Överleva som Projektarbete

Det där med att använda sten eller klippblock som reflektor har jag liksom Peter bara positiv erfarenhet av. Men man ska inte elda på sten/klippblocket precis som man inte eldar på en reflektor av stockar.

Men våra olika erfarenheter gör såna här forum intressanta =)
 
Eftersom ni är 3 stycken skulle jag satsa på att bygga en kåta av slanor och granris.
Hur man bygger kan ni hitta på bla Björn Corianders hemsida:
http://www.kolumbus.fi/bjorn.corander/telten.htm

Fördelen med den är att ni både får vindskydd samt att ni kan elda och hålla värmen.
Ni behöver dessutom inte elda lika mycket som om ni eldar ute i det fria.
Tänk dock på att ha eldvakt samt något att släcka med.
 
Det där med att använda sten eller klippblock som reflektor har jag liksom Peter bara positiv erfarenhet av. Men man ska inte elda på sten/klippblocket precis som man inte eldar på en reflektor av stockar.

Men våra olika erfarenheter gör såna här forum intressanta =)

det må vara hänt att man har positiva erfarenheter men sten kan inte reflektera värme, sten absorberar värme eftersom det är en ypperlig ledare av värme.. fysik är inte mitt huvudämne men det handlar väl om lednig, strålning eller strömning, när det gäller sten och eld är det väl ledning som är aktuellt och då borde man om man eldar mot ett berg förlora värme till berget. med en konstruktion kan man väl utnyttja strömning men då kan det vara vilket material som helst och det handlar inte om att reflektera värme?

sen är upplevelsen viktigare än hur det faktiskt är ibland, det vet alla som har pressat sig i sådana här situationer, rätt inställning är viktigt.
 
Senast ändrad:
det må vara hänt att man har positiva erfarenheter men sten kan inte reflektera värme, sten absorberar värme eftersom det är en ypperlig ledare av värme.. fysik är inte mitt huvudämne men det handlar väl om lednig, strålning eller strömning, när det gäller sten och eld är det väl ledning som är aktuellt och då borde man om man eldar mot ett berg förlora värme till berget. med en konstruktion kan man väl utnyttja strömning men då kan det vara vilket material som helst och det handlar inte om att reflektera värme?

sen är upplevelsen viktigare än hur det faktiskt är ibland, det vet alla som har pressat sig i sådana här situationer, rätt inställning är viktigt.

Jag kan vet inte exakt hur det funkar men varmt, blev det iaf under vinternatten då vi hade bivack och eldade och hade en bergvägg som reflektor.
 
Om man eldar vid en bergvägg måste rimligtvis bergväggens yta bli varm. Bättre än så kan knappast berget leda värme. Jag har inte provat själv, så jag kan ha fel här, men det tror jag inte jag har. En varm yta utstrålar värme.... Värmestrålning både direkt från elden och från bergväggen träffar den sovande. Alltså blir det varmare att elda vid en bergvägg.
 
De här måste nog en energimaterialexpertsvetare känna till, det kan ju va så att i början när berget är kallt så har man inte någon nytta av det, men efter ett tags eldande som sagt så värms ju berget upp, och då VET jag att uppvärmt berg utsrålar värme, så det är väl det som vi känner vid bergväggseldande,och att berget givetvis inte låter kalla vindar slinka igenom det, så vindskydd är det ju också.

En slocknad kakelugn värmer ju länge efteråt, och värmen känns på håll vid en sådan.

Vindskyddet på första bilden har en bergvägg som vi eldade mot, varmt blev det, men så jäkla rökigt...

Numera är vindskyddet vänt åt andra hållet, se bild 3, och inget berg att elda mot, det är kallare nu, men inte så rökigt i vindskyddet.

Bild 3 är inifrån vindskyddet taget, och den goa värmen försvinner ut i det fria...

Men du Patrik, dina invändningar måste ju kollas upp, kan inte någon expert kliva ut ur garderoben o säga hur det igentligen ligger till?, är vi inbillningssjuka?
 

