Några nyheter på prylfronten??

Började pilla på skridskoutrusningen igår och fann till min stora besvikelse att jag inte behöver komplettera den med NÅGONTING inför årets säsong!!! Är det någon som vet om / hört talas om några nyheter på prylfronten som gör att man bara MÅSTE uppgradera???
Jag har lite funderingar på att sy om min ryggsäck för att få ned tyngdpunkten lite. Det får kanske räcka med det... (Ja, jag har lite abstinens...)
 
Om man inte behöver "mer" funktion, så kan man alltid med gott samvete (?) fundera på hur man kan köpa samma funktion fast med lägre vikt.

UL-trådarna ger massor av möjligheter till att behandla abstinensen med nya goa optimeringstankar och mer köp-och/eller-fixa-själv-glädje.

Det var alltså dagens köptips: UL-konceptet.
Patric
 
Liten ryggsäck

För att det ska bli riktigt dyrt, skaffa först en liten ryggsäck typ 25-30 liter. Försök packa ner allt du behöver i den, förhoppningsvis misslyckad du ;-) Byt nu ut tunga och stora saker mot lätta och små. T ex bara MÅSTE du ha en dunjacka, fleecereservkläder/-vantar/-mössor etc. Termosen är säkert väldigt tung...

Lycka till!
 
GPS

Jag antar att du redan har en GPS.
Jag kompletterade min GPS-samling med en Foretrex 101 för att hålla lite koll medans jag går i skogen och det fungerar över förväntan med den fastspänd på armen.
Med extraremmen sitter den bra även utanpå jackan.
Köpte min på ASPID http://www.aspidshop.com/export/store/

Den borde fungera utmärkt vid skridskoåkning.
 
En idé jag haft ett tag

Jag tycker om att åka skate skidor och jag tycker om att åka långfärdsskridskor. Nu då det mer eller mindre är standard med skidbindningar på skridskorna borde det ju gå bra att kombinera dessa aktiviteter. Jag har på senare år gjort fantastiska skate turer ,i Stockholmstrakten, på sjöar och i skärgården då förhållandena för skridskoåkning inte varit optimala. Men här och var på dessa turer skulle man ju vilja ha haft sina skridskor med sig. Mina utrusningstankar kring detta gäller följande.

Skidor: Det vore intressant att testa en lite kortare skate skida som går bra att fästa på ryggsäcken då man åker skridskor. Har hört att skidorienterare brukar åka på lite kortare skidor. Fisher har även en modell som heter "pacer skate" som jag inte lyckades få tag i ifjol. Salomon har även en svindyr "leksaks skida" som heter XA Blade...

Stavar: Vore guld om man kunde staka lika bra med sina pikar som med sina långa skatestavar. Alternativet vore en hopfällbar pik som man tar fram vid behov. Så tar man med sig sina skatestavar som dom är.

Någon som har kommit längre än jag i dessa tankar eller som har erfarenheter i övrigt eller bara åsikter kring detta??? Visionen för mig är att hitta den ultimata "cruising the archipelago by winter" uttrustningen. Skredstång känns liksom lite mossigt...
 
Terapi ???

Kanske billigare med terapi, men det kan ALDRIG vara lika trevligt som att sitta & pilla med utrustningen, köpa nya prylar samt fantisera om kommande säsongs öden & äventyr.

(- 9,5 grader i natt, det rycker i fötterna !!!)
 
Skredstång

Är det någon här på forumet som vet ungefär i hur stor utsträckning skredstång används (på privata eller organiserade turer). Jag har, som ni kanske förstår, svårt att släppa mina tankar om den ultimata "cruising the archipelago by winter" utrustningen (se ovan). Jag ser en möjlighet att få till spännande turer även då isläget inte är det bästa med denna lösning. De gånger då jag använt mig av traditionell skredstång har jag bara blivit frustrerad...
 
Re: En idé jag haft ett tag

Intressanta tankar.

