Överleva som Projektarbete

Det där med att man bara skulle ha kniv med sig i en överlevnadssituation tycker jag låter konstigt. Dock gillar jag Tim Smiths tankar om saken http://www.jackmtn.com/simplog/?p=398

Vem har sagt att man ens har en kniv? En del skulle nog t.o.m. säga att så länge man har kniven i behåll är det ingen nödsituation:)

Oftast när jag är ute och vandrar så använder ju jag gas-kök, finns alltså ingen anledning att ha såg eller yxa med sig, och den kniv jag har är en 7 cm lång brytbladskniv som jag skär påläggskorven med. Så jag kan inte göra en nying ens utan att vara i en nödsituation.
 
Jag går inte ut i skogen utan kniv i bältet och jag kör inte bil utan ha ett reservhjul med, med det är inte sagt jag behöver det men jag har ändå med det.

På längre turer ser jag till att ha lite verktyg i bilen och bra utrustning i ryggsäcken. Men man kan laga en bil utan verktyg och man kan överleva utan kniv, men det blir bara så himla besvärligt och tar mer tid och energi än vad som är nödvändigt. Så varför inte vara föförberedd och undvika nödsituationer som istället bara blir ett tillfälligt avbrott på resan.
 
för att återgå till ämnet

Norpans mittersta bild visar ett skydd som jag och mina vänner gjorde varje år när vi körde "survivalhelger" i mitten av november (varför grabbar ska späka sig så är en annan fråga).

Två sådana vända mot varandra samt en som "binder samman". Eld i mitten och Reflektor (av valfritt material för att inte infektera den debatten mer :)) vid den öppna änden. Funkar topp i regngrått novemberväder med någon minusgrad om natten...
Nackdelen? är att Eld i ett sådant trångt utrymme kräver att man har koll! Men det ska man ha när man pysslar med eld hur som helst.

som övriga skrivit tidigare. Underlaget ni ligger på behöver vara tjockare än man tror. Veden man samlar behöver vara mer än man tror... Men efter en kall natt brukar man få en känsla för det där :)

BZ
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.