Cykla på skogsväg

Varje muskeldrivet fordon vill du ha så lätt som möjligt, det gäller även för cyklar. Sen skall det hålla över tiden, vara relativt komfortabelt att bruka. En rätt byggd framgaffel fjädrar i sig, stål är ett fantastiskt material. YMMV
Även kolfiber är rätt ok på att plocka bort vibrationer om det används rätt. Min racer i alu i både ram och gaffel däremot....
Nja, fjädring och vibrationsdämpning hos en gaffel har VÄLDIGT mycket med dimensionering och konstruktion att göra och (nästan) inget med materialet att göra.
 
Ja, fatbike verkar kul, det har jag faktiskt inte provat ännu. Jag cyklar i stökig terräng så heldämpat passar perfekt. Däremot är den ju svår att lasta på ett bra sätt om man planerar längre äventyr. Fatbike är på min "att göra" lista ;)
...

De flesta som provar på fatbike blir frälsta, rolighetsfaktorn är mycket hög. För en del blir de andra cyklarna oanvända, för andra inte. Hur som helst är fatbiken ett bra komplement till andra cyklar, speciellt om man bor på ett ställe som har bra vintercykling.
 
Nja, fjädring och vibrationsdämpning hos en gaffel har VÄLDIGT mycket med dimensionering och konstruktion att göra och (nästan) inget med materialet att göra.

Ok, kan man säga så här då? Det är svårare att få till bra vibrationsdämpning med alu än andra material, med övriga egenskaper ungefär lika?
Eller är det bara en myt med tillhörande placeboeffekt att det automatiskt blir bekvämare med titan/stål/kol etc?
 
Ok, kan man säga så här då? Det är svårare att få till bra vibrationsdämpning med alu än andra material, med övriga egenskaper ungefär lika?
Nej

Kolfiber säljer, det är därför som det är så vanligt i dag. Trots att det kan vara stor skillnad på kolfiber och kolfiber, läs mer nedan.

Eller är det bara en myt med tillhörande placeboeffekt att det automatiskt blir bekvämare med titan/stål/kol etc?
Ja.

OBS
Detta betyder inte att det är skillnad i bekvämlighet mellan olika cyklar/ramar/gafflar.
Även med ramar och gafflar i samma material kan den upplevda skillnaden i komfort vara STOR!
Jag har själv varit med om det, tex så cyklade jag under våren 2012 under två veckor på tre olika (racer-)cyklar med ramar och gafflar i kolfiber.
Trots det var det stor skillnad i komfort mellan dem, RIKTIGT stor tom.
Den av cyklarna som jag upplevde som sämst map komfort var klart sämre än de bästa cyklar med alu-ram + gaffel som jag har haft.
Åtminstone om mitt minne stämmer, jag hade tyvärr ingen möjlighet att göra en direkt jämförelse.

Materialet är alltså helt underordnat konstruktionen.
 
Jag är 178 cm och tycker inte att min Scott Scale Elite 29 i Medium känns bökig eller stor i skogen.

Intressant men då fick jag det bekräftat, jag finner min 29 (622-55) precis på gränsen, men så är jag 174 cm. Jag ångrar nog att jag inte gick ner till 27,5.. Har bara gått 2 cykelmaraton och där duger den trots allt


MEN För att återgå till TS, lite dämpning skadar ej, det skonar handlederna bla. men detta kan nog bara trådskapren själv svara på eftersom ingen vet vad en skogstig innebär... inte jag i alla fall, rötter, sten, sand, grus eller mest jord.
 
Senast ändrad:
Jo fast min poäng var att de vanliga dämpade hybridgafflarna som har typ 63 mm slag gör mer skada (i form av ökad tyngd) än nytta (i komfort). Ett rejält däck med stor luftkammare och måttligt tryck kan ge fullt tillräcklig komfort på skogsvägar och enklare stigar och är billigare och lättare. Pratar vi mer ordentlig skogskörning eller xc kan det nog vara komfortabelt med framdämpare, men då något i MTB-klass och åtminstone 80-100 mm slag. Kanske nåt i stil med RockShox XC32 till att börja med?
 
Helstel...

Ibland handlar allt om att passa ihop med sin cykel. Fick min gamla Univega hämtad i USA 1997 och har i sommar fått den tillbaka sedan äldsta sonen vuxit i en 29"a. Hjuvligt! Min fina, fulldämpade Giant står i ett hörn, jag älskar fartresurserna och följsamheten hos Univegan. Spelar ingen roll hur stökig stig eftersom jag fegar ur innan cykeln gör det. Knäppt, men jag får stå för att jag föredrar en helstel cykel (fast bara just denna, gissar jag).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjärdebrunn Cykla på Tjustleden? Mountainbike 0
davbeu Cykla på Ingarö och Värmdölandet Mountainbike 1
joakimr Cykla på Åland Mountainbike 1
jborje Cykla på Lidingö Mountainbike 0
mertheew Cykla Kvikkjokk - Ammarnäs Mountainbike 5
KLAGER Nu tillåtet att cykla i Norska nationalparker Mountainbike 1
MalinLiljesson Cykla Sörmlandsleden? Mountainbike 6
Makrolon Någon/några att Cykla med i Tanumsområdet Mountainbike 2
flierman Cykla Gåsån vidare mot Ljungris? Mountainbike 12
flierman Cykla Ramundberget-Fältjägarstugan bra? Mountainbike 3
pajp Folk att cykla terräng med i GBG sökes Mountainbike 3
Joakim Ambrosson Cykla i Nationalpark.. Mountainbike 24
hannulan Nybörjare som vill komma ut och cykla Mountainbike 15
Albin_25 Någon att cykla med i Hammarkullen Mountainbike 1
Cecilia_ Börja cykla i Stockholm Mountainbike 2
JP33 MTB/väg folk i Trångsund/Skogås som vill cykla då o då ?? Mountainbike 2
Bhappy Cykla vid Kittelfjäll eller Höga kusten Mountainbike 2
Samir_k87 Cykla genom de svenska fjällen? Mountainbike 15
marieb Hur går jag till väga för att börja cykla Mtb? Mountainbike 7
North1 Någon att cykla med i kungsbacka, gärna i Sandsjöbacka Mountainbike 0
elga Cykla i fjällen i sommar Mountainbike 0
danground Cykla Kungsleden Mountainbike 18
bigfish Cykla i fjällen? Mountainbike 17
nippon cykling vid Hellas- var får man cykla? Mountainbike 7
John_T Cykla i Örebro Mountainbike 9
hierro cykla i spanien Mountainbike 3
jomper Vill du cykla i Verbier? Mountainbike 3
Halvarsson Cykla Kungsleden Mountainbike 17
alis Cykla med UCPA - Hur tufft egentligen? Mountainbike 8
Sunkist Cykla i Jämtlandsfjällen? Mountainbike 2
peon Cykla bohusleden Mountainbike 0
Minuteman MTB i KARLSTAD, någon att cykla med Mountainbike 1
balo Vart cykla runt Lund/Eslöv? Mountainbike 10
Björkhagen Cykla i Pyrenéerna Mountainbike 3
SAMSare Cykla-i-Lera i Friskis-anda Mountainbike 2
krippa81 Ni som vill cykla i Hellas/Nacka !!! Mountainbike 13
thymallus77 Cykla i skåne Mountainbike 6
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
thureb Vajern tråden har gått av på BOA Mountainbike 8
tango Reservdelar för kedjebrott på tur? Mountainbike 19
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
KLAGER Spåravgifter på Lugnet Mountainbike 13
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
froxi Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500 Mountainbike 7
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.