Övergripande om Ridö-olyckan

Jag har med intresse läst många inlägg om olyckan vid Ridö och rapporten. Startar denna nya tråd som förhoppningsvis kan slippa förfalla i detaljer utan diskutera mer övergripande.

Några reflektioner:

• Behov av tydligt ledarskap med uttalat ansvar och gott omdöme
• Civilkurage hos såväl ledare som deltagare, våga ifrågasätta. ”Det är aldrig för sent att ge upp” - släpp prestigen
• Följ alltid fastlagda policys, rutiner och checklistor
• Långfärdsskridsko är en frisksport men även en risksport och måste hanteras som en sådan. Kopiera tillämpliga delar från andra risksporter som dykning och fallskärmshoppning, t ex att deltagare kollar varandra parvis.
• Räcker det med iskunskap för att platsa som ledare eller krävs även kriskunskap?
• Öva krislägen systematiskt och regelbundet, även massplurr och extremsituationer. Med ledning av de två svåraste inträffade olyckorna går det att göra realistiska – om än otrevliga – scenarier till ledarutbildningar, som prövar inte bara kunskap om utrustning och isar utan även mänskligt agerande.
• Lär av andras misstag, vilket kräver att misstagen definieras. Vissa deltagare i forumet vill hellre släta över, av hänsyn till berörda individer.
 
Alla gör misstag

Att leda en skridskogrupp på orekade isar är oerhört komplext. Misstag görs det måste vi acceptera. Men vi kan bli bättre på nästan alla aspekter av sporten.

Jag tror på utbildning och konstant fortbildning av ledare, kökarlar och deltagare. Gärna via observerande och stödjande kollegor på vanliga turer. Ett sätt att bli bättre är att vara självkritisk och skriva färdrapporter avikelserapporter etc för att föra ut erfarenheterna till skridskokamraterna och komma ihåg och förbättre sitt eget handlande vartefter.

Utrustning kan bli bättre och vi kan bli bättre på att hantera den.

Vad som är svårast att modifiera och förbättra är attityder och beteenden.

Att vara lagom misstänksam mot isen är en svår konst liksom att växla upp och ned uppmärksamheten och benägenheten att vända.

Thure
 
Visst måste man räkna med att misstag görs. Och just därför ska man ju se till att minimera konsekvenserna av eventuella misstag.
 
Som nybörjare inom långfärdsskridsko men erfaren inom en av de risksporter du nämner (dykning) har jag några funderingar om ditt inlägg.

* Ledarens ansvar är (bör vara) att göra sitt bästa för att ge deltagarna en njutbar och säker tur. I slutändan har varje deltagare ansvar för sin egen säkerhet. På senare tid har ett par dykledare blivit åtalade för vållande i samband med dödsfall inom dykning, men alla har blivit friade.

* Diskussionerna efter Ridö-olyckan har varit väldigt öppna, och det har redan kommit en rapport från SSSK. På dykforum är det tabu att diskutera olyckor, och det drabbade dyksällskapet skriver aldrig någon rapport. "Problemet" inom långfärdskridsko är väl snarare att det tidigare inte inträffat några dödsolyckor på organiserade turer.

* Den enda punkt där jag kan komma på där dykningen har bättre säkerhetstänkande är att utbildningen av nybörjare. Inom dykningen får alla öva på att hantera nödsituationer innan de släpps ut i vattnet. Kanske skulle plurrövningar vara obligatoriska för alla, och inte bara ledare?

/Ola
 
Parkontroll rekommenderas!

Store; sa:
• Långfärdsskridsko är en frisksport men även en risksport och måste hanteras som en sådan. Kopiera tillämpliga delar från andra risksporter som dykning och fallskärmshoppning, t ex att deltagare kollar varandra parvis.

På den senaste turen jag ledde för LLK så använde jag mig av "parkontroll". Då slapp jag känna mig som en polis som skall kolla alla. Resultatet blev en mycket noggran kontroll och någon placerade om sin livlina så att han kunde nå den utan att ta av sig ryggan.

Ulf
 
Re: Parkontroll rekommenderas!

ulfhe; sa:
På den senaste turen jag ledde för LLK så använde jag mig av "parkontroll".

