Rapport från Ridö-olyckan

Har efter Ridö sattt fast en kniv med buntband på midjebältet vid ryggen. Kommer antgaligen byta ut den , som är en morakniv, mot en dykarkniv. Den andra kniven för att skära linor med såg bra ut. Har använt kniven redan, dock inte akut.
Som ledare brukar jag utse två kökarlar för sambandsfunktionens skull. En kökarl har svårt att både hjälpa den som kommer efter och kontakta mig som ledare. Ofta informerar kökarlar också om bristfällig utrustning. Vid starten är folk kalla, och man vill snabbt komma iväg. Då gör jag en parkontroll av dykarmodell, sedan tittar jag till utrustning under gång.
Enda gången jag inte utsett kökarl var i en grupp med tre deltagare- efter en stund fick jag göra det ändå eftersom en av deltagarna var svagare och kom efter.
Skulle gärna ha en enkel sambandscentral mellan ledare, så man kan påkalla hjälp eller fråga efter lämpliga färdvägar. Det är otympligt att komma åt mobilen även om jag har den monterad vid axeln, och jag har ofta täckningsproblem. Egentligen borde jag ordna någon sorts hands free.
Har också funderat på hur räddarna kan få utökad lyftkraft- när isen brytits sönder är den minst hälften så svag, så då kanske det inte blir så mycket isar kvar att åka på? Någon som har idéer?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Läs rapporten!

Palle_Z; sa:
pausch; sa:
Men samtidigt var det ju tack vare dödsbudet som gruppen försökte ta sig i land vid Enhörnalandet, istället för att fortsätta till det planerade slutmålet vid Sandviken.

Var står det i rapporten?

-Palle

På sidan 5 i rapporten, rad 5-8 uppifrån, står följande:

"En stund senare får mannen ett nytt samtal från sin syster som berättar att fadern avlidit. Han redovisar detta för ledaren och säger att hon inte behöver
lägga om turen för hans skull men att han är tacksam om han kan bli landsatt på fastlandet, om man passerar någon lämplig plats innan målgången i Sandviken."

"Fastlandet" var i detta fall Enhörnalandet (som är ett ganska stort område).


Om du tittar på bild 7 på sid 16 ser du att tre andra grupper (C, F och H) var och "nosade" på det svaga området norrifrån, men vände. En grupp (B) lyckades ta sig över.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Läs rapporten!

pausch; sa:
På sidan 5 i rapporten, rad 5-8 uppifrån, står följande:

"En stund senare får mannen ett nytt samtal från sin syster som berättar att fadern avlidit. Han redovisar detta för ledaren och säger att hon inte behöver
lägga om turen för hans skull men att han är tacksam om han kan bli landsatt på fastlandet, om man passerar någon lämplig plats innan målgången i Sandviken."
Men samtidigt står i sista stycken längst ner på sid 18 ungefär att

"Ledaren uppger (på direkt förfrågan) att hon ännu inte bestämt sig för vilken väg man skulle ta sedan man korsat sundet. En möjlighet var att åka till Horn, men där kunde det vara snötäckt och en deltagare hade tidigare på dagen visat sig ha svårt att åka i snö."

Det verkar som att ledaren inte bestämt sig för att sätta personen iland på Enhörnalandet före slutmålet.
 
VHF är bra

jag har en bärbar ICOM VHF själv som jag köpte till bland annat skridskoåkning och kajakpaddling men GSM-mobiler är det som gäller för närvarande även om de har nackdelar.

Att släpa med sig både GSM-mobil och VHF samt utbilda samtliga ledare på VHF och dessutom ha bägge systemen påslagna med lyssning tycker jag är orealistiskt.

GSM-mobil med push to talk funktion vore förstås bättre än bara GSM.

Trafiken mellan VHF-basstationer och bärbara VHFer har inte lika bra täckning som GSM-telefoner vintertid i skärgården och på t ex Mälaren. Kan bli bättre om man kutar upp på ett berg men det kan man ju inte alltid.

