MTB från Biltema??

För 10000 får man en hyffsad bil, varför ska man då köpa en hoj? ;-)

Jag försöker bara sätta lite proportioner på det hela. 10 000 är för de flesta ungefär ett års sparande. Särskilt om man är student. Om man nu BARA är intresserad av att cykla kan det kanske vara värt det. Men har man fler intressen vill man nog ogärna slänga ett helt års sparande på ETT av sina intressen (och få lägga de andra på is?).

De som cyklar på dyra cyklar har en tendens att överdriva sina cyklars egenskaper. En cykel från Biltema, Coop Forum, Cykelringen eller nåt annat lågprisställe går inte sönder efter en vecka. En cykel som kostar dubbelt så mycket som en annan cykel håller inte dubbelt så länge, är inte dubbelt så bra (för OM det vore fallet skulle en cykel för 50000 hålla i 100 år utan att man behövde ens byta kedja).
 
Det är långt till 10000:- om man funderar på en för 4400:-
Jag uppfattade frågan som om det är prisvärt, inte om det är det bästa som går att hitta.
Beträffande Cykelringen så har vi två cyklar därifrån i familjen, en MTB som har fått bekänna färg både i skogen och blandad åkning, den verkar helt OK. Kostade kring 4kkr tror jag för några år sedan.
Desutom hade deras service varit helt OK.
Den andra är en "Citybike" som oxå motsvarar förväntan, dvs kvalitet kontra pris.

Min åsikt är alltså att prisvärdehet är viktigt, om jag kan köpa 3 cyklar av något lägre kvalitet till kostnaden av en "fin" så kan det ju vara bra.
 
Men Peter Har du inte lärt dig ännu, det e klart att du måste köpa dyrprylar.. För inte allt för länge sedan så var det en som ville köpa ett billigt spritkök för att kunna hajka i 1-2 dagar någon gång per år.. När experterna var klara så hade han en komplett polarexpeditionsutrustning allt från Hillebergstält till kalsonger i kevlar och GTX..

Jag har en kompis som har en 3000:- fulhoj som går flera dagar i veckan i terräng samt har klarat 2st vätternrunder, han har inte råd med bättre men av någon anledning så håller den fortfarande efter 5år..
 
nermander; sa:
En cykel från Biltema, Coop Forum, Cykelringen eller nåt annat lågprisställe går inte sönder efter en vecka.

Det är det väl ingen som har påstått. Däremot är inte gjorda för åkning i skogen. De ser ut som MTBs men har dåliga ramar, tunga illa svetsade ej reducerade, och dåliga komponenter. Känner faktiskt inte någon som har en hoj från Biltema eller Cykelringen. De håller helt enkelt inte måttet.

Däremot har du rätt i att den marginella nyttan minskar när hojarna blir dyrare. En hoj för 25 000 är inte nödvändigtvis mer än dubbelt så bra som en för 10 000. Upp till runt 10 000 får man i någon mening oftast en bättre hoj för varje krona man lägger och skillnaden är påtaglig. När de blir dyrare blir skillnaden marginell. Och som sagt ibland kan man göra begagnat fynd. Nyligen såg jag på http://happymtb.org/ en Specialized som verkade vara rena fyndet för betydligt mindre än 10 000.

Per
 
ipg289h; sa:
Känner faktiskt inte någon som har en hoj från Biltema eller Cykelringen. De håller helt enkelt inte måttet.

Och HUR kan du då veta att de inte håller måttet?

Vi som cyklar på såna billiga cyklar VET att de håller för det vi använder dem till.

Jag har inte sett nån skriva "Jag köpte en sån skithoj och den gick sönder efter en vecka". Jag har bara sett folk skriva "Sånt köper inte jag för jag tror inte de håller". Visst ska man respektera folks tro, men det är bättre att ta reda på hur det ligger till...
 
nermander; sa:
Och HUR kan du då veta att de inte håller måttet?

Vi som cyklar på såna billiga cyklar VET att de håller för det vi använder dem till.

De håller säkert för det du använder den till. Men de är inte konstruerade för ihärdig åkning på teknisk stig. De är för tunga och har usla komponenter. En hardtail från Cykelringen verkar väga mer än en bättre heldämpad. Om du inte förstår vad jag menar föreslår jag att du går in på Cykloteket eller någon annan bättre cykelaffärer och känner på cyklarna.

Skillnaden mellan en hoj från cykelringen eller biltema är som mellan en Trabant och en Volvo. Biltemas hojar föranleder t o m en viss munterhet.

Per
 
nermander; sa:
För 10000 får man en hyffsad bil, varför ska man då köpa en hoj? ;-)

De som cyklar på dyra cyklar har en tendens att överdriva sina cyklars egenskaper. En cykel från Biltema, Coop Forum, Cykelringen eller nåt annat lågprisställe går inte sönder efter en vecka. En cykel som kostar dubbelt så mycket som en annan cykel håller inte dubbelt så länge, är inte dubbelt så bra (för OM det vore fallet skulle en cykel för 50000 hålla i 100 år utan att man behövde ens byta kedja).

Exakt, på något vis känner jag igen dikussionen från tex tältdiskussioner om Hilleberg. Det primära är ju att man kommer iväg.
 
Ville bara säga att min Merida Dakar 670 som jag köpte för 3 år sedan funkar utmärkt. Den kostade då 4700 kr och jag har använt den och använder den ungefär så som Erika vill använda sin till.


