Cykla i skåne

Dags för oss skåningar att ta tag i cykel tippsen !

1. Rommeleåsen , ett underbart ställe som har gett mycket mjölksyra och underbara minnen.

2. Frostavallen , hemmatrakter som utgår från frostavallen och bjuder på fina skogsstigar som varrierar i svårighet. Klart värt att cykla på.

3. Skåneleden från hallaröd till misseröd. 4 mil underbar cykling med välldigt lite väg och mycket stig.

Fyll på med tipps ....
 
Söderåsen

Är det någon som vet i vilken utsträckning man får cykla i Skäralid och andra områden på Söderåsen efter 13 juni när det blivit nationalpark?
 
I princip ingenting .....

Innan det blev nationalpark fick man inte heller cykla där åtmindstonde inte själva dalen , sträckorna runt omkring är det välldigt svårt att få tag i information om.
MEN om man går in på http://www.environ.se så kan man när information lagts in läsa om vilka föreskrifter som gäller Skäralid anntagligen så kommer de snart.
 
Vett o etikett.

Tjena.

Det har varit mycket snack om cykling på Söderåsen.
Man kan bla läsa i kartan om Skåneleden att det är förbjudet att cykla på leden så är dock inte fallet om man läser lagstiftningen.
Däremot är det förbjudet att cykla i reservatet runt Odensjön, bestämt av länsstyrelsen.
Vad gäller cykling i Skäralidsdalen så är det säkert förbjudet om inte så borde det vara det.
Det finns så många andra ställen att cykla på, dessutom har det byggts spänger och att som omöjliggör cykling där.
Jag har däremot sett att man på vägbommar satt upp skyltar att det är tillåtet med både ridning och cykling på dessa avstängda vägar.

Jag cyklar själv mycket i detta område och har inte stött på några problem, men det gäller att visa hänsyn och använda sunt förnuft var man cyklar och att sakta in (eller stanna) när man möter vandrare.

Solomannen
 
Det finns mer!

Söderåsen är mycket större än bara Skäralidsområdet. Mina favoritområden är Klåveröd - Klöva Hallar. Underbar cykling!

Peter
 
Så rätt så...

Själv brukar jag köra från Klöva upp längs skåneleden till Möllan, se´n ut på asfaltsvägen och in vid Dahlhem och sedan längs skåneleden igen. Följer denna sedan till asfaltsvägen till Klåveröd och tar mot Ljungbyhed, svänger in på en liten skogsväg ca 1km efter vägen till Klåverödssjön och kommer ut på vägen från Kopparhatten. Tar här höger mot kvärk och rundar kvärksgogen åt vänster, tar sedan ner på en liten väg (Kongaövägen) och upp på andra sidan ravinen på Konga ö. Svänger vänster mot Vega, väl i Vega blir det vänster igen och efter några kilometer svänger jag in på en lite stig (en liten skylt visar vägen till Gillastugan) och kör sedan på stigar till Odensjön.
Sedan blir det Nackarpsdalen och upp vänster på en skogsväg där man kommer på skåneleden igen, följer den till Skäralid där jag tar ner på Serpentinvägen och sedan upp asfalten till Kopparhatten. Kör sedan mot den lilla sgogsvägen jag körde tidigare och kommer återigen ut på asfaltsvägen till Klåveröd och föjler sedan skåneleden tillbaks till Klöva.

En fin tur.

Den som är intresserad kan få en svart/vit karta 1:50000 där jag ritat in turen + andra förslag.

Skicka ett kuvert med ett frankert kuvert i så kommer det på posten.

Stefan Andersson
PL 6564 Hyllstofta
264 93 Klippan
 
österlen

Var i midsommar och cyklade på Österlen. Det finns en fin och omväxlande 4 mils slinga runt Brösarp. Man följer skåneleden som här gör en rundtur. Kartan är Skåneledens Östelenleden delen.
Mötte en del folk men inga sura miner. Kör man bara sakta förbi, hejar och ibland stannar och snackar lite så är folk i allmänhet trevliga och tycker det verkar kul att cykla.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mertheew Cykla Kvikkjokk - Ammarnäs Mountainbike 5
KLAGER Nu tillåtet att cykla i Norska nationalparker Mountainbike 1
MalinLiljesson Cykla Sörmlandsleden? Mountainbike 6
Makrolon Någon/några att Cykla med i Tanumsområdet Mountainbike 2
flierman Cykla Gåsån vidare mot Ljungris? Mountainbike 12
Lasse_H Cykla på skogsväg Mountainbike 31
flierman Cykla Ramundberget-Fältjägarstugan bra? Mountainbike 3
pajp Folk att cykla terräng med i GBG sökes Mountainbike 3
Joakim Ambrosson Cykla i Nationalpark.. Mountainbike 24
hannulan Nybörjare som vill komma ut och cykla Mountainbike 15
Albin_25 Någon att cykla med i Hammarkullen Mountainbike 1
Cecilia_ Börja cykla i Stockholm Mountainbike 2
JP33 MTB/väg folk i Trångsund/Skogås som vill cykla då o då ?? Mountainbike 2
Bhappy Cykla vid Kittelfjäll eller Höga kusten Mountainbike 2
Samir_k87 Cykla genom de svenska fjällen? Mountainbike 15
marieb Hur går jag till väga för att börja cykla Mtb? Mountainbike 7
North1 Någon att cykla med i kungsbacka, gärna i Sandsjöbacka Mountainbike 0
Fjärdebrunn Cykla på Tjustleden? Mountainbike 0
elga Cykla i fjällen i sommar Mountainbike 0
danground Cykla Kungsleden Mountainbike 18
bigfish Cykla i fjällen? Mountainbike 17
nippon cykling vid Hellas- var får man cykla? Mountainbike 7
John_T Cykla i Örebro Mountainbike 9
hierro cykla i spanien Mountainbike 3
jomper Vill du cykla i Verbier? Mountainbike 3
Halvarsson Cykla Kungsleden Mountainbike 17
alis Cykla med UCPA - Hur tufft egentligen? Mountainbike 8
Sunkist Cykla i Jämtlandsfjällen? Mountainbike 2
davbeu Cykla på Ingarö och Värmdölandet Mountainbike 1
peon Cykla bohusleden Mountainbike 0
Minuteman MTB i KARLSTAD, någon att cykla med Mountainbike 1
balo Vart cykla runt Lund/Eslöv? Mountainbike 10
joakimr Cykla på Åland Mountainbike 1
Björkhagen Cykla i Pyrenéerna Mountainbike 3
SAMSare Cykla-i-Lera i Friskis-anda Mountainbike 2
jborje Cykla på Lidingö Mountainbike 0
krippa81 Ni som vill cykla i Hellas/Nacka !!! Mountainbike 13
Jari.P Mtb i skåne. Mountainbike 3
snokke Hyra av MTB i Skåne eller i närheten? Mountainbike 0
160270 MTB i Skåne Mountainbike 1
Pampero MTB i Skåne? Mountainbike 2
balo Transport Skåne-MTB vättern? Mountainbike 0
2fast Var cyklar man(kvinna)i skåne? Mountainbike 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.