Cykla på skogsväg

Jonas, visst menar du ROFL annars är jag inte med? Lite hård ton med va fan kan jag tycka...

Jag är själv på G att uppgradera till en fulldämpad efter att haft HT 1,5 år. Pendlar till jobbet året om och ska man cykla single track på kväll och helg blir det lite drygt för ryggen med den hardtail jag har nu. Pendlar med en hybrid med just tung och inte så rolig gaffel. Kör enkel stig ibland på väg hem men det blir grymt stötigt med liten luftkammare och dålig gaffel. Folk kör ju med allt möjligt men det är väldigt många som säger att fulldämp är trevligare än HT på många sätt och vis. Har hört det av väldigt många.

Cyklar nu 29" hardtail i skogen kommer köpa en 27,5" AM senast i vår.

27,5? Varför just det?

Om du nu inte har bestämt dig för en cykel som råkar ha det så tycker jag att det är bakvänt att först bestämma hjulstorlek och sen leta cykel som har det. Bättre att välja cykel efter egenskaper.
 
För att jag har en 29er och ska ha kvar den för motionslopp. Det här blir lite mer moppe för hopp och lek. I teorin är det enklare att accelerera igång ett mindre hjul också. Tror det blir en perfekt mix av 26 som känns litet och 29er som jag redan har.

27,5? Varför just det?

Om du nu inte har bestämt dig för en cykel som råkar ha det så tycker jag att det är bakvänt att först bestämma hjulstorlek och sen leta cykel som har det. Bättre att välja cykel efter egenskaper.
 
Testa och avgör själva, det är bäst.

Niklaz får nog en fin moppe med 27,5" som är en bra kompromiss om man är lite längre. Jag är inte mer än 174cm lång så 26" är perfekt för mig.

Själv tycker jag 29" är bökigt i skogen, och att HT är vansinne i skogen trots att jag själv körde det i många år. Skog alltså, inte grusväg.

Och JP, jag såg vilka cyklar som var med i filmen.
:)
 
För att jag har en 29er och ska ha kvar den för motionslopp. Det här blir lite mer moppe för hopp och lek. I teorin är det enklare att accelerera igång ett mindre hjul också. Tror det blir en perfekt mix av 26 som känns litet och 29er som jag redan har.

Jag gick från en Meta5 med små hjul (de ser verkligen små ut nu) till en Bandit med stora hjul. Banditen är nästan lika lekig som Metan.(den är också flera kg tyngre vilket nog gör största skillnaden) Det jag upptäckte är att det inte handlar om hjulstorlek utan om helheten. Det enda jag kan känna är knepigare med Banditen är manuals eftersom jag har lite svårare att få bak tyngdpunkten bakom bakaxeln.


Testa och avgör själva, det är bäst.

Åh, tack! ;-)

Niklaz får nog en fin moppe med 27,5" som är en bra kompromiss om man är lite längre. Jag är inte mer än 174cm lång så 26" är perfekt för mig.

Jag tror också att han hittar nån kul cykel med 27,5, det börjar ju komma en del. Banchees var med länge i valet av ny cykel i våras. Frågan är sen om han hittar däck som han gillar, utbudet är ju fortfarande ganska begränsat.
Själv är jag 170cm i strumplästen så 29" passar mig perfekt, jag har dessutom testat. :)

Själv tycker jag 29" är bökigt i skogen, och att HT är vansinne i skogen trots att jag själv körde det i många år. Skog alltså, inte grusväg.

