mobil räddade man

En anledning till att motionsåkning, utan just annan utrustning än skridskor, på naturisar, är "bortglömd" är väl rimligen att det är en ganska marginell sport.

Jag kan inte räkna särskilt många dagar på ett år då jag har tillgång till isar på sjöar/hav där jag kan ge mig ut och veta att nån annan redan kollat isen åt mig och där detta alltjämt är aktuellt. Tvärtom är det normala att jag åker under eget ansvar, och när jag drog upp min kamrat ur plurret som jag nämnt, så var det på större delen av åksträckan istjocklek som räckte till lastbil.

Jag är inte så säker på att det är plogade banor på mindre sjöar som avses, men för all del på såna sjöar (ex v Getaren) är det väl ingen som höjer på ögonen om folk åker utan säkerhetsutrustning en kall vinter. Dessa banor är ju dock så få att det bara är ett fåtal som kan ha dem som "hemma-is" för spontan/regelbunden motionsåkning.

Att komma med utrustning på Vikingarännet måste väl ändå betraktas som allt annat än pinsamt? I reglerna anges att isdubbar är obligatoriskt. När behöver man isdubbbar annat än när man ligger i plurret? Det har hänt att det funnits råkar längs banan under tidigare arrangerade lopp, och OM man mot all förmodan får användning av sina isdubbar är jag övertygad om att det är mer komfortabelt med en ryggsäck som håller kroppen högre i vaken och kanske rent av innehåller nåt torrt klädesplagg. Att jag skulle avstå denna ryggsäck för att nån annan ska slippa reta sig på den är knappast troligt. Förra året åkte jag med en liten multisportsäck med nåt förstärkningsplagg och lite fika. Inte den normala säcken och utan linan. Fast jag tyckte inte att säcken och dess ev potential som flythjälp kändes som en belastning eller pinsamhet.

Och jag måste säga att det övergick min fantasi att det hade kunnat få nån att himla med ögonen över en eventuell turryggsäck.
Nästan ett skäl att ta större ryggsäck om jag skulle åka i år.
Fast det ska jag nog inte, bl a eftersom jag bara paddlat hittills på mina skridskovatten. (Kan rapportera att även vikarna på Mälaren är fullt paddelbara ännu idag, denna vinter.) Jag har f ö flytväst fast jag aldrig plurrat med min havskajak.
 
Tudelning!

Ja, jag tror att det är viktigt att man inser skillnaden mellan motions- och friluftssport, även om jag lever efter principen att ha bilbälte på mig under alla omständigheter. Som sagt, det blir ett långt större problem att vara "nedrustad" vid riktig åkning, än utrustad vid ren motionsaktivitet. Men, som någon påpekade, det blir ju bara lite mer träning om utrustningen får hänga med...och man är en god förebild för de som ännu inte har någon erfarenhet eller uppfattning.
 
Mezzner; sa:
Jag kan inte räkna särskilt många dagar på ett år då jag har tillgång till isar på sjöar/hav där jag kan ge mig ut och veta att nån annan redan kollat isen åt mig och där detta alltjämt är aktuellt.

---Att komma med utrustning på Vikingarännet måste väl ändå betraktas som allt annat än pinsamt? I reglerna anges att isdubbar är obligatoriskt. När behöver man isdubbbar annat än när man ligger i plurret?

Man kollar isen själv. Sen kör man så isflisorna ryker. Så gör jaktseglare och skridskoseglare.

Stockholmssjöarna kan ligga väl in i april.

Jag har aldrig ifrågasatt isdubbarna. Om det behöver pikas under ett arrangerat motionslopp så vill jag inte vara med i det. Det är kanske mina holländska gener som gör att jag vill kunna åka fort och fritt på sjöis utan att känna mig som en astronaut.

Man måste kunna anpassa utrustningen efter omständigheterna, det är också en del av kunskapen. Inom kajaksporten gör man det; man paddlar inte gärna med en fullastad havskajak en timme efter jobbet, även om det iofs skulle vara både säkrare och innebära mera motion...
 
http://www.vikingarannet.se/?location=3,2&-session=sess_cms_viking:D91BA96302a3522A0FouxoF23167&aid=50D965920277936F0AuWV3C6C107&cat=news

Problemet är som sagt att det finns naturisar relativt sällan som är så stabila som krävs för att man ska åka utan plurrisk. Snöfria pålitliga isar kan man ju önska sig, men bara för att man inte tycker att man har tid med ryggsäck så anpassar sig tyvärr inte isarna efter det. Att ha en skridskoryggsäck packad och klar är enkelt och kräver ju ingen tid extra alls.

