Överleva i svensk natur?

Hej!

Det är sällan man hör eller ser något om temat att överleva i Sverige. Vet någon en bra överlevnadsbok eller kurs som handlar om Svergie. Jag lägger mycket vikt på vad man kan äta i vår svenska natur, det är det jag vill lära mig. //Alex
 
Jag tycker tvärtom det finns en del material om överlevnad i Sverige.

En bra bok är ”Vilda växter som mat och medicin” av Stefan Källman.

Enda invändningen jag har är att bildmaterialet är sämre än i klassikern ”Handbok överlevnad” som armens handbok i överlevnad.

En bok jag inte läst än är ”Kan man äta sånt”.
http://www.panorstedt.se/templates/Prisma/Book.aspx?id=45123
 
Alexander85; sa:
Hej!

Det är sällan man hör eller ser något om temat att överleva i Sverige. Vet någon en bra överlevnadsbok eller kurs som handlar om Svergie. Jag lägger mycket vikt på vad man kan äta i vår svenska natur, det är det jag vill lära mig. //Alex

Handbok Överlevnad, kan beställas från försvarets bok och blankettförråd (surfa runt lite på mil.se så lär du hitta info om var du kan beställa).

En av de bästa överlevnadshandböcker som producerats och helt inriktad på nordisk miljö. Har funnits sedan slutet av 80-talet och är en "klassiker" med ett slitet ord.

Edit: den ligger som PDF-fil i inlägget före ;).

//J
 
Nyutgåva

mipert; sa:

Äntligen finns den (snart) igen.

Min utgåva är från 1978 och jag har under åren fått några förfrågningar om jag vill sälja boken, efter det att jag skrivit om boken här på Utsidan.

Vid en snabbkoll på Adlibris http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9151846349 verkar det som om boken inte kommit ut än, men att den är på gång. Värt att notera är att den kommer att kosta 169 SEK + frakt på 19 SEK på Adlibris (det blir dryga 100 lappen billigare än i bokhandeln på fina gatan)

Per Brune
 
Lill-Olle; sa:
Just "Överleva på naturens villkor" tycker jag är den bästa boken för överlevnad i "vår" natur. Inte för att jag är nån expert, men jag har hunnit testa en hel del av ideerna i den och haft nytta av en del (även om det inte handlat om överlevnad), och de har faktiskt funkat.

Militära överlevnadsböcker kan vara så otroligt "fältmässiga": Organisera läger, gräv latriner, organisera vakthållning och rör er bara nattetid så lede Fi inte ser er.

Trots namnet så handlar Källman/Sepps bok inte om att överleva genom att krama träd och klappa ömtåliga lavar, utan just om att överleva med de sparsamma resurser som gäller häruppe, där det liksom inte är lönt att göra fancy burfällor till fåglar, eller giller åt älgar (som det antyds i en viss Överlevnadshandbok av en viss britt...). Det handlar mer om att veta när man ska gå respektive stanna, hålla sig varm och ffa, äta mängder av växter. T ex skägglav...
 
kurs överlevnad

Svenska Överlevnads sällskapet bedriver grund kurser i överlevnad som är anpassade för svenska förhållanden. Grund kurs går första veckan i juli Se http://www.overleva.se
Kuren består av en teori/praktik del och avslutas med en tillämpnings del där man får använda sina kunskaper som man har inhämtat dom första dagarna.
jonas
 
Jag har en gammal bok från slutet av 80-talet som jag fick när jag var liten. "Överlevnadshandboken" av John Wiseman som tjänstgjorde i SAS. Den är till för allt annat än svenska förhållanden. :)

Skämt åsido, det finns avsnitt där motsvarande svenska förhållanden beskrivs. I den boken kan man hitta allt från vilka medicinalväxter som finns till hur man överlever katastrofer vid kemisk krigsföring. :)

Den är oerhört innehållsrik och även om det finns mycket som inte är för svenska förhållanden så är den väldigt trevlig, det är kul att läsa i den och bläddra på kvällarna.

Det här är den engelska motsvarigheten, fast i nyare tryckning.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0060578793
 
kristofer_wallmark; sa:
Jag har en gammal bok från slutet av 80-talet som jag fick när jag var liten. "Överlevnadshandboken" av John Wiseman som tjänstgjorde i SAS. Den är till för allt annat än svenska förhållanden. :)

Skämt åsido, det finns avsnitt där motsvarande svenska förhållanden beskrivs. I den boken kan man hitta allt från vilka medicinalväxter som finns till hur man överlever katastrofer vid kemisk krigsföring. :)

Den är oerhört innehållsrik och även om det finns mycket som inte är för svenska förhållanden så är den väldigt trevlig, det är kul att läsa i den och bläddra på kvällarna.
Strykarräven; sa:
...utan just om att överleva med de sparsamma resurser som gäller häruppe, där det liksom inte är lönt att göra fancy burfällor till fåglar, eller giller åt älgar (som det antyds i en viss Överlevnadshandbok av en viss britt...)
Haha, där ser vi olika åsikter om samma bok!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.