Rapport från en brygga

Ytvattentemperatur 6,9 *
Bottenvattentemp. 6,3 * (djup 1,5 m)

Plats: Innerskärgård - norra Västerfjärden norr om Ängsö nationalpark i Roslagen.

Jag har för avsikt att återkomma med fler rapporter
 
Rapport 2007-11-07

Efter första kalla natten härute låg fjärden stilla och 'rykande' under den blekblå himlen.

Ytvattentemperatur 5,1*
Bottenvattentemp. 5,1* (djup 1,5 m)

Plats: Innerskärgård - norra Västerfjärden norr om Ängsö nationalpark i Roslagen.

T
 
Rapport 2007-11-24

--------------------------------------------------------------------------------

Efter en kall och stilla natt:
Ytvattentemperatur 1,9*
Bottenvattentemp. 1,9* (djup 1,5 m)

Plats: Innerskärgård - norra Västerfjärden norr om Ängsö nationalpark i Roslagen.

Jag hade förväntat mig en högre temp. vid botten. Fyragradigt vatten är ju tyngst. Kan bara förklara detta med att vind- och vattenståndsvariationer är effektiva vattenblandare. Just nu råder i stort sett normalvattenstånd men för en vecka sedan låg det på +50 cm.

Den som har något att bidra med angående temperaturdynamiken är mycket välkommen att göra detta!

T

PS Längst inne i viken låg de första tunna isflaken och skavde mot varandra. Lilla Båtdragsträsket en dryg km bort låg med ca. 2 cm is.
 
Rapport 2007-11-24
--------------------------------------------------------------------------------
Jag hade förväntat mig en högre temp. vid botten. Fyragradigt vatten är ju tyngst. Kan bara förklara detta med att vind- och vattenståndsvariationer är effektiva vattenblandare. Just nu råder i stort sett normalvattenstånd men för en vecka sedan låg det på +50 cm.

Den som har något att bidra med angående temperaturdynamiken är mycket välkommen att göra detta!

Det är endast sötvatten som är tyngst vid plus fyra grader. Bräckvattnet i Östersjön är som tyngst runt +2 grader, medan riktigt havsvatten är som tyngst vid -3,5 grader (vilket är under fryspunkten på -1,8 grader).

I praktiken är det bara i mindre vindskyddade sjöar som bottentemperaturen håller runt +4 grader vid isläggningen. I större vatten, där vinden får mer utrymme att röra om vattnet, måste merparten av vattnet kylas ned till nära noll grader innan isläggning kan ske.
 
Rapport 21 dec 07--------------------------------------------------------------------------------

Ytvattentemperatur 0,8 *
Bottenvattentemp. 0,9 * (djup 1,3 m)

Plats: Innerskärgård - norra Västerfjärden norr om Ängsö nationalpark i Roslagen.

Vattenståndet är nu under det normala. Förra senhösten kom jag inte ens ut till bryggan pga högt vattenstånd som kulminerade kring 20:e jan med dryga metern över det normala. Endast stolparna syntes då över vattnet.

Den som är intresserad av bryggan och dess position kan titta på min profil.

Nu skall K och jag ut och 'lyfta häl' - Rådmansö infjärdar lockar.

Roslagshälsningar
T
 
Rapport 2008-02-12

Det tredje och hittills det mest 'seriösa' isläggningsförsöket efter en klar natt. -5 i morse och lugnt. Så långt jag kan se från Bryggan ligger isen så vackert i morgonsolen. Ögonen tåras nästan. På torsdag och några dagar framåt råder kyla, sägs det. Frågan är om isen överlever den förutsagda nordvinden. Man håller sina tummar!

T
 
2008-03-24
Sista rapporten från bryggan för denna säsong



10 månader kvar till julafton och isen ligger redan!

Just nu, 8 grader kallt, vindstilla, solen lyser från en klarblå himmel och Västerfjärden ligger blank ner till Måsgrynnorna. Man kostar på sig att nuta av synen för om bara några timmar kommer vinden och river upp alltihop och fjärden kommer att försvinna i snöröken.

Om några dagar skall vi upp till Vålådalen, K och jag. Vi kommer med all säkerhet att då ta en tur runt den lilla tjärn nära fjällstationen där förre storskrinnaren Sigge Eriksson och hans entourage låg och varvade inför dåtidens VM-tävlingar. Det blr förstås på skidor för vår del men tänk om dom kunde återuppliva isslingan igen. Sjön är fantastiskt näpen med en liten ö i mitten, som gjord för en lång rast i solen.

Vi ses i detta forum nästa vinter. Ha en uthärdlig sommar!
Torbjörn
 
Första rapporten från bryggan för säsongen 08/09

Grovstanäs 2008-12-25

Välkommen kära is!
Så långt jag kan se ligger Västerfärden ner mot Ängsö nationalpark med tunn is. Utefter Hemmarö kämpade några småbåtar hörbart genom isen. Vädret är just nu lugnt och molnfritt så isläggningen fortskrider tillsvidare. Börjar det blåsa lär väl det mesta försvinna som det brukar. Från Bryggan och norrut mot Solö ligger den dock förhoppningvis kvar och kommer då att få bli skärgårdspremiäris för vår del. Synnerligen välkommet då förra vintern helt gick i islöshetens tecken.

Utanför bryggan i den enda öppnan låg ett hundratal av traktens residenta gräsänder och sällskapade innan jag kom för nära. På avstånd hördes sångsvan. Den här säsongen börjar bra.
T
 
Rapport från bryggan

Sedan några dagar ligger isen i omgivningen med den allrasom finaste blankis. Många har upptäckt detta och vi har fått besök av flera skrinnarvänner. Dock - jag har varit och är fortfarande krasslig och får nöja mig med att det är 'se men inte röra' som gäller. Man har dock - inte oväntat - aviserat snö. Lika beklämmande varje gång.

T
 
Rapport från bryggan 2009-02-08

Kring bryggan har skridskoisarna sedan mellandagarna legat blanka och soliga men också lätt snötäckta eller som nu, täckta av några mm vatten. Många har glidit förbi bryggan, en del har hälsat på. Alltid välkommet.

Dock har jag inte själv glidit särskilt mycket pga en synnerligen envis luftrörsinfektion. Några försök har förstås gjorts men dessa har hittills straffat sig. Så jag, som har så ont om skridskovintrar, går mest och längtar efter värmen! Två bortkastade vintrar i rad som jag ser det. Det blir mest 'torråkning' på webben.

T
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.