Med tanke på upprinnelsen till denna tråd så är det ju lite självmål att propagera för åkning med mindre utrustning.

Jag paddlade inte utan sällskap igår, men det tillåter jag mig på sommaren, höst och vår. "Problemet" är ju att det inte går att åka skridsko då vattnet är badbart...
 
Mezzner; sa:
Med tanke på upprinnelsen till denna tråd så är det ju lite självmål att propagera för åkning med mindre utrustning.

Inte alls! Mannen hade inte isdubbar och hade uppenbarligen heller inte koll på isen. Det är två lärdomar för oss alla. Han var på turåkning utan redskap och sällskap! Utrustningen var inte anpassad till omständigheterna.

Men våra stockholmssjöar är upp till 15 km runtom, det är inte så mycket att reka såpass att man känner isen. Sedan kan man köra med minimiutrustning (isdubbar!). Med sällskap blir det roligare. Ju oftare man kör, desto bättre teknik får man, och motion. Och man blir en bättre skridskoåkare.

Det finns inget så spännande som att försiktigt ta sig fram på okända sjöar eller lätt gungande havsisar mellan utskären. Men det är ju en helt annan aktivitet som - förutom sällskap - kräver annan utrustning än när man susar runt några varv på Norrvikens eller Källtorpssjöns 20 cm kärnisar innan jobbet.
 
farten

Har jag fel om jag påstår att det är hastigheten genom lägre luftmotstånd och last du är ute efter? Motion kan man få även med säkerhetsutrustning. Och alla kan ha otur.
 
Re: farten

Jonas_T; sa:
Har jag fel om jag påstår att det är hastigheten genom lägre luftmotstånd och last du är ute efter? Motion kan man få även med säkerhetsutrustning. Och alla kan ha otur.

Utan ryggsäck och med mycket lätt(och kort) träpik kan man imitera hastighetstekniken(lös häl naturl.). Det är helt annorlunda än fulllastad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frhol Mobil som GPS Långfärdskridsko 15
haavard Jag räddade (kanske) en man från att drunkna i dag Långfärdskridsko 11
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Tetraone Lite äldre skridskor, 70-tal och nyare, vilka var bäst, några man ska undvika? Långfärdskridsko 8
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
Misstell Vad packar man i ryggan egentligen? Långfärdskridsko 2
niklaz Nästa säsong (slutet 2013), vem kan man åka med i Sthlm? Långfärdskridsko 7
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
ohlsson.anders_live.se Tips var man kan köpa lösa Bindningar Långfärdskridsko 4
coolmanq Hur tar man bort vikten på Lundhags Pikstav vector? Långfärdskridsko 4
Mats L Hur mäter man? Långfärdskridsko 2
Nuskani Hur sätter man fast? Långfärdskridsko 8
rickard svanström Kan man ha 40cm långa skenor Långfärdskridsko 24
pausch Hur sent på säsongen kan man åka ? Långfärdskridsko 11
rab Vilken långfärdsskidskoförening bör man vara medlem i Långfärdskridsko 9
henrikl Hur får man Alpinaskorna att mostå väta? Långfärdskridsko 5
loova Var hittar man bra pikar? Långfärdskridsko 7
kr-val Hur får man gott omdöme? Långfärdskridsko 16
knatte Kan man lägga in bilder i detta forum?? Långfärdskridsko 4
charles.wahlin Vikingarännet: Hur bor man smidigast? Långfärdskridsko 3
cotterskog Behöver man gå kurs? Långfärdskridsko 6
J.M Här kan man Åka Långfärdskridsko 0
halindgren Var kan man åka? Långfärdskridsko 3
lennug Hur slipar man "snablar"? Långfärdskridsko 3
salgo60 Skridskoryggsäck Blidö - hur får man den vattentät ... Långfärdskridsko 3
Skall man skaffa klappskridskor? Långfärdskridsko 9
Hur gör man? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.