Rapport från en brygga 2009/10

Rapport dec 19

Då vi kom ut till bryggan igår e.m låg isen blank och fin långt ut på fjärden. Natten var klar, kall och vindstilla. Nu yr snön in över isen från söder. Synd på en is som hunnit bli bärig närmast land. För mig får en vinter gärna vara grön bara det finns is. Vi får se; vintern är lång.
T
 
Rapport dec 22

För en tid sedan tipsade jag om denna http://www.klart.se/söderarm-sandhamn/vattentemperatur.html. Jag har sedan dess förvånats över att man djärvt angivit vattentemperaturer långt under 0 och skickade så småningom in en förfrågan. Jag har inte fått något svar men noterade nyss att inga temperaturer under 0 verkar förekomma längre.

Huruvida de grå slaskytorna mellan de väldiga vita vidderna utanför Bryggan har frusit sig bäriga efter en natt med 15 minus hoppas jag kunna kolla upp idag. För kallt för mina tår idag dock och när jag är tillbaka så är allting bara vitt, vitt, vitt. YR spår 20-30 cm snö t.o.m. nyår!

Mycke' skotta blir det och resten skidor. Allt under parollen - det som inte används (kroppen) tillbakabildas!

Bit ihop
T
 
Lite minus kan stämma

Fryspunkten för Östersjöns bräckta vatten är cirka minus en halv grad, så helt orimligt är det inte med vattentemperaturer under noll. Dessutom är den initiala kristallbildningen svår att få igång, varför mindre vattensamlingar (vattenpölar) kan underkylas några grader utan att frysa. För större vatten är underkylning utan frysning dock osannolikt.

I fallet klart.se tror jag dock att deras mätningar inte är tillförlitliga. De ligger klart under SMHI:s vattentemperaturer: http://www.smhi.se/oceanografi/istjanst/produkter/sstchart.pdf
 
Berghamns brygga (Hässelby), 2:a januari

Jag har sedan strax före jul nödgats byta brygga. Till vår förvåning har Lövstafjärden ännu inte islagts. Detta trots den vargavinter vi drabbats av. Det räcker alltså inte med enbart rejäl kyla. Det måste till minst en natt med klart, stilla väder innan det 'stora blanka' breder ut sig.

Om jag kommer fram till bryggan i skärgården för all snö så fortsätter jag att rapportera därifrån.

Ha de'
T
 
Rapport från bryggan vid Västerfjärden 10:e jan 2010

Tillbaka i Roslagen. Inte så farligt med snön på land. Tyvärr ligger den decimeterdjup på isen. Inget stöp under dock så den duger i alla fall till skidåkning. Sannolikt krävs ett par/tre klara nätter innan det lönar sig att åka ut till Bromskär på Blidös utsida.
T
 
Bägge bryggorna (Berghamn i Hässelby/Grovstanäs i Roslagen) är mer eller mindre körda.

En liten sak att glädja sig åt dock - jag har haft en liten korrespondens med grabbarna som levererar vattentemperaturer. Senaste högst upp.
Kul va ?!

Here goes:

Hej,

Vi korrigerade så min temp på vattnet kan aldrig bli lägre än noll grader, för att
indikera is.
Vi tittar faktiskt närmare för en tjänst för skridskoåkare som är mer exakt i att
visa is. Vi får se
om vi lyckas lösa det!

mvh

Pierre


On 16 jan 2010, at 21.39, Torbjörn Peters wrote:

Hej igen

Tack för svar. Jag har noterat att inga vattentemperaturer under 0 längre
förekommer. Men i de fall is + ev. snö förekommer så borde temperaturer
under 0 kunna indikeras. Skall bli intresant att se hur satelliten
reagerar vid isläggning långt ut i ytterskärgården.

mvh
Torbjörn Peters


Hej,
>
> Jag hittade just ditt mail i vår SPAM låda.
>
> Här får du svar, bättre sent än aldrig :)
>
> Mätningen går till genom satelliter som mäter av ytvattnets temperatur.
> Därefter
> bygger vi prognoser baserade på detta.
>
> mvh
>
> Pierre
>
>
>
>
> On 3 dec 2009, at 09.11, info@klart.se wrote:
>
> Meddelande från ktpeters@etanet.se!
>
> Jag har just upptäckt er sajt och eftersom jag mestadels uppehåller mig i
> skärgårdsmiljö så är vind- och temperaturuppgifterna av speciellt
> intresse.
> För mig och många andra är det snart skridskoåkning i skärgården som
> gäller
> varför era vattentemperauruppgifter guld värda. Av det skälet skulle det
> vara intressant att få veta hur mätningen går till. Is bildas ju normalt
> vid
> 0 grader men vatten i rörelse kräver mer kyla än så. Jag noterade att den
> gångna nattens vattentemperaturer i Mälaren och i Ålands invatten höll
> åtskilliga minusgrader och alltså borde vara is. Detta är dock knappast
> troligt vid såpass kotrvariga köldattacker. Man behöver alltså lite
> bakgrundsinfo för att kunna göra en rimlighetsbedömning.
>
> Hälsningar
> Torbjörn Peters
> Norrtälje
>
> --
> http://www.klart.se
>
>
>
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.