MTB från Biltema??

Tillbaka till frågan

gundj; sa:
Och nu är vi långt från frågan igen.
För en kort stund så dök det upp alternativa cyklar i samma prisklass som den omfrågade Biltemacykeln, är det inte fler sådana tips som behövs?
Att man får bättre grejer för 10kkr än för 5kkr är ju inte så kontroversiellt att påstå.
Tala istället om vad som är bäst för max 5kkr så kommer vi på spåret igen.

Jag föreslog tidigare en Kona Fire Mountain. Ligger lite över gränsen men en trevlig cykel som tål att användas.

Mest prisvärt är att köpa begagnat, men har man inte kunskap kan man råka på ett vrak. Ta med en cykelkunnig kompis.

Annars så kan man besöka/ringa runt till flera cykelbutiker och se vad dom har för fjolårsmodeller. Där gör man riktiga kap. Och även runt 5000 SEK :)

Köper man nytt av årets modell kan det vara svårt att hitta något bra för den gränsen. Men det finns! Man får vara beredd på att någon del kan vara lite mindre bra än på andra cyklar, men dom är riktiga mountainbikes som inte är gjorda primärt för att vara billiga.

TCM har en del prisvärda cyklar, till exempel en Fuji Nevada för 4895 http://www.fujibikes.com/mountain/bike.asp?category_short_name=mtb&myArray=117,118,119,120,121,122,115,116,123,124,125,126,127,128,129,130,131,132,133,134,135,136,137,138&myArrayID=18&yr=2004#

eller en Fuji Panic Comp Trial: http://www.fujibikes.com/mountain/bike.asp?category_short_name=mtb&myArray=117,118,119,120,121,122,115,116,123,124,125,126,127,128,129,130,131,132,133,134,135,136,137,138&myArrayID=9&yr=2004#

Eller en Giant Rincon för 4695:
http://www.giantbicycles.com/uk/catalogue_popup.asp?sPageID=popup&popuptype=zoom&modelid=10031

Eller en Giant Boulder AluXx FS1 för 4395
http://www.giantbicycles.com/uk/030...ear=2003&bikesection=8785&range=66&model=9813

Eller en Giant Terrago för 5495
http://www.giantbicycles.com/uk/030...r=2004&bikesection=8810&range=136&model=10028

Det finns många fler, till exempel Merida och Nishiki. Nu var det här exempel från http://www.tcmcykel.se (som jag inte har några kopplingar till) och det finns flera handlare.

Orsaken till varför jag hellre skulle lägga pengarna där är som sagt att det är erkända kvalitetsmärken, sålda av en handlare som bryr sig och som kan cyklar. Du får hjälp och stöd i samband med köpet, och får bra service efteråt.

/Mattias
 
Satsa på en kul cykel

Hej Erika,
Jag förstår om du är trött på att ta fler råd än de som redan getts.

Jag var i ungefär din situation för två år sedan.
Jag höll ögonen öppna på begagnat-marknaden och hittade till slut en cykel som höll hög klass på de flesta komponenter (bla XT-växlar och bromsar).

Jag ångrar inte en sekund att jag köpte begagnat. Det är så otroligt mycket roligare att cykla på grejjer som är bra, fungerar i de flesta omgivningar och som man kan lita på. Den nya cykeln innebar ett sånt lyft för mitt cykelintresse! Det var en enorm frihetskänsla att lämna den gamla, tröga Citybiken i garaget och flyga fram på en lätt, bra cykel.

Kan du sträcka dig upp till 5 000, är jag övertygad om att du kommer att hitta bra cyklar att välja bland.

Hoppas att du har någon i din omgivning som delar ditt intresse. Ta med denna person då du ska kolla på begagnat. Tillsammans tror jag att ni kan göra en bra bedömning om cykelns skick.

Lycka till!
Calle
 
Jag håller med om att det ofta är en väldigt bra affär att köpa begagnat. Därmed är ju i och för sig inte frågan om vilka märken som verkligen är prisvärda löst!(På blocket finns ofta ett stort utbud.)

Hursomhelst; om du köper begagnat kan det förstås vara bra att vara medveten om att MTB är att betrakta som relativt stöldbegärliga och att man har anledning att anstränga sig lite extra för att kolla att man köper en cykel som inte är stulen.
Om säljaren har kvitton osv. är det ju ingen fara, och jag tycker absolut att inte att man ska undvika beg-köp helt p g a det här problemet. Lite extra vaksamhet kan dock var på sin plats.
Jag vet knappt någon i min närhet som aldrig fått sin cykel stulen...
 
Nu börjar det verkligen komma bra tips! Jag kan tyvärr inte köpa cykel riktigt än, men innan sommaren är det knappast omöjligt. Till dess ska jag nog lyckas hitta något, det lutar mycket åt begagnatmarknaden :).