Thure
[Ändrat av thureb 2006-03-01 kl 14:52]
 
Re: Re: Radio och istjocklek

Palle_Z; sa:
Fast om det är en is som du inte uppfattar som svag hur skall du då skapa säkerhetsmarginal?
Är det så i detta fall att man har åkt tre stycken hyfsat tätt ihop och inte hört varningsljud från isen? Eller har man helt enkelt inte insett vad som kan hända när en smal sträng med starkare is brister?

-Palle

Vi kanske får omvärdera vad svag is är för något. Nu tycker jag att kärnis runt 5 är tunnt. Men vi kanske ska lyssna på livräddningssällskapets norm 10 cm kärnis eller säg is som tål 1000 kg, då har vi marginal.

Jag har pik från pikmakarn med de slår jag igenom nästan 10 cm kärnis, ska nog börja lyssna på min pik...
 
hobbes; sa:
Berneflott; sa:
Vet någon vilka radiosystem som används av respektive räddningsslag? Har helikopter(räddning och militärt), brandkår,polis,SSRS,marinen etc en möjlighet att kommunicera direkt med varandra alt. reläade via en central räddningsstation (räddningstjänsten eller Rescue Center.

Har Helikoptrar även frekvenserna för marin VHF (16)?

Finns möjligheten till konferenssamtal (många kan ringa in sig samtidigt) inom Svensk räddningstjänst? Om ej, skulle de öka möjligheten att styra en räddningsinsats om man hade denna funktion.

/Erik
[Ändrat av Berneflott 2006-03-01 kl 12:45]

Ringde SOS och frågade.
Helikoptrarna kan generellt prata på Marin VHF, (Dock inte alla, beroende på varifrån de inkallas).

/Torbjörn

Torbjörn,
Du måste antingen ha fått fel uppgifter eller missförstått SOS. Samtliga sjöräddningsenheter i Sverige har förstås VHF kommunikation ombord, detta gäller självklart helikoptrar och flygplan också - Annars kan de helt enkelt inte klassas som tex "sjöräddningshelikopter"!
MRCC i Göteborg ansvarar för utlarmning av sjöräddningsenheter i Sverige och kan förstås inkalla andra resurser vid behov(tex militära helikoptrar etc). Bla genom deras luftmotsvarighet ARCC(Air Rescue Coordination Center) Dessa skulle kanske eventuellt inte ha VHF ombord men då kan de ju knappast prata med flygledare eller med MRCC/ARCC heller...?!

Erik,
Alla sjöräddningsenheter pratar med varandra på VHF, nödkanalen är 16 men det finns fler arbetskanaler att tillgå om det behövs, bla är kanal 67 ofta använd vid sjöräddning.
Utöver detta finns UK-radion för kommunikation mellan blåljusmyndigheterna(Polis, KBV, ambulanser, brandkåren etc) här är det därmot inte lika säkert att alla andra har den radioutrustningen och anropningsförfarandet är inte alls lika enkelt som på VHF kanal 16.

I övrigt:
Även om det låter självklart så befinner vi oss till sjöss även när vi åker skridskor, (iaf på naturisarna) och mobiltelefoni är inte klassat som nödkommunikation till sjöss!
VHF är ett myndighetskrav på alla yrkesmässiga flyg och flytetyg som vi någonsin kan komma att bli räddade av OM vi behöver det: svävare, hydrokoptrar, isgående fartyg, helikoptrar handelssjöfart osv.
Mobiltelefon däremot har inte någon som krav att det ska finnas ombord och hur ska du få deras nummer, eller dom få ditt nr när du behöver det?

Det finns ett fungerande nödkommunikationssystem till sjöss som precis alla! pratar på - VHF
Mobiltelefonen är bra att ha med sig för att ringa hem och berätta att man är i säkerhet igen eller om man saknar VHF är det bättre än att inget alls ha. Men ska man organisera NÖDkommunikationen inom Skridskoåkningen som någon föreslog så finns det idag bara ett alternativ nämligen VHF.
Inte jaktradio, walkie-talkie, PTT, videosamtal, SMS, e-mail eller vanlig mobiltelefoni heller!

Hoppas att jag inte trampar någon på tårna med ovanstående, men att uppfinna hjulet pånytt när det finns ett fullt fungerande nödsystem låter vansinnigt i mina öron.

