderna under och över sig, inte på sig, men det ger jag blanka fan i! ;) ) Är det ännu kallare stoppar man in nosen i sovsäcken och drar åt runt huvan så gott det går. PERSONLIGEN tycker jag att det blir avsevärt varmare att andas inne i säcken än att ligga och dra i sig kalluft och exponera ansiktet när det är överdjävligt kallt.

Try it you´ll like it!

;)

/ G
Jag drar år huvan rejält runt huvudet när det är kallt. Dock lämnar jag en glipa att andas genom. Ett alternativ till att andas inuti säcken för att undvika den kalla luften rakt ner i lungorna är, som nämnts, att andas genom ett yllelager i form av exempelvis en uppdragen yllehalskrage och/eller yllebalaklava. Men var och en blir salig på sin fason;-)

Raskesven
 
apropå andas isäcken

Rekommenderar inte att andas innne io säcken som en del skriver nedan. Däremot är det ett bra förslag att andas ut genom en arm på ex. goretexjackan så minskar förlusten av värme. Att andas i säcken gör att materialet binder fukt och det är absolut inte bra för dun som slutar att isolera, medans en syntetsäck på en veckotur inte blir mysig.

Jag har slutat förlita mig till Thermarest och andra upplåsbara på vintern då jag vaknat flera nätter med helt kall rygg efter pyspunka. Hellre ett rejält traditionellt liggunderlag och kanske ett kort upplåsbart.

Ridgerest tycker jag bara samlar snö i veken, men är annars bra då det är lätt och fakltiskt isolerar bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2
eaglerock pumpsäck till liggunderlag Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.