Forum

Forum (https://www.utsidan.se/forum/index.php)
-   Fjällvandring (https://www.utsidan.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Kvikkjokk-Vallevagge-Njoatsojavrre-Tarraluoppal-Kvikkjokk (https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=89199)

skogsbaronen 2019-03-16 10:49

Kvikkjokk-Vallevagge-Njoatsojavrre-Tarraluoppal-Kvikkjokk

1 bifogad(e) fil(er)
Less på vintern sitter man och planerar sommarens och höstens alla äventyr.

Planen är att göra en delvis oledad tur med start och slut i Kvikkjokk.
Med inspiration från flera bra blogginlägg här på sidan tror jag mig ha hittat en tur som passar bra.
Det blir dock första gången jag och min kamrat går längre sträckor oledat, så det skulle kännas bra att stämma av turens rimlighet med er som är mer erfarna.

Fältvanan hos oss båda är god.
Ryggsäckarnas startvikt kommer ligga på 21-23 kg. I denna vikt ingår per ryggsäck ca 8,5 kg mat och andra förbrukningsvaror.
Vi kommer avsätta 10 dagar för detta. Vi vill vara tillbaka senast 3 augusti, så det blir sista veckan av juli som vi kommer gå.

Start i Kvikkjokk.
Upp till Prinskullen, och sedan följa Vallevagge till Habres.
Vada bäcken som går ner i Ruonasgårsså och därefter ner mot renvaktarstugan.
Vada Buojdesjåhka någon kilometer NV om renvaktarstugan, för att sedan vada Tjuoldajåhka en bit norrut och följa dess östra sida upp till den lilla sjön öster om Låptåvakkjavrre.

Här har jag förstått att det finns två vägval att välja mellan för att ta sig över Njoatsojåhka.
Antingen går man söder om Mångitjårro och Goabrek och vadar Njoatasojåhka vid den så kallade badpoolen, varpå man tar stigen västerut. För vår tur innebär det en omväg.

Eller så går man norrut förbi Goabrekjavrasj och vadar Njoatsojåhka ungefär söder om punkt 805, för att sedan ansluta till stigen. Skulle man inte hitta en bra vadplats där har jag förstått att det i stort sett alltid går att vada vid utloppet av Lulep Njoatsojavrre.

Efter det går turen förbi de tre Njoatsojavrre-sjöarna, för att sedan följa topografin med sikte på Tarraluoppalstsugorna.
Därifrån blir det ledat genom Tarradalen tillbaka till Kvikkjokk.

Dag 1
11 km.
Kvikkjokk-upp på fjället. Verkar finnas lämpliga tältplatser vid de små sjöarna vid punkt 863 uppe på Vallevarre. Mellan denna punkt och Habres verkar det vara dåligt med tältplatser (blockigt). Eller finns det någon bra plats i Vallevagge som någon känner till.

Dag 2
14 km
Till Habres.

Dag 3
13 km
Upp till lilla sjön öster om Låptåvakkjavrre.

Dag 4
Ca 13 km
Vidare till Gasska Njoatsojavrre.

Dag 5
Ca 19 km
Ansluta till Padjelantaleden vid Tarraluopalstugorna, och sedan följa leden söderut halvvägs till Såmmarlåppa.

Dag 6
19 km
Till Tarrakaisestugan

Dag 7
18 km
Till Kvikkjokk.

Totalt 100+ km

Någonstans tar vi en vilodag, och kanske någon topptur. Vassjabakte verkar ligga bra till för detta.

Bifogar karta med ungefärlig dragning (bitvis slarvigt ritad).

Verkar turen rimlig?
Är det nåt jag skrivit som är helt galet?

Backuplösningar
Om vi av någon anledning behöver korta turen, vilka vägar kan vi då ta?
Jag vet att det går att gå förbi Buojdes och komma ut på Padjelantaleden.
Går det att gå förbi Låptavakkjavrre och komma ut i höjd med Tarraluoppalstugorna? Någon som gått där och vet hur terrängen ser ut. Vilken sida om sjön är lämpligast att gå.