En erfarenhet jag gjort är att man inte kan pika med stavar med truga på snötäckta mjuka saltisar/stöpisar. Dessutom kan man på skidor komma farligt långt ut på svampiga isar utan att märka det innan man badar. En annan synpunkt är att skatingteknik med långa stavar är jobbigt att kombinera med ryggsäck i varje fall om tyngdpunkten sitter högt. Så skall du göra specialpikar får de vara mera pikar än skatingstavar och med fördel lite kortare än skatingstavar för att inte fresta så mycket på axlar och armar vid ryckföre.

Satsa gärna på en rymlig ryggsäck med låg tyndpunkt.

Sedan behöver du kompisar med liknande ambitioner och utrustning för att det skall bli vettiga turer.

Skredstång är en vettig pryl på vårvinterisar för att ta sig över mjuka partier och går bra i skarföre. Skidskating är mera allround speciellt om man har SNS-bindingar.

Thure

Anders.Appelqvist; sa:
Jag tycker om att åka skate skidor och jag tycker om att åka långfärdsskridskor. Nu då det mer eller mindre är standard med skidbindningar på skridskorna borde det ju gå bra att kombinera dessa aktiviteter. Jag har på senare år gjort fantastiska skate turer ,i Stockholmstrakten, på sjöar och i skärgården då förhållandena för skridskoåkning inte varit optimala. Men här och var på dessa turer skulle man ju vilja ha haft sina skridskor med sig. Mina utrusningstankar kring detta gäller följande.

Skidor: Det vore intressant att testa en lite kortare skate skida som går bra att fästa på ryggsäcken då man åker skridskor. Har hört att skidorienterare brukar åka på lite kortare skidor. Fisher har även en modell som heter "pacer skate" som jag inte lyckades få tag i ifjol. Salomon har även en svindyr "leksaks skida" som heter XA Blade...

Stavar: Vore guld om man kunde staka lika bra med sina pikar som med sina långa skatestavar. Alternativet vore en hopfällbar pik som man tar fram vid behov. Så tar man med sig sina skatestavar som dom är.

Någon som har kommit längre än jag i dessa tankar eller som har erfarenheter i övrigt eller bara åsikter kring detta??? Visionen för mig är att hitta den ultimata "cruising the archipelago by winter" uttrustningen. Skredstång känns liksom lite mossigt...
 
Re: Skredstång

Anders.Appelqvist; sa:
Är det någon här på forumet som vet ungefär i hur stor utsträckning skredstång används (på privata eller organiserade turer)... De gånger då jag använt mig av traditionell skredstång har jag bara blivit frustrerad...

Skredstång änvänds av en liten men växande skara njutare / fälmän som vill utnyttja hafsisens alla skiften. Att skejta med korta skidor på bra snö kan säkert vara kul, men det ursätter inte skredstångens mobilitet och framkomlighet när du kommer ut i packisen, att skreda genom vrakis, där stora isflak vridits upp på högkant och andra ligger krossade, där terängen är så eländig att det är svårt att ta sig fram till fots, över kobbar och skär, överallt tar sig skredstången fram.

Det fina med skredstången är inte att den är supersnabb på något speciellt underlag, för det är den inte. Det fina är att den är "helt ok" överallt, den anpassar sig lätt.

Sen är det heller inte lätt att lära sig åka skredstång, det ser man rätt snart om man tittar på det Skredstångs VM 2004 i Ålands skärgård, silvret togs hem av en riktig skredstångspionjär på 80 år, och guldet vanns av en raskare yngling på 70 år.

/Bo
 
Korta skateskidor är de bästa. Skatestavar och lätt ispik. När man åker skidor pikar man inte, liten risk, men livet är sådant. På bra is stavar och skidor fast ryggsäck.
 
pekvirk; sa:
Korta skateskidor är de bästa. Skatestavar och lätt ispik. När man åker skidor pikar man inte, liten risk, men livet är sådant. På bra is stavar och skidor fast ryggsäck.

Hej Pekka
Har du erfarenhet av korta skateskidor?? Jag är 180 cm lång och skulle vilja ha ett par skidor under 160 cm! (Dom jag har nu är 190 vill jag minnas...)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ajn Nyheter Långfärdskridsko 0
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
thureb Isdrift på Vättern Långfärdskridsko 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.