Bilagor

  • vindskholms.jpg
    vindskholms.jpg
    54.3 KB · Visningar: 1,794
  • Raw00166.jpg
    Raw00166.jpg
    74.2 KB · Visningar: 1,709
  • PICT0047.jpg
    PICT0047.jpg
    105.6 KB · Visningar: 1,666
Om man eldar vid en bergvägg måste rimligtvis bergväggens yta bli varm. Bättre än så kan knappast berget leda värme. Jag har inte provat själv, så jag kan ha fel här, men det tror jag inte jag har. En varm yta utstrålar värme.... Värmestrålning både direkt från elden och från bergväggen träffar den sovande. Alltså blir det varmare att elda vid en bergvägg.

och man har ingen värmeförlust när man värmer upp bergväggen som nästan inte har någon massa över huvudtaget? men visst, matar du in tillräckligt med värme så kommer berget att lämna ifrån sig värme när man inte tillför mer värme, berget vill då utjämna och släpper värme, DOCK kan man inte reflektera värme med sten eller berg..

om sten/berg skulle fungera som reflektor så kunde det inte leda värmen eller hur?
 
Man kan säga att stenen emitterar värme. Först absorberar stenen värme sen avger den värme. Jag tycker man ska göra det enkelt för sig, behövs det något skydd? Hur har vädret varit? Är det bra väder kanske det räcker med att lägga energi på en bra eld och bädd. Om det behövs skydd så försök hitta naturliga skydd så slipper ni anstränga er så mycket. Om inte annat får man ta och bygga ett skydd vilket tar en hel del tid. Men ni skulle ha yxa med så det är till stor hjälp. Ett alternativ är att bygga en eldhydda, ser ut som en kåta med elden i mitten. Tänk på att inte bygga den för stor!

De första två bilderna är enmansskydd. Dessa kan man bygga runt en eld. Sista bilden är mitt i vintern utan skydd.
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    63.7 KB · Visningar: 2,668
  • 2.jpg
    2.jpg
    56.3 KB · Visningar: 10,114
  • 3.jpg
    3.jpg
    50.7 KB · Visningar: 1,644
Norpans sista bild på övernattnings eld, även kallad Nuorrsjo är det bästa jag upplevt när det gäller värme att sova bredvid, en jämn och skön värme, känns lite som att ligga bredvid ett element. Vanliga stockeldar blir ofta för varma och brinner för fort medans Nurrsjon brinner långsamt, men kräver dock lite arbete och en fin töretall för att funka.

Fina bilder där Norpan =)
 
Norpans sista bild på övernattnings eld, även kallad Nuorrsjo är det bästa jag upplevt när det gäller värme att sova bredvid, en jämn och skön värme, känns lite som att ligga bredvid ett element. Vanliga stockeldar blir ofta för varma och brinner för fort medans Nurrsjon brinner långsamt, men kräver dock lite arbete och en fin töretall för att funka.

Fina bilder där Norpan =)

Tackar för det. Jo det är i särklass den bästa elden att sova vid. Det var 11 minus vid det tillfället och jag sov oförskämt bra:)

/mattias
 
Bra jobbat Norpan !
Den där eldtypen där vet jag är kanon, törestubbar är bra att elda, röken gillar ine en del, men jag gillar att stinka eld när jag handlar på ICA på vägen hem, det är så kul o se minerna på folk i kassakön,
de skyndar väl hem o kollar nyheterna var det brunnit....;), nu vet dom ju vem som tänt på...

bifogar en bild på hur "mina" vedklabbar ser ut, jag har aldrig fattat va man ska med yxan till ?

Har man då ett par kubik, så klarar man en natt med go riklig värme, utan en massa matande med klyvna vedstickor hela tiden
 

Bilagor

  • Raw00135.jpg
    Raw00135.jpg
    55 KB · Visningar: 1,831

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.