Ha det!
 
nermander; sa:
För 10000 får man en hyffsad bil, varför ska man då köpa en hoj? ;-)

De som cyklar på dyra cyklar har en tendens att överdriva sina cyklars egenskaper. En cykel från Biltema, Coop Forum, Cykelringen eller nåt annat lågprisställe går inte sönder efter en vecka.

Får man verkligen en hyffsad bil för 10 000? ok, låter det vara osagt (har usel kännedom om bilar)

Utan att överdriva (och jag kan lämna referenser om du vill) så kan jag ta upp följande exempel:
1. Logan från Coop
Grannarna köpte den till sin dotter (6 år).
Började rosta på 4 dagar. Pedalen lossnade. Stänkskärmarna gick inte att skruva fast.
Dom lämnade tillbaka den och köpte en något dyrare cykel från lokala cykelhandlarn som dottern fortfarande cyklar på.

2. Logan heldämpad barncykel 5 vxl
På två dagar var baksvingen lös. Efter tre veckor gick inte två av växlarna i. Skruvarna rostade på ca en månad.

3. Tiger
Framhjulet gick ej att montera då framgaffeln var skev i kartong (från fabrik).
Det enda som är kvar orginal på cykeln efter 7 månader är styret. Resten är bytt.

4. Biltema hoj
Frambromsen gick i bitar vid en inbromsning efter ca 2 månader. Växlarna slutade fungera efter 3 månader.

Jag personligen har i nämnd ordning cyklat sönder: en Logan HT, en Logan FS och en Biltema. Allt från rambrott till växelkatastrof till att vevlagret lossnat. Allt detta genom att "bara" cykla på samma stig som jag brukar träna, och dessutom betydligt långsammare än på min vanliga cykel.

Dessutom testade Rea eller om det var Ica förlaget billighetscyklar för något år sedan (orkar inte leta reda på länken). I princip alla dömdes ut somlivsfarliga på grund av konstruktionsfel eller felaktigheter i montering.

En annan intressant "sanning" får man om man pratar med en cykelhandlare i närheten av en Coop, Cykelringen eller Biltema. Fråga dom hur ofta dom får in till exempel Logans för garantireparationer, eller hur ofta det kommer folk som vill ha en "riktig" cykel som håller för att användas.

Titta också på vilken hjälp man får i butiken vid problem, och vilken kunskap butikspersonalen har vad gäller cyklar. Kan dom hjälpa dig med något så enkelt som att justera sadelhöjden på cykeln?

Handlaren och den service du får (framför allt efter köpet) är minst lika viktig som märket på cykeln.

En cykel från biltema et al ser jättebra ut första veckorna. Det gör alla cyklar. Sedan kommer problemen.
Gå istället till en cykelhandlare som säljer "riktiga" cyklar, som kan hjälpa dig göra ett bra val och som kommer att ta ansvar för varan även efter det att pengar bytt ägare.

Till exempel har pedalogerna.com en Kona, Kona Fire Mountain med deore rakt igenom och en Marzocchi gaffel. Den kostar 5790. Det är prisvärt! Och definitivt något som jag själv skulel cykla på, hellre än biltema et al.

/Mattias
 
"En annan intressant "sanning" får man om man pratar med en cykelhandlare i närheten av en Coop, Cykelringen eller Biltema. Fråga dom hur ofta dom får in till exempel Logans för garantireparationer, eller hur ofta det kommer folk som vill ha en "riktig" cykel som håller för att användas."

Ovanstående orkar jag inte kommentera. Jag brukar inte heller rekommendera mina kunder att gå till konkurrenterna...

Jag har köpte en billig MTB hos en cykelhandlare en gång till en tonåring. Han skulle inte cykla vare sig hårt eller mycket, men cykeln rostade mycket snabbt. Cykeln var mycket billig, men köptes trots allt från en mycket etablerad och "seriös" cykelhandlare.

Köpte senare en tjejcykel på Biltema, kostade relativt lite men var utrustad med vad jag kunde bedöma rätt fina Shimanoprylar. Den har hållit jättebra för vardagscykling och inte rostat överhuvudtaget.

Har själv en Nishiki Olympic med Dura Ace-utrustning rakt igenom. En jättekool racer från -84 (!). Den funkade precis som förväntat, men är numera upphängd på garageväggen och ramen har rostat lite här och där trots dubbelreducerade rör (inget konstigt med det efter många års träda).

Vad jag vill säga är att den som bryr sig om sina prylar (rimligen alla som tänker köpa en cykel för flera tusen), ska lita till sitt eget omdöme och kolla alla detaljer och läsa på i mån av behov.

Att gå efter priset som värdebärare, eller lita till vilken handlare som säljer in sina prylar bäst, är vad den "skicklige" säljaren drömmer om att kunden ska göra...
 
Några funderingar

En jobbarkompis köpte en racer på Biltema. Direkt efter köpet samt efter 30-50 mil fick han den justerad hos en cykelmek (det kostar väl ett antal 100 kr per gång). När jag köpte min hos cykelhandlaren ingick båda servicarna. På så sätt blev det 500-1000 kr mindre prisskillnad mellan våra cyklar. F.ö. är jobbarkompisen nöjd med cykeln, uppskattar att den har gått ca 200 mil nu.
Om ramen på din gamla "skrutt" är OK så kan du ju kolla vad det skulle kosta att rusta upp den, innan du pensionerar den för gott.

/Stina
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
hassex Filmtajm Hallsta mtb spår Mountainbike 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.