Höst/Vinter pendling på cykel!

Så här ligger det till, jag pendlar till och från Universitetet i göteborg och pga att det är trångt på bussarna så vägrar jag åka kollektivt på morgonen med alla jobbiga trötta och griniga människor.

jag behöver därför hjälp med att komma fram till vad jag kan ha på benen från och med nu, +10 grader till och med -20 grader... jag hatar att cykla i Jeans´(vilket jag gör nu för att jag inte har något bättre alternativ) och jag vill inte ha någon blöja i röven..

cykelturen tar mig 20-25 minuter, jag får stå still 2-3 ggr pga rödljus..

då jag är student har jag inte råd att lägga ut för mycket pengar, cykelbyxor för 1000kr är allt för dyrt just nu. jag söker gärna ett billigt alternativ, gärna lager på lager metoden.

tack på förhand.
 
Vill du byta om för cykelturen eller letar du efter kläder som du kan ha på dig under dagen också?

För en cykeltur på 25 min föredrar jag att cykla i det jag ska ha på mig sen, ev m skalkläder över för att skydda mot regn.

Jeans tycker jag verkar sitta rätt löst på killar (för tjejer är det svårare att hitta modeller som går att cykla i) men jag kan förstå om du vill välja bort det ändå.

Vill du byta om för cyklingen tror jag att ett par vanlig tights förstärkt m långkalsonger under funkar fint. Det finns varma vintertights också, men då blir det dyrare och mindre flexibelt.

På överkroppen gillar jag ylle tshirt alt underställströja. Det första är snyggt att ha hela dagen, men dyrt och skört. Det andra hållbart, billigt men inte så snyggt. Dra en vanlig merinoullströja (Dressman har okej tröjor eller Riley på brothers, Rileys är betydligt bättre m lite dyrare) över och så skaljackan, funkar fint att ha tröjan under dagen sen. Ev en tröja till när det blir 20 grader kallt. Nu ser jag att du bara pratar om benen, du får bortse från den sista delen ovan, men om nån annan är intresserad så låter jag det står kvar.

En tunn mössa som får plats under hjälmen och handskar (Haglöfs tactile är bra) är skönt.
 
Duschar du vid ankomst eller cyklar du i dina "jobb/plugg-kläder"?

Lager på lager är grundtipset och att våga frysa lite i starten ger bättre ankomsttemp. Reglera med mössa, vantar, blixtlåsar.

Men tunna byxor under och skal utanpå är nog tipset - gärna med vindvattenskydd framtill/upptill och högventilerande bakåt neråt.

Cyklar själv i craft långa tights med hal nylon framtill. De har defeinitivt inte ksotat 1000 kr - kanske hälften men inget jag skulel ha på mej på jobbet - de är rena träningskläder - ganska vind- och vattentätt och vnaligt ventilerande stretch på baksidan av benen. Jag duschar vi ankomst.
Minus 20 i Göteborg är väl inte så ofta?

/Patrik
 
Om 20 år vill ingen kännas vid att de någonsin har gått i tights ;) Precis som var fallet med midjekorta kavajer med stora axelvaddar, hockeyfrillan, kråsskjortor och annat som bör förpassas till modevärldens skräckkabinett. Alltså lika bra att du väljer bort det redan nu! ;)

Rekommenderar därför tunna underställsbyxor och löst sittande överdragsbyxor. Blir det väldigt kallt kan du byta till tjocka underställsbyxor. Kör själv med mina joggingbyxor av märket Newline som jag köpte på 90-talet någongång, men t.ex. följande duger mer än väl:

329 kr: http://idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16037&plats_id=1463
50 kr: http://www.engelsons.se/byxor-1/langbyxa-7191

Mats
 
Om 20 år vill ingen kännas vid att de någonsin har gått i tights ;) Precis som var fallet med midjekorta kavajer med stora axelvaddar, hockeyfrillan, kråsskjortor och annat som bör förpassas till modevärldens skräckkabinett. Alltså lika bra att du väljer bort det redan nu! ;)

Mats

Låt oss skilja på mode och funktion, tajts har funnits som funktionskläder i mer än 25 år, först nu börjar dom komma upp i sitt rätta värde när man kan göra tajts som inte bara är strömlinjeformade och lätta utan även har kompressionsfunktion.. Gillar man inte tajts med eller utan kompression så kör man något tunt sladdrigt utanpå..

Så förutom faktumet att du är ute och "cyklar" gällande tajts så var det ett bra förslag :)
 
Låt oss skilja på mode och funktion, tajts har funnits som funktionskläder i mer än 25 år, först nu börjar dom komma upp i sitt rätta värde när man kan göra tajts som inte bara är strömlinjeformade och lätta utan även har kompressionsfunktion.. Gillar man inte tajts med eller utan kompression så kör man något tunt sladdrigt utanpå..