Utmärkt, kan vi hitta en bra minnesregel tro? Den i dykning kan jag fast den är konstig. Kanske såhär:

G = Grenrem
L = Livlina
I = Ispik
D = Dubbar

-Palle
 
olasy; sa:
...............
* Den enda punkt där jag kan komma på där dykningen har bättre säkerhetstänkande är att utbildningen av nybörjare. Inom dykningen får alla öva på att hantera nödsituationer innan de släpps ut i vattnet. Kanske skulle plurrövningar vara obligatoriska för alla, och inte bara ledare?
/Ola

Så kan man göra inom dykningen för där har man väl ett system med certifikat, där den ocertifierade inte får göra vissa typer av dykningar. Skulle man införa motsvarande system inom långfärdsskridsko skulle detta innebära förbud mot att åka på naturisar för den som inte innehar långfärdsskridskocertifikat (eventuellt med undantag för isar som av t.ex. polisen har förklarats vara "säkra", dvs lite som i Danmark).

Utan något obligatoriskt certifikatsystem går det inte att göra plurrövningarna obligatoriska för alla långfärdsskridskoåkare, utan bara för de som vill bli medlem i en klubb.
 
Re: Re: Parkontroll rekommenderas!

Palle_Z; sa:
Utmärkt, kan vi hitta en bra minnesregel tro? Den i dykning kan jag fast den är konstig. Kanske såhär:

G = Grenrem
L = Livlina
I = Ispik
D = Dubbar
Personligen är jag tveksam till att grenrem ska vara ett skallkrav. På vissa lågt sittande ryggsäckar, är grenrem kanske mer en risk än till nytta.

Angående linor tycker jag det är väsentligt att linan kan kastas (med lätthet) utan att ta av sig ryggsäcken. Det ska också vara lätt att kasta långt med linan. Även på sträv is. Dessutom ska linan (inkl. tågvirket) flyta. Många linor uppfyller inte dessa krav.

Pikar är en kontroversiell fråga. Jag skulle vilja se en mer utbredd användning av tyngre pikar med bredare spets. Jag tror att många farliga plurr skulle ha avvärjts med bättre pikning.
 
Re: Re: Re: Parkontroll rekommenderas!

pby; sa:
Personligen är jag tveksam till att grenrem ska vara ett skallkrav. På vissa lågt sittande ryggsäckar, är grenrem kanske mer en risk än till nytta.

Jag hade bara med det för att man skulle kunna komma ihåg ramsan. Kom inte på något bättre på G .

Dessutom ska linan (inkl. tågvirket) flyta.

Kan vara lite svårt att kolla vid parkontroll, beror på hur mycket tid vi är beredda att lägga.

Jag tror att många farliga plurr skulle ha avvärjts med bättre pikning.

Vi måste sluta tro och börja veta, dax för en haverikommission inom långfärdsskridskoSverige.

-Palle
 
Re: Re: Re: Re: Parkontroll rekommenderas!

Dessutom ska linan (inkl. tågvirket) flyta.

Går att lösa med en standardisering med märkning av godkända linor. Jämför med fallskärmshoppning där plomberingen av reserv-skärm kollas innan hopp.

/Anders
 
Re: Re: Re: Re: Parkontroll rekommenderas!

Dessutom ska linan (inkl. tågvirket) flyta.

Kan vara lite svårt att kolla vid parkontroll, beror på hur mycket tid vi är beredda att lägga.

När det är dags för parkontrollen handlar det väl inte så mycket om att kontrollera att man har rätt typ av utrustning utan mer om att kontrollera att man inte glömt något eller satt något fel?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Parkontroll rekommenderas!

nermander; sa:
När det är dags för parkontrollen handlar det väl inte så mycket om att kontrollera att man har rätt typ av utrustning utan mer om att kontrollera att man inte glömt något eller satt något fel?
Fel typ av utrustning utgör en risk på samma sätt som saknad utrustning eller felaktigt monterad/buren utrustning.
Risken ökar inte bara för individen utan för hela gruppen, som förväntas undsätta den som råkar ut för en incident/olycka.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.