Jag funderade lite på ramstorlek, jag är 170cm lång och normalbyggd, vad är lämplig storlek? Gissar att det är fler faktorer som spelar in, som tex hur skicklig man är etc.
 
filifjonkan; sa:
Jag funderade lite på ramstorlek, jag är 170cm lång och normalbyggd, vad är lämplig storlek? Gissar att det är fler faktorer som spelar in, som tex hur skicklig man är etc.

170 borde vara någonstans mellan S o M. Är 178 cm och åker på M. En S är lättare att hantera i trixig terräng. Viss justering kan göras med längden på styrstammen. Det finns också en del variation beroende på geometrin. Vissa ramar är stora andra mindre etc. Det är viktigt att pröva ordentligt.

Per
 
Re: Re: Re: Re: Ej personangrepp, snarare välbefogad kritik

ipg289h; sa:
Det jag och många med mig försökt säga här är att Biltemas o Cykelringens hojar ligger under gränsen. De håller inte måttet för "singletrack".

Men tråden handlar ju inte om cyklar för "singletrack"... Det handlar om en cykel till en tjej som ska använda den för att cykla på grusvägar och större stigar...
 
filifjonkan; sa:
Jag funderade lite på ramstorlek, jag är 170cm lång och normalbyggd, vad är lämplig storlek? Gissar att det är fler faktorer som spelar in, som tex hur skicklig man är etc.

Hur du än gör så tycker jag att du skall bege dig till en bättre cykelaffär och titta runt lite. Då får du uppfattning om hur olika märken passar dig, och vad du egentligen är ute efter.

Olika märken har olika vinklar i ramarna och det påverkar hur cykeln känns.

/Mattias
 
Re: Re: Re: Re: Re: Ej personangrepp, snarare välbefogad kritik

nermander; sa:
Men tråden handlar ju inte om cyklar för "singletrack"... Det handlar om en cykel till en tjej som ska använda den för att cykla på grusvägar och större stigar...

— hmmm, "stigar" betyder just "singletrack" eller "singletracks" i pluralis för att vara noga. Grusväg har många motsvarigheter på Engelska. Just "singletrack" brukar man skilja från "doubletrack" vars svenska motsvarighet är "körväg". Det är skillnad på "stig" och "körväg" — även om det faktiskt kan vara svårt att dra barnvagn på dylik. Om Filifjonkan som hon skriver ska ha en hoj för att hoja på stigar ska hon naturligtvis ha en som duger till det.

Per
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ej personangrepp, snarare välbefogad kritik

ipg289h; sa:
Om Filifjonkan som hon skriver ska ha en hoj för att hoja på stigar ska hon naturligtvis ha en som duger till det.
Per

Innan ordet mountainbike hittade till sverige gick det utmärkt att cykla stigar på en oväxlad dbs med blankslitna standarddäck, enbart trampa-bakåt-broms och odämpad, löjligt vek framgaffel...

Kort sagt: Jag är övertygad om att Per skulle köra sönder en biltemahoj på en eftermiddag. Därav följer inte att den inte kan ge en hel del kul för pengarna för en nybörjare.
 
Klart underhållande tråd.

Erika, leta efter en begagnad odämpad cykel. Pröva den och kontrollera att växlarna fungerar smidigt, testa bromsarna och se om bromsvajern går smidigt. Kontrollera att hjulen är raka. Inspektera ramen. Finns det bucklor eller genomgående repor i lacken bör du välja ett annat objekt.

Cykeln bör ej väga över ca 12 kg. Tunga cyklar blir tråkiga att cykla i terräng.

Cykelskor + tillhörande pedaler är den bästa investeringen du kan göra ifall du vill höja aktivitetsglädjen.

/Erik
 
Skräp är skräp

GustavOh; sa:
Jag är övertygad om att Per skulle köra sönder en biltemahoj på en eftermiddag. Därav följer inte att den inte kan ge en hel del kul för pengarna för en nybörjare.

Det skulle räcka med en timme. Dessvärre!!! Filifjonkan skulle nog göra det på en dag eller två. Men för all del. Det är klart, att om hon, som Crazy, avstår från att åka skogsstig och istället hemfaller åt att jaga mammor med barnvagnar på grusvägarna i nackareservatet så blir nog livlängden lite längre.

Saken är den, att de MTB-liknande tingestar säljer på Biltema o Cykelringen är av urdålig kvalitet.

Annorlunda uttryckt, om hon har kul första dagen och en del av andra, så har hon mindre kul mot slutet av andra dagen när hon måste gå till sin LBS som säger "kåra nån" vem har lurat på dig den här, den är ju inte gjord för att åka på stig, den har ju inte ens ett riktigt vevlager, om de alls vill befatta sig med den. Vissa bättre cykelverkstäder vägrar, eftersom de inte villl ta eller få ansvar för hopplösa projekt.

Per
[Ändrat av ipg289h 2004-03-10 kl 17:03]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
hassex Filmtajm Hallsta mtb spår Mountainbike 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.