Så förutom faktumet att du är ute och "cyklar" gällande tajts så var det ett bra förslag :)

Felskrivet av mig - jag menade "klädvärldens skräckkabinett"...! ;)

Mats
 
Tack för alla svar och tankar!

jag skall försöka svara på alla i ett inlägg!

jag hade tänkt att försöka undvika att byta om vid ankomst och duscha gör jag inte när jag kommer fram till skolan.

men om jag förstår er rätt så är det ändå tights och ev. underställ som är det bästa alternativet, och isf får jag byta om vilket i sig inte är något problem.

tack!!
 
men om jag förstår er rätt så är det ändå tights och ev. underställ som är det bästa alternativet, och isf får jag byta om vilket i sig inte är något problem.

tack!!

Som sagt, jag misstänker att du har någonstans mellan 6-8 km till skolan, vad cyklar du på och hur cyklar du.. Cyklar du på en hybridaktig cykel med rejält stoppad sadel i lugn takt så kan du cykla i jeans/chinos/garbadin eller vad du föredrar och tröja med ett tunt överdragsställ från ITAB, typ packlite.. Har du däremot längre till skolan, en aggressivare cykel och cykelstil så bör du justera kläderna.. Dock vill jag säga att tajts alltid är rätt val ;-)
 
Jag cyklar 11 km (enkel väg) ett par dagar i veckan året runt på en kass mtb (i göteborg).

På benen har jag underställ och ett par lösa tights. Är det inte jättekallt har jag "nät-ullunderställ" är det kyligt har jag "vanligt" ullunderställ. Fryser jag har jag både nät-ull- och ullunderställ under tightsen. Alltid ullstrumpor på och ordentliga handskar.

Problemet med göteborg är kanske inte att det är svinkallt, men fuktigt och ibland lite vind (-1, regn och blåst kan kännas rejält).
 
Som sagt, jag misstänker att du har någonstans mellan 6-8 km till skolan, vad cyklar du på och hur cyklar du.. Cyklar du på en hybridaktig cykel med rejält stoppad sadel i lugn takt så kan du cykla i jeans/chinos/garbadin eller vad du föredrar och tröja med ett tunt överdragsställ från ITAB, typ packlite.. Har du däremot längre till skolan, en aggressivare cykel och cykelstil så bör du justera kläderna.. Dock vill jag säga att tajts alltid är rätt val ;-)

för att se vad jag cyklar på, se bilden jag bifogat..

jag har strax över 9 km till skolan, brukar ta mig 20-25 minuter beroende på väder och vind.

jag har nog snart blivit övertalad till att testa tights versionen, och precis som iloj säger, så kan -1 kännas en del även om det inte är så farligt kallt pga fuktig kyla här i göteborg.

jag har ett Bambu underställ som jag tänkte använda, sedan har vanliga syntet eller bomulls långkalsonger jag kan använda utöver. överdragsbyxor eller tunna regnbyxor är heller inget problem, det ändå jag är osäker på är just det där med Tights, eftersom flera nu hävdar att det fungerar även vintertid är jag nog villig att testa det!

tackar allra ödmjukast för svaren jag fått!
 

Bilagor

  • WP_20130808_004.jpg
    WP_20130808_004.jpg
    62 KB · Visningar: 1,477
Jag känner igen det där med aversion mot tights men har kört med cykelbyxor sommartid och vintertights sedan maj 2012 nu. Det är inget mode utan bara jäkligt funktionella kläder på cykel. Jag "tränar" mig till jobbet och blir rejält svettig på mina 9 km plus omväg om jag har tid och lust. Om du tänker duscha så kör på cykeltights eller löpartights. Blöja är skönt om man sitter statiskt och nöter länge men jag kör hela vintern i tights utan pga kort väg till jobbet och i skogen på MTB står man så mycket så där kör jag mest med shorts. Använder dem också när jag åker längdskidor så därför blev det ingen blöja heller.

Kör själv med de här från under 10 grader och under vintern, underställ under när det är -2 och kallare. De är någon slags softshell men inget membran så det fuktar igenom vid regn men hellre det än att man blir kokt under membrankläder. Snöar det så blir jag inte alls blöt.
 

Bilagor

  • pearl-izumi-elite-amfib-bib-tights-1.jpg
    pearl-izumi-elite-amfib-bib-tights-1.jpg
    7.3 KB · Visningar: 1,714

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.