Jag tror, baserat på mina och mina kompisars erfarenhet att du drar en felaktig slutsats. Det är inte hjulstorleken som gör det bökigt i skogen, det är andra parametrar i geometrin. Personligen tror jag att kedjestagslängden är den största boven. Länge gick det inte att få tag på 29" med korta kedjestag men nu finns det ett gäng. Dessutom börjar det komma kortslagiga hojjar med tillräckligt flack gaffelvinkel så de börjar bli lite busigare.
Gällande dämpat eller ej, så är det en smaksak. Har man en grym teknik och vill belönas för att göra rätt/straffas när man gör fel så är en helstel hoj rätt verktyg. Det finns inget som hjälper till när man klantar sig... Det är lite samma tänk som jag har, även om jag cyklar FS så valde jag en cykel med ganska kort slag. Det ger lite snärtigare egenskaper men när det går fort och är riktigt stökigt kostar det om jag inte får till tekniken.
Snubben/gubben utan dämpare på filmen har de senaste 25 åren eller så kört på allt från 180mm slag till helstelt på de stigarna det är filmat. Cykeln han cyklar på i filmen är en custombyggd titanhoj. Cykelvalet är inte en slump.
 
Jag är 178 cm och tycker inte att min Scott Scale Elite 29 i Medium känns bökig eller stor i skogen. Cyklar typiskt NICK-spåret, Fornstigen och Bogesund i Stockholm då jag bor norr om stan. Scalen känns tvärtom busig och rapp i klättring men jag vill särskilt åt flackare styrvinkel och bakdämp för att våga lite mer i drop och liknande. Kommer troligen att behålla Scalen för Lida Loop och MTB Adventure och liknande långlopp.

Det där eviga debatterandet om hjulstorlek känns så uttjatat. Kolla filmen How To Be A Mountainbiker på Youtube - "choose your favourite wheel size and be a dick about it" :)

PS. Har lurat på Banshee men då kommer jag aldrig under 30' vilket är min gräns nu. Det blir Hans Dampf oavsett vilken hoj jag går på. Scott kör Nobby Nic som standard men de byter jag i så fall.
 
Jag är 178 cm och tycker inte att min Scott Scale Elite 29 i Medium känns bökig eller stor i skogen. Cyklar typiskt NICK-spåret, Fornstigen och Bogesund i Stockholm då jag bor norr om stan. Scalen känns tvärtom busig och rapp i klättring men jag vill särskilt åt flackare styrvinkel och bakdämp för att våga lite mer i drop och liknande. Kommer troligen att behålla Scalen för Lida Loop och MTB Adventure och liknande långlopp.

Det där eviga debatterandet om hjulstorlek känns så uttjatat. Kolla filmen How To Be A Mountainbiker på Youtube - "choose your favourite wheel size and be a dick about it" :)

Just ja! Jag kom en sak nu när du skrev "busig och rapp". När du går från HT till FS kommer du tycka att all energi gungar bort. Läs på och välj länkage med omsorg, det kommer göra skillnaden oavsett hjulstorlek. Att ändra lite på tramptekniken funkar också men är svårare.... :)

Och det är ju precis dit jag försöker komma gällande hjulstorlek. Lås dig inte vid den först, den är inte ensam avgörande för upplevelsen. Det är en parameter bland andra.
 
Min "låsning" beror på att jag redan har en 29er och vill testa annat och en till faktor är att cyklarna i mindre ramstorlekar (M och mindre) i mina ögon ser lite snajdigare ut med 26 eller 27,5. Tycker ärligt talat inte att 29ers ser så estetiskt tilltalande ut medan 26" ser ut som minihjul.

Jag kommer kanske inte att kunna provcykla utan får läsa tester och annat på nätet. Just nu ligger Scott Spark 720 eller 730 med dropper post bra till. Vet att det finns billigare men jag kan göra en deal och dessutom få leverans direkt. Siktar på att cykla både höst och vinter så länge det inte kommer för mycket snö.

PS. Spark har jag faktiskt testat i 20-25 minuter i teknisk terräng men i maj tyckte jag att 30' för en cykel var helt otänkbart :) När man ställde in dämparna på Climb så var det inte så farlig känsla av att det gungar eller kostar energi. Årets modeller har även FOX-dämp bak.