/Tomas

smux 2019-03-16 12:03

Hej,
trevlig tur och i sig ganska okomplicerad. Jag hade dock funderat på den omvända ordningen då det är skönare att starta med en lätt ledvandring på Padjelantaleden med tung startpackning än den tunga stigningen uppför Prinskullen, Var även medvetna om att det normalt är dåligt med vatten på den stigningen, så fyll flaskorna innan ni börjar. Närmaste vatten hittar ni vid sjöarna uppe på Vallevagge. Vallespiken är stenig och karg, så tältplatser finns vid sjöarna uppe på Vallevagge och invid Ruonas på 850m nivån. I Tjuoldavagge har ni en passage genom björkskog som drar ner tempot. Upp över Goabrek är även där stenigt olämpligt som tältplats.

Några andra synpunkter på er tur:

- Ruonasgårsså korsar ni enkelt på 850-900m nivån, dvs högre upp än vad ni ritat in. Den bildar en djup kanjon längre ner.
- Buojdesjåhkå vadar ni innan (väster om) sammanflödet med Tjuoldajåhkå. Håll väster om Tjouldajåhkå, då den senare har kraftiga rasbranter intill jokken.
- Tjuoldajåhkå vadar vi precis innan (väster om) sammanflödet med vattandraget från sjön 1012, dvs ett par hundra meter nerströms Låptåvákkjávvre.
- över Goabrek håller ni strax norr om sjön 1012.
- Vattendraget från Lulep Njoatsosjávvre vadar ni precis vid utloppet från sjön.

I min tankevärld hade jag planerat 8 dagar för denna tur plus reserv pga kortare etapper på sträckan ni går oledat.

Skulle ni välja vägen från Ruonas via Buojdes till Tarraluoppalstugorna går ni ju Präststigen som Fowwe beskrivit så fantastiskt i sin blogg och kommande bok.

skogsbaronen 2019-03-16 12:45

1 bifogad(e) fil(er)
Tack för ett utförligt svar!

Jag har lusläst många utav fowwes fantastiska beskrivningar. Präststigen över Boujdes kan vara ett alternativ också, men den turen blir i så fall kortare.

Det är sant det du säger om att det nog är mindre slitsamt att gå åt andra hållet. Anledningen till att jag hellre börjar med Prinskullen är att kunna avsluta med leden. På en led där man slipper navigera kan man avverka bra dagsetapper om man känner att man får kort om tid. Man kan mala på utan att behöva oroa sig över att gå fel.
Kanske tänker jag om i ett senare skede =)

Jag har ritat om rutten enligt dina förslag. Ser det bättre ut nu?

Din synpunkt på var man vadar Buojdesjåhka hänger jag inte med på. Min ursprungliga dragning går ju väster om sammanflödet med Tjouldajåhka. Eller menar du ännu längre västerut?

Vadning av Njoatsojåhka.
I flera trådar beskrivs lämpliga vadplatser på flera ställen mellan punkt 805 och utloppet från Njoatsojavrre, men du menar att utloppet är det man ska satsa på.

Över Goaebrek och sjön 1012 verkar det vara en del småpölar och små vattendrag. Är det något som man behöver ha i åtanke, eller är dessa nog små att bara springa över?

/Tomas

zebulah 2019-03-16 13:29

Dag 1

Det finns en fin tältplats längst uppe i Vallevagge. Finns en eller två trådar här på utsidan där jag har positionerat den.

Tänk på att Ni inte har tillgång till vatten innan Ni är uppe vid sjöarna.

zebulah 2019-03-16 14:07

Om du zoomar in på kso så ser du en liten "sjö" med en liten ö högt uppe i Vallevagge. Ungefär 1,5 km ovanför den finns tältplatsen.

zebulah 2019-03-16 14:25

Bild på

1 bifogad(e) fil(er)
ena halvan av tältplatsen

smux 2019-03-16 14:30

Citat:

Ursprungligen postat av skogsbaronen (Inlägg 820740)
Jag har ritat om rutten enligt dina förslag. Ser det bättre ut nu?

Din synpunkt på var man vadar Buojdesjåhka hänger jag inte med på. Min ursprungliga dragning går ju väster om sammanflödet med Tjouldajåhka. Eller menar du ännu längre västerut?

Vadning av Njoatsojåhka.
I flera trådar beskrivs lämpliga vadplatser på flera ställen mellan punkt 805 och utloppet från Njoatsojavrre, men du menar att utloppet är det man ska satsa på.

Över Goaebrek och sjön 1012 verkar det vara en del småpölar och små vattendrag. Är det något som man behöver ha i åtanke, eller är dessa nog små att bara springa över?

