Projektarbete Överlevnadsvecka

Kanske det är mest i mina trakter det finns mängder... men jag har varit längre norrut och hittat mycket kärleksört.

Ngn som visste om det även går att äta stjälken? Det borde ju inte vara några problem.

Hela plantan går att äta då även rötterna. Unga skott på våren är inte så dumt, rötterna är dock inte i min smak.

/mattias
 
Nu är det dags.

Tänkte bara berätta att jag ger mig iväg kommande veckan. Ska vara ute i fem nätter. Projektet ser som det har gjort från början.
Berättar hur det gick när jag är hemkommen.
 
Johan

Hej,

Lite tankar och råd i bästa mening från min egen erfarenhet.

Jag tycker att du kan läsa försvarets överlevnadshandbok för bra tips. Alla människor reagerar olika när man utsätts för kyla, ensamhet, stress, hunger mm.

Nu skall du (bara) vara ute i 1 vecka så det viktigaste är att du har mycket vatten att dricka (Samla tex regn vatten) se vad du kan hitta på ön och använd dig av det för insamling. Du klarar dig igentligen helt utan mat under denna tiden om det vill sig riktigt illa men inte utan vatten.

Se till att alltid ha en eld för värme och sällskap och den håller igång dig mentalt och fysiskt.(Helst ett eldstål men du kan själv göra eld med pinnar mm. testa när du är där ute).

Var noga med hygienen detta hjälper dig mentalt och psykiskt.

Sätt ut fällor för fisk och djur. (Kanske tar du med lite lina, krok kan du göra av tex En mm

Lär dig att utnyttja omgivningen,spar på din energi och gör inget onödigt eller (dumt)för attminimera olyksrisken mm. (Alt som du behöver finns runt dig!)

Kanske så finns det något naturligt ställe att sova på tex grotta, gran.... som är regn/vind skyddad.

Det är värre om man inte vet hur länge man måste stanna ute kanske år........

Oj vad mycket det blev

Lycka till !

Det går säkert bättre än du tror !

// Johan
 
Det är ju tyvärr rätt ofta som halva utsidan engagerar sig i någons äventyr, men det kommer sällan en rapport om hur det gick.
Vi hade ju någon som skulle cykla frånsörmland och ner till V-vik, det blev oxå knäpptyst.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bruczniack Hjälp med projektarbete Överlevnad 21
simonhelander Överleva som Projektarbete Överlevnad 60

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.