Just ja! Jag kom en sak nu när du skrev "busig och rapp". När du går från HT till FS kommer du tycka att all energi gungar bort. Läs på och välj länkage med omsorg, det kommer göra skillnaden oavsett hjulstorlek. Att ändra lite på tramptekniken funkar också men är svårare.... :)

Och det är ju precis dit jag försöker komma gällande hjulstorlek. Lås dig inte vid den först, den är inte ensam avgörande för upplevelsen. Det är en parameter bland andra.
 
PS. Spark har jag faktiskt testat i 20-25 minuter i teknisk terräng men i maj tyckte jag att 30' för en cykel var helt otänkbart :) När man ställde in dämparna på Climb så var det inte så farlig känsla av att det gungar eller kostar energi. Årets modeller har även FOX-dämp bak.

Nä, med Climb-läge blir det ganska bra men det blir också väldigt o-plush med all den lågfartskompen. Själv använder jag det i stort sett bara på släta klättringar. I Stockholmsterräng är det sällan jag kör varken gaffel eller dämp i nåt annat än helt öppet. Kanske att bakdämparen kan gå i mellanläget ibland på slätare stigar när det hetsas.
 
OK, fast är det för att det är meckigt att justera? På Genius låser man ju enkelt båda dämparna från styret. Mina kompisar med Canyon i 25'-klassen brukar heller inte justera annat än sina dropper posts i skogen. Jag använder min PopLoc för framdämparen hela tiden. Sitter som en reflex att låsa så fort det ska gå lite fort.

Nä, med Climb-läge blir det ganska bra men det blir också väldigt o-plush med all den lågfartskompen. Själv använder jag det i stort sett bara på släta klättringar. I Stockholmsterräng är det sällan jag kör varken gaffel eller dämp i nåt annat än helt öppet. Kanske att bakdämparen kan gå i mellanläget ibland på slätare stigar när det hetsas.
 
OK, fast är det för att det är meckigt att justera? På Genius låser man ju enkelt båda dämparna från styret. Mina kompisar med Canyon i 25'-klassen brukar heller inte justera annat än sina dropper posts i skogen. Jag använder min PopLoc för framdämparen hela tiden. Sitter som en reflex att låsa så fort det ska gå lite fort.

Snarast för att jag tappar mer på försämrad kontroll än på att det gungar lite. Men å andra sidan så gungar B29 inte särskilt mycket så länge jag bara orkar köra på stora kakan fram.
 
Jodå, jag har också cyklat hel-stel och haft roligt under många år. Men jag vidhåller att de där snubbarna hade haft ännu roligare på en bra heldämpad AM cykel i samma viktklass :)
...

Det är ju lite roligt att du använder just roligheten som ett argument för en heldämpad AM-cykels förträfflighet. En heldämpad (AM-)cykel må vara den bäst lämpade cykeln för en del ändamål, t.ex att tar sig från plats A till plats B på en viss typ av bana under kortast möjliga tid, men det är nog ändå högst individuellt huruvida man har mest roligt med en sådan. Just roligheten (fun factor) är sak det ofta är svårt att säga varifrån den kommer.

Jag hade i ett skede en för många ändamål alldeles utmärkt heldämpad 29er, men efter att jag skaffat en fatbike tyckte jag bara att fatbiken var så mycket roligare på alla sätt, alla underlag och alla typer av utflykter att jag sålde den heldämpade hojen. Ingen idé att behålla en cykel som man bara cyklar ett långlopp i året med.
 
Det är ju lite roligt att du använder just roligheten som ett argument för en heldämpad AM-cykels förträfflighet. En heldämpad (AM-)cykel må vara den bäst lämpade cykeln för en del ändamål, t.ex att tar sig från plats A till plats B på en viss typ av bana under kortast möjliga tid, men det är nog ändå högst individuellt huruvida man har mest roligt med en sådan. Just roligheten (fun factor) är sak det ofta är svårt att säga varifrån den kommer.