/Tomas

Jo jag såg nu att du ritat in rätt vadställe över Buojdesjåhkå, det var den fortsatta rutten med vad över Tjuoldajåhkå mitt i ravinen jag reagerade på. Den tur du nu ritat in med röda ändringar ser bra ut och skall inte erbjuda några stora svårigheter. Vaded precis vid utloppet av Lulep Njoatsosjavvre är enkelt och över Goaebrek är det rejält stenigt men vattendraget går att passera på stenar och pölarna att undvika.

skogsbaronen 2019-03-16 15:14

Citat:

Ursprungligen postat av zebulah (Inlägg 820746)
ena halvan av tältplatsen

Bra beskrivning!

Tusen tack!

/Tomas

skogsbaronen 2019-03-16 15:19

Citat:

Ursprungligen postat av smux (Inlägg 820747)
Jo jag såg nu att du ritat in rätt vadställe över Buojdesjåhkå, det var den fortsatta rutten med vad över Tjuoldajåhkå mitt i ravinen jag reagerade på. Den tur du nu ritat in med röda ändringar ser bra ut och skall inte erbjuda några stora svårigheter. Vaded precis vid utloppet av Lulep Njoatsosjavvre är enkelt och över Goaebrek är det rejält stenigt men vattendraget går att passera på stenar och pölarna att undvika.

Perfekt!

Tack!

/Tomas

skogsbaronen 2019-03-16 15:21

Expertisen och hjälpsamheten på detta forum är som vanligt helt fantastisk!

/Tomas

ripjägarn 2019-03-16 15:37

Du gör en utmärkt planering då du har alternativ att korta turen.

Bandarson har skrivit en väldigt fin vägledning för första/sista sträckan:
https://www.utsidan.se/blogs/b ... -i-sarek.htm
Det finns flera vadställen över Njåtsosjokk än det han visar på med ännu bättre grusbotten. Huvudsaken är att man vadar Njåtsosjokk uppströms inflödet av Luottojokk.
I Tarradalen kan jag rekommendera tältplatsen vid "Heliga Dörren" Passeuksa. Gå gärna upp till offerplatsen. Där växer Fjällbrud. Nedanför Njunjesgården finns också "Tältaggan", en fin tältplats.
Lycka till

skogsbaronen 2019-03-16 18:06

Citat:

Ursprungligen postat av ripjägarn (Inlägg 820752)
Du gör en utmärkt planering då du har alternativ att korta turen.

Bandarson har skrivit en väldigt fin vägledning för första/sista sträckan:
https://www.utsidan.se/blogs/b ... -i-sarek.htm
Det finns flera vadställen över Njåtsosjokk än det han visar på med ännu bättre grusbotten. Huvudsaken är att man vadar Njåtsosjokk uppströms inflödet av Luottojokk.
I Tarradalen kan jag rekommendera tältplatsen vid "Heliga Dörren" Passeuksa. Gå gärna upp till offerplatsen. Där växer Fjällbrud. Nedanför Njunjesgården finns också "Tältaggan", en fin tältplats.
Lycka till

Bra länk!

"Hjärtat" verkar ju vara en bra vadplats. Då den ligger precis nedan punkt 805 så bör den vara lätt att ta sikte på. Tycker det ser ut att finnas en hel del vadstsällen därifrån och uppströms, men vilket vattenstånd det är på google maps är svårt att veta.

/Tomas

Bandersson 2019-03-17 14:17

Jag har bara en liten rekommendation. Istället för att gå ner i Ruonasgårsså kan du gå ner innan Hábres ner mot Tjuoldavvágge. Börja med att följa den första jokken efter passet i Vállevágge och tvära sedan över i riktning mot renvaktarstugan. Kontakten med Tjuoldavvágge, även om den sker ”uppifrån”, ger dig unika utsiktspunkter för spaning efter vilt.

skogsbaronen 2019-03-17 14:54

Citat:

Ursprungligen postat av Bandersson (Inlägg 820786)
Jag har bara en liten rekommendation. Istället för att gå ner i Ruonasgårsså kan du gå ner innan Hábres ner mot Tjuoldavvágge. Börja med att följa den första jokken efter passet i Vállevágge och tvära sedan över i riktning mot renvaktarstugan. Kontakten med Tjuoldavvágge, även om den sker ”uppifrån”, ger dig unika utsiktspunkter för spaning efter vilt.

