Överleva som Projektarbete

Nu fram i början av december skall jag och 2 klasskamrater genomföra vårat projektarbete, som går ut på att vi med hjälp av det vi har på oss överleva 3 dygn i skogen. Men nu är det ju det här med att övernatta, någonstans måste vi ju sova, så vad har ni för förslag?

Vi kommer alltså behöva sova 3 nätter på samma ställe.
Vi kommer vara nära en sjö så tillgång till vass kommer finnas.
Troligtvis kommer det finnas både barr och lövskog i närheten.
Vi kommer inte ha tillgång till rep/snöre/ståltråd.
Vi kommer ha tillstånd att avverka träd i mindre skala.
Vi kommer ha tillgång till en liten såg och två små yxor.
Vi har tillstånd att elda.

Så med hjälp av detta måste vi på cirka 6h kunna bygga ett skydd som ger oss värme nog att inte frysa röven av oss på natten. Vore mycket tacksam för hjälp!
 
enmansbivack är effektivt, vindskydd är mysigt..

enmansbivack: bygg ett berg av löv eller granris, verkligen ett berg för att förhindra markkylan, bygg sedan bågar över enmansbivacken som ett litet tunneltält, väv in tunna grenar och klä med granris eller bladris..

vindskydd, det gör man som vanligt..

(samla ved så att det räcker hela natten.. samla tre gånger så mycket ni tror er behöva)
 
Tack

Jag gissar att det inte går att elda i den konstruktionen?
Så vore det inte bättre om man byggde något lite mer stabilt som det faktiskt gick att elda i/nära. Vi är ju trots allt tre stycken, så att turas om med eldvakt är ju fullt möjligt!

Och ett vindskydd är ju bra mot vinden men brukar enligt min erfarenhet bli ruskigt kallt eftersom värmen rör sig uppåt och ut genom den stora öppningen. och om man inte har sovsäck då så tror jag det blir för kallt.
 
Varför inte en förstärkt sovsäck även kallad ensamma vargen eller A-frame. Gräv ut ett litet dike under skyddet och fyll med varma stenar, eller använd varma stenar och ha runt kroppen för ge värme till några timmars sömn.

Att elda en hel natt kräver en massa ved eller kunskap att göra en nuorssjo eller liknande.

Att leva i skogen är inte som på tv, det kräver erfarenhet och kunskap och sånt tar tid att lära sig.
 
Om ni får ha tidningar intill kroppen under kläderna så värmer det,
Och om ni får ta med stora sopsäckar i pappersmaterial, de där som fanns förr i tiden så är de utmärkta sovsäckar i värsta fall, de får ju luften att vara s´till o varm runt kroppen, glöm för jösses fanken inte mössa !!!

Nedan en som jag kallar väggkoja, den funkar kanon om man inte har några sovsäckar.

Ju brantare lutning ni kan ha, desto mindre chans för regn att tränga igenom,

Vräk på vass(längsmed) , lövruskor och granris, så att det blir tjocklek på tak o sidoväggar, lämna en öppningsmöjlighet på varje sida (tex om någon börjar brinna av er, kan de va bra)

På varje sida intill bergsväggen, intill Nyingselden, se till att det finns öppningar där så att Nyingen får syre, ha inga öppningar så att den kalla uteluften vandrar över era kroppar för att nå elden, det blir lite dragigt o kallt då.
Förlåt för den ihophafsade skissen...:(
 

Bilagor

  • väggkojan.jpg
    väggkojan.jpg
    90.2 KB · Visningar: 1,734
Varför inte en förstärkt sovsäck även kallad ensamma vargen eller A-frame. Gräv ut ett litet dike under skyddet och fyll med varma stenar, eller använd varma stenar och ha runt kroppen för ge värme till några timmars sömn.

Att elda en hel natt kräver en massa ved eller kunskap att göra en nuorssjo eller liknande.

Att leva i skogen är inte som på tv, det kräver erfarenhet och kunskap och sånt tar tid att lära sig.

Kan även jag rekommendera johans varma stenarförslag, de är goa o ha bakom ryggen på natten o i famnen...
 
Om ni får ha tidningar intill kroppen under kläderna så värmer det,
Och om ni får ta med stora sopsäckar i pappersmaterial, de där som fanns förr i tiden så är de utmärkta sovsäckar i värsta fall, de får ju luften att vara s´till o varm runt kroppen, glöm för jösses fanken inte mössa !!!

Nedan en som jag kallar väggkoja, den funkar kanon om man inte har några sovsäckar.

Ju brantare lutning ni kan ha, desto mindre chans för regn att tränga igenom,

Vräk på vass(längsmed) , lövruskor och granris, så att det blir tjocklek på tak o sidoväggar, lämna en öppningsmöjlighet på varje sida (tex om någon börjar brinna av er, kan de va bra)

På varje sida intill bergsväggen, intill Nyingselden, se till att det finns öppningar där så att Nyingen får syre, ha inga öppningar så att den kalla uteluften vandrar över era kroppar för att nå elden, det blir lite dragigt o kallt då.
Förlåt för den ihophafsade skissen...:(

Peter, av någon anledning får dina teckningar mig att tänka på Kurt Olsson ;-)
 
Ät vassrötter, råa el kokta, ett helvete o få loss dem, men vrider o vickar man fram o tillbaks o drar, så lossnar de.

Trattisar finns nu, alltid någe o tugga på,
Hur är det bestämt med födan föressten, ska ni sparka ner en älg?
 
Tänk på, att dåliga stenar och bergväggar kan spricka, skjuta och rasa....älgar brukar sparka tillbaks.... eldkoja kräver mer arbetsinsats än ni har tid och erfarenhet till..... överlevnad handlar mera om att träna under instruktion än om att tillämpa. Prortionerna borde vara orientering, instruktion och sen övning, ni vill börja på nästa steg prövning.....verkar obra men ni är unga, starka och klarar säkert av det, hoppas jag....
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.