Bär emellanåt 16 kg i min Exos 58 L (61 verkliga l) den känns stabil om ej lätt.
Men säckvikten på 1200 g med ram är svårslagen.
go tur
Men säckvikten på 1200 g med ram är svårslagen.
go tur
Jag klippte till på en Haglöfs L.I.M Strive 50 som jag precis fått hem.
Har inte provpackat den, men räknar med att få med allt som behövs för en veckotur. Den kändes bra på ryggen tom iallafall.
Jag har i butik provat Exped Lightning och Osprey Exos, båda satt mindre bra på mig. Expeden konstigt i nedre delen av ryggen och Ospreyen uppe vid nacken där axelbanden går ihop.
Jag har gått en del med Haglöfs Vina 40 och den var riktigt skön, dock lite för liten för längre turer för min del.
Går i ryggsäck köpar tankar inför sommarens turer och eventuella framtida långturer.
Har just nu en större ryggsäck som väger in på 3.4kg och har börjat undersöka lättviktsalternativ.
Tänker mig en ryggsäck som klarar att lasta för 7-10 dagars matransoner + basvikt. Gjorde en tur med ovanstående ryggsäck för 7 dagar och då vägde packningen in på runt 17kg. Skulle helst vilja ha en säck som väger 2kg eller mindre vilket skulle kapa vikten med minst 1.4 kg.
Några alternativ som jag överväger:
Osprey Exos 58
Exos 58 är vad som gällt för mig sedan 2009. Den svagaste punkten är ryggplattan i mesh, och när den började bli lite väl sliten och eftergivlig för något år sen bytte jag, men till samma modell, aningen förbättrad. Nu vill jag helt enkelt inte bära mer än 13-14 kg (för knänas fötternas, hanterlighetens och säkerhetens skull).
Det mesta jag haft i mat var förra året i Jämtland, mat för 9 dagar. 2014 bar jag för 8 dagar i Norge och startvikten (på ryggen, tom vattenflaska) landade på c:a 13 kg och jag kunde,om jag velat, sparat in drygt ett halvt kilo. På kontinenten räknar jag med startvikt högst 14 kg, med mat för en vecka , gas för två och kartor för tre (dessa kan väga upp tilll 1 kg!). Det klarar denna säck utan problem.
Har du hunnit att prova Haglöfs L.I.M Strive 50?
Och du tror den räcker för mig med en matchvikt på 115 kg med tanke på mat, vatten och kläder, allt är XXXLJapp, jag har kört en sväng med den. Den fungerade väldigt väl. Allt som behövs för en veckortur i svenska sommarfjäll får plats. Skön på ryggen.
Allt som behövs för en veckortur i svenska sommarfjäll får plats.
Annars om du vill ha kilovis med recensioner ta en titt på de välkända Exped Lightning 60 och Exped Thunder 70.
Jag har en Exped Expedition 80 samt en Lightning 60 men använder nästan uteslutande den mindre även för veckolånga turer pga lättviktstänk från början till slut, dock inget in absurdum![]()
Har kikat på den tidigare och den är absolut ett alternativ men var sugen på att se om någon haft och har koll på den andra![]()