Ozi, spåranalys???

Nu tänkte jag vara lat och ställa en riktigt dum fråga.
Skaffade precis OziExplorer och är mycket nöjd! MEN som den nörd jag är tycker jag det är roligt att analysera GPS spår jag tankat ned från min garmin hemma vid datorn men jag fattar inte hur man gör detta i Ozi. I Fugawi kan jag få ut höjdprofil, längd, medelhastighet mm mm för ett spår men i Ozi verkar man bara kunna se information om en punkt itaget. Har jag rätt? (jag hoppas att jag har fel!). Är det någon funktion jag missat trots att jag suttit och letat ganksa seriöst!

Sen en annan sak. Ozi kostar drygt 600 spänn vilket känns mycket prisvärt. Har även tankat ner MrSid stöd gratis! Men om man ska kunna kolla på .rik måste man punga ut med nästan lika mycket som hela programmet. Känns lite som om "någon" skor sig på andras arbete. Det borde räcka med att "någon" tar bra betalt för .rik kartorna...
[Ändrat av Anders.Appelqvist 2004-12-08 kl 10:16]
 
Anders.Appelqvist; sa:
Nu tänkte jag vara lat och ställa en riktigt dum fråga.
Skaffade precis OziExplorer och är mycket nöjd! MEN som den nörd jag är tycker jag det är roligt att analysera GPS spår jag tankat ned från min garmin hemma vid datorn men jag fattar inte hur man gör detta i Ozi. I Fugawi kan jag få ut höjdprofil, längd, medelhastighet mm mm för ett spår men i Ozi verkar man bara kunna se information om en punkt itaget. Har jag rätt? (jag hoppas att jag har fel!). Är det någon funktion jag missat trots att jag suttit och letat ganksa seriöst!

Sen en annan sak. Ozi kostar drygt 600 spänn vilket känns mycket prisvärt. Har även tankat ner MrSid stöd gratis! Men om man ska kunna kolla på .rik måste man punga ut med nästan lika mycket som hela programmet. Känns lite som om "någon" skor sig på andras arbete. Det borde räcka med att "någon" tar bra betalt för .rik kartorna...
[Ändrat av Anders.Appelqvist 2004-12-08 kl 10:16]

Under funktionen Spår finns funktionen Spår profil och där finns de funktioner du efterlyser. I vart fall i betalupplagan av Ozi.

Den som skor sig två gånger om på RIK tillägget är naturligtvis Lantmäteriet i vanlig ordning........Även Fugawis svenska upplaga är mycket dyrare p g a detta.
 
Tackar

Klart som korvspad när du talat om det! (Jag letade i fönstren man öppnar med spårknapparna på "toolbar'en".)

Vad i består .rik modulen för Ozi? Är det en .dll (som OziMrSid.dll) eller är det ett mer omfattande tillägg? Om det "bara" är en dll, någon som vet vad den heter?
 
Ozi rik tillägg

Rik tillägget består åtminstone av en dll, en registerfil, en programfil, och en HTML fil och ev någon/några fler småfiler. Hur det funkar kvittar för mig. Huvudsaken är att det funkar. Du kan läsa mer på http://www.utsidan.se/ddb/gps/artiklar/505.htm

Av de 450 SEK rik tillägget kostar är nog 90 SEK svensk moms. Kvar blir således 360 SEK att dela på för Lantmäteriverket, Solteknik och Des.
Det är nog bara Göran Johansson som vet hur dessa pengar fördelas, men en gissning är att Lantmäteriverket tar den största delen.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olhe Ozi CE för Android Alpha 0.1.2 Navigering 0
jasåpådetviset Ozi Internet maps Navigering 0
SeaRay215 Ozi, Mapsource & BlueChart Navigering 7
olhe Ny Ozi CE Navigering 1
jörgen-1909 Spårfel i OZI Navigering 4
Blekingepaddlare Danska kartor till OZI Navigering 1
norddal Fritidskartan till Ozi kartprogram Navigering 7
Paltkungen RIK-Fugawi-Ozi-OziCE? Navigering 6
nokka Problem Ozi Navigering 2
errbe OZI + .rik Navigering 7
emilg Gröna kartan AB län till Ozi amt OziCe Navigering 4
motumba Importera Nepalkarta i ozi explorer Navigering 0
jasåpådetviset 3D kartor med Ozi Navigering 9
jonasolof Ozi till palm-konverter Navigering 1
olhe Waypoints går inte att hämta från Garmin 60 C till Ozi Navigering 2
calof1234 Kommunikation OZI / GARMIN Navigering 7
CyberJunkie Garmin 60C och Ozi? Navigering 4
CyberJunkie Konvertera .GPX eller .LOC till Ozi Explorer format? Navigering 2
CirruZZ Kartor sida vid sida i Ozi Navigering 7
mikaelkr Ozi och .rik, Händer det något? Navigering 22
xrvjorn Ozi vs Fugawi Navigering 14
Hutt Ozi, Tif-LZW och Tif-pac- problem Navigering 3
stigvig Detta med Ozi .rik och licenser Navigering 17
okse Ozi, Fugawi, Exciting Navigator? Navigering 2
ekis Kalibrera i Ozi Explorer blir inte bra Navigering 3
knotan kalibrering av karta i ozi Navigering 0
Harnis Är verkligen Fugawi mer noggrann än OZI ? Navigering 2
Nautic OZI & RIK? (igen) Navigering 6
rojo Ozi explorer: export av trackfil i shapeformat Navigering 0
bjorn.sara Ozi Explorer + RIK-kartor från Lantmäteriet = Sant!!! Navigering 6
lod Gröna Kartan - Ozi-explorer - GPS Navigering 5
clindh Kartex-kartor till OZI? Navigering 11
Gröna kartan-CD och OZI Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.