Tack, Björn!

Det är alltså den vägen du redogör för i blogginlägget som länkades tidigare.
Antar att det inte är något problem alls att ta sig över något utav de tre vattendragen då (de två innan Habres samt det som kommer ur ruonasgårsså)?

/Tomas

Bandersson 2019-03-17 15:05

Den väg jag pratar om är helt problemfri när det gäller vad. Du behöver förstås gå upp och ner när du tvärar över jokkar och moränkullar men se bara till att göra lite kaffe (med sportbröd med mycket smör och gärna med en bit av en chokladkaka) med jämna mellanrum så är det en upplevelse som du aldrig kommer att glömma.

skogsbaronen 2019-03-20 17:19

Citat:

Ursprungligen postat av Bandersson (Inlägg 820788)
Den väg jag pratar om är helt problemfri när det gäller vad. Du behöver förstås gå upp och ner när du tvärar över jokkar och moränkullar men se bara till att göra lite kaffe (med sportbröd med mycket smör och gärna med en bit av en chokladkaka) med jämna mellanrum så är det en upplevelse som du aldrig kommer att glömma.

Låter som en bra väg.

Tack!

/Tomas

skogsbaronen 2019-07-06 14:52

1 bifogad(e) fil(er)
Hej igen!

Jag börjar fundera på att göra om denna tur.

Valet av den ursprungliga sträckningen grundades till mångt och mycket att det var blev en lämplig längd med start och slut i Kvikkjokk.
Hemvägen via Tarradalen kändes egentligen inte så lockande, men var lämplig helt enkelt.
Jag tror vi får ut mer av rutten på bilden nedan. Mer varierat och mer storslagna vyer. 1200-meters-gräddhyllan är också något som jag varit sugen på under en längre tid.
Möjligen kan vi också tänka oss en topptur upp på Nåjte, om ork och tid finnes.

Sträckning och dagsetapper/tältplatser på den nya sträckningen kommer från Fowwes bok Vandringsturer i Sarek.
På bifogad bild är det slarvigt ritat.
Röda prickar är planerade tältplatser.

"Genvägen" upp förbi Bulkas blir ju en utmaning, men som jag förstått det är det, förutom stigningen, inga konstigheter eller svårigheter att gå upp den vägen.

Beroende om hur vi känner oss när vi når Njoatsojavrre kan vi fortfarande välja den ursprungliga vägen via Tarradalen hem. Den bör vara ett par dagar kortare och mindre ansträngande.

Fråga:
8 dagar + 1-2 reserv verkade som lämpligt till den ursprungliga turen.
Låter 9 dagar + 1-2 reserv som lämpligt för den nya turen?

Nya turen är en knapp mil längre (totalt 110 km), och förmodligen något mer ansträngande.

/Tomas

EDIT:
Ser att jag skrivit fel på avståndet mellan Sähkokjåhkå och Stour Dahta. Det avståndet är såklart inte 11 km, utan kring 17 km.

skogsbaronen 2019-07-07 10:17

Ytterligare en fundering.

Vad kan man förvänta sig för snöläge på luohttolahko kring den 24-25/7?

qy 2019-07-07 10:53

Citat:

Ursprungligen postat av skogsbaronen (Inlägg 827157)
Hej igen!

Jag börjar fundera på att göra om denna tur.

Tack för det inlägget! Har bara haft lite lösa tankar om min tur i västra Sarek i år men inser nu att jag har 50% eller mer av lösningen i ditt turförslag!

skogsbaronen 2019-07-07 17:30

Citat:

Ursprungligen postat av qy (Inlägg 827223)
Tack för det inlägget! Har bara haft lite lösa tankar om min tur i västra Sarek i år men inser nu att jag har 50% eller mer av lösningen i ditt turförslag!

Kul!

Men jag tänker inte ta åt mig äran.
Turen är till 99% stulen av andra. Min procent är i så fall att jag klippt ihop andras arbete till en egen variant (men jag är säkert inte först ut med den heller) =)

Fowwe skriver i sin bok att Luohttolahko bör besökas mot slutet av säsongen, p.g.a. av kvarliggande snö på den höga höjden.
Jag är inte helt klar på definitionen av det, men jag misstänker att månadsskiftet juli/augusti är gränsfall. Det varierar såklart från år till år med snösmältning.