/Calle
 
Re: Kommunikation vid sjöräddning

Rosthider; sa:
Torbjörn,
Du måste antingen ha fått fel uppgifter eller missförstått SOS. Samtliga sjöräddningsenheter i Sverige har förstås VHF kommunikation ombord, detta gäller självklart helikoptrar och flygplan också - Annars kan de helt enkelt inte kallas för tex "sjöräddningshelikopter"!
MRCC i Göteborg ansvarar för utlarmning av sjöräddningsenheter i Sverige och kan förstås inkalla andra resurser vid behov(tex militära helikoptrar etc). Bla genom deras luftmotsvarighet ARCC(Air Rescue Coordination Center) Dessa skulle kanske eventuellt inte ha VHF ombord men då kan de ju knappast prata med flygledare eller med MRCC/ARCC heller...?!

Såhär fick jag det förklarat för mig.
Inte alla helikoptrar är sjöräddningsenheter.
av de 4 helikoptrarna som var inblandade i denna olyckliga händelse så var det 2 som var sjöräddnings helikoptrar och 2 ambulans helikoptrar.
Det är skillnad på de olika helikoptrarna samt utrustning.
Dock kunde iaf den som startade i gustavsberg (ambulans helikopter) prata marin vhf. och sjöräddnings helikoptrarna måste ju av naturliga skäl kunna det.

men enligt personen på SOS så beroende på var man rekviderade helikoptrarna ifrån kunde man inte vara säker på att de hade den möjligheten.

/Torbjörn
 
Re: VHF är bra

thureb; sa:
Att släpa med sig både GSM-mobil och VHF samt utbilda samtliga ledare på VHF och dessutom ha bägge systemen påslagna med lyssning tycker jag är orealistiskt.

GSM-mobil med push to talk funktion vore förstås bättre än bara GSM.

Thure

Att utbilda ledare på VHF kan väl knappast vara ett stort problem? Det är ju som påpekats i annan tråd ett enkelt test hos PTS som man skall göra? Klarar man inte av att hantera en radio så undrar jag hur man klarar att hantera en nödsituation rent generellt? Och vad gäller att släpa med sig utrustning så kan man väl om man har radio stoppa mobilen i ryggan?

Vad gäller GSM Push-to-talk så ligger inte den funktionen speciellt högt på nån operatörs "att-göra-lista" så den är nog inte mycket att hoppas på. Har man dessutom 3 eller Vodafone får man nog nöja sig med att åka skridsko på Brunnsviken om man vill ha tillräcklig täckning. Gäller självklart inte 112 samtal, då kopplar ju alla operatörer fram.

/H
[Ändrat av hakan_l_borg 2006-03-01 kl 15:00]
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Läs rapporten!

pausch; sa:
"Fastlandet" var i detta fall Enhörnalandet (som är ett ganska stort område).

Ja ja, om Enhörnalandet sträcker sig ner till Sandviken håller jag med. Men det lät mer på dig som om färdledarens avsikt var att ta sig till Enhörnalandets nordvästra spets och det framgår inte av rapporten.

-Palle
 
Re: Re: VHF är bra

hakan_l_borg; sa:
Att utbilda ledare på VHF kan väl knappast vara ett stort problem? Det är ju som påpekats i annan tråd ett enkelt test hos PTS som man skall göra? Klarar man inte av att hantera en radio så undrar jag hur man klarar att hantera en nödsituation rent generellt? Och vad gäller att släpa med sig utrustning så kan man väl om man har radio stoppa mobilen i ryggan?

Jag har en hel del erfarenhet av bärbar VHF på vintern. Täckningen är generellt för dålig för att det skall vara ett alternativ. Därför är det onödigt och i stort sett bortkastat att utbilda skridskoledare på VHF.

Thure
 
ajn; sa:
Vi kanske får omvärdera vad svag is är för något.

Ja, ett mindre parti tjock is kan vara svagt om det begränsas till för stor del av svag eller obefintlig is. Om man ser hur folk formulerar sig på forumet så är det vissa som genomgående använder svag is istället för tunn is. Dessa är ofta de som är mest intresserade av is och det är helt klart ett mognadstecken att inse att svag=farlig och inte bara att tunn=farlig.

-Palle
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.