Jag hade i ett skede en för många ändamål alldeles utmärkt heldämpad 29er, men efter att jag skaffat en fatbike tyckte jag bara att fatbiken var så mycket roligare på alla sätt, alla underlag och alla typer av utflykter att jag sålde den heldämpade hojen. Ingen idé att behålla en cykel som man bara cyklar ett långlopp i året med.

Ja, fatbike verkar kul, det har jag faktiskt inte provat ännu. Jag cyklar i stökig terräng så heldämpat passar perfekt. Däremot är den ju svår att lasta på ett bra sätt om man planerar längre äventyr. Fatbike är på min "att göra" lista ;)

Självklart är det individuellt, man kan leka på olika sätt med olika prylar. Vad som är roligaste just för tillfället skiftar också. Använder min AM även till DH i Järvsö, Skönvik, Åre, det är också kul...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjärdebrunn Cykla på Tjustleden? Mountainbike 0
davbeu Cykla på Ingarö och Värmdölandet Mountainbike 1
joakimr Cykla på Åland Mountainbike 1
jborje Cykla på Lidingö Mountainbike 0
mertheew Cykla Kvikkjokk - Ammarnäs Mountainbike 5
KLAGER Nu tillåtet att cykla i Norska nationalparker Mountainbike 1
MalinLiljesson Cykla Sörmlandsleden? Mountainbike 6
Makrolon Någon/några att Cykla med i Tanumsområdet Mountainbike 2
flierman Cykla Gåsån vidare mot Ljungris? Mountainbike 12
flierman Cykla Ramundberget-Fältjägarstugan bra? Mountainbike 3
pajp Folk att cykla terräng med i GBG sökes Mountainbike 3
Joakim Ambrosson Cykla i Nationalpark.. Mountainbike 24
hannulan Nybörjare som vill komma ut och cykla Mountainbike 15
Albin_25 Någon att cykla med i Hammarkullen Mountainbike 1
Cecilia_ Börja cykla i Stockholm Mountainbike 2
JP33 MTB/väg folk i Trångsund/Skogås som vill cykla då o då ?? Mountainbike 2
Bhappy Cykla vid Kittelfjäll eller Höga kusten Mountainbike 2
Samir_k87 Cykla genom de svenska fjällen? Mountainbike 15
marieb Hur går jag till väga för att börja cykla Mtb? Mountainbike 7
North1 Någon att cykla med i kungsbacka, gärna i Sandsjöbacka Mountainbike 0
elga Cykla i fjällen i sommar Mountainbike 0
danground Cykla Kungsleden Mountainbike 18
bigfish Cykla i fjällen? Mountainbike 17
nippon cykling vid Hellas- var får man cykla? Mountainbike 7
John_T Cykla i Örebro Mountainbike 9
hierro cykla i spanien Mountainbike 3
jomper Vill du cykla i Verbier? Mountainbike 3
Halvarsson Cykla Kungsleden Mountainbike 17
alis Cykla med UCPA - Hur tufft egentligen? Mountainbike 8
Sunkist Cykla i Jämtlandsfjällen? Mountainbike 2
peon Cykla bohusleden Mountainbike 0
Minuteman MTB i KARLSTAD, någon att cykla med Mountainbike 1
balo Vart cykla runt Lund/Eslöv? Mountainbike 10
Björkhagen Cykla i Pyrenéerna Mountainbike 3
SAMSare Cykla-i-Lera i Friskis-anda Mountainbike 2
krippa81 Ni som vill cykla i Hellas/Nacka !!! Mountainbike 13
thymallus77 Cykla i skåne Mountainbike 6
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
thureb Vajern tråden har gått av på BOA Mountainbike 8
tango Reservdelar för kedjebrott på tur? Mountainbike 19
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
KLAGER Spåravgifter på Lugnet Mountainbike 13
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
froxi Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500 Mountainbike 7
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.