Får se om han eller någon annan kommer med något klokt inspel =)

qy 2019-07-07 17:57

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av skogsbaronen (Inlägg 827252)
Kul!

Men jag tänker inte ta åt mig äran.
Turen är till 99% stulen av andra. Min procent är i så fall att jag klippt ihop andras arbete till en egen variant (men jag är säkert inte först ut med den heller) =)

Fowwe skriver i sin bok att Luohttolahko bör besökas mot slutet av säsongen, p.g.a. av kvarliggande snö på den höga höjden.
Jag är inte helt klar på definitionen av det, men jag misstänker att månadsskiftet juli/augusti är gränsfall. Det varierar såklart från år till år med snösmältning.

Då kan jag möjligtvis bidra med att jag var där för drygt 30 år sen i första dagarna i Augusti var det perfekt. (Snön på kortet hade fallit under natten.)

Efter det hade jag en lång period då jag inte kunde vandra i fjällen p. g. a. allergi. Luohttolahko har dock bitit sig fast i minnet så nu när jag kunnat återuppta vandrandet sedan några år har planen varit att komma tillbaka och i år är tanken att det ska ske.Samtidigt ska övre Njoatosvagge vandras, som jag den gången bara kunde kila upp mot från "kanten" av Luohttolahko, tiden räckte inte till mer den gången. I år tänkte jag hålla mig mycket i dessa delar och kanske Sarvesvagge.

Tomas P 2019-07-07 19:47

1 bifogad(e) fil(er)
Jag följer också den här tråden lite extra eftersom jag har tänkt vandra i samma område som ni i år dock lite senare, du har fått många bra tips som jag också tar till mig! Jag kommer inte gå ner i Njoatsosvagge som ni utan fortsätta i Låptåvagge till Låptåvakkjavrre och komma in i Njoatsosvagge väster ifrån men även jag har tänkt att ta mig upp i Jiegnavagge ,som ni planerar, som genväg till Sarvesvagge. Förra sommaren kunde jag göra den turen som var planerad för 2015 som då fick lov att ändras p.g.a all snö som fortfarande fanns kvar då i augusti, kom upp till Luohttolahko via Noajdevagge för att sen ta mig fram till "hyllan" vid Loameboullda. Luohttolahko ligger ju på hög höjd och det är nog stor chans att det ligger snö kvar där men att ni inte ska kunna ta er över Luohttolahko till nämnda hylla tror inte jag blir några problem. En kille jag träffade vid sista nattlägret (stuor Dahta) 2015 hade gått Lulliahvagge upp Noajdevagge över Luohttolahko, vadat Ruopsokjåhkå och vidare ner till Boarek, stuor Dahta och gick det att gå där 2015 så blir det nog inga problem i år heller. "Hyllan" vid Loameboullda är ett bra val att slå nattläger på jag skulle egentligen ha fortsatt en bit till den dagen men men... sämre ställe kan vara tvungen att slå läger på!! Bilden är från Boarddetjåhkkå 2005 möh och visar hur det såg ut på Luohttolahko 7/8-15 och vi får hoppas det är mindre snö i år!
/Tomas

fowwe 2019-07-08 11:41

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av skogsbaronen (Inlägg 827252)

Ett litet inspel blir det faktiskt. Just i år har jag inte följt med hur snöläget är, men som Tomas P berättar så var det extremt mycket snö sommaren 2015. I normala fall bör Luohttoláhko vara lättgånget i månadsskiftet juli/augusti, ibland tidigare.

Kan bidra med en annan synpunkt också, och det gäller vadet över Ruopsokjåhkå om man är på väg upp till Luohttoláhkå. Problemet med denna jokk är ju att ravinen som den rinner i är klippig med lodräta sidor. Men det finns ett ställe där man ganska enkelt kommer ner till vattnet, nämligen strax efter att den lilla sidojokken från Ruopsokvárásj runnit ihop med Ruopsokjåhkå. Här har bildats en liten bassäng på plan mark, och om vattenmängden inte är för stor så kan man enkelt vada Ruopsokjåhkå här. Sluttningarna lutar dock rejält på bägge sidor vilket kan upplevas lite obehagligt, särskilt om marken är våt och halkig. Men vem som helst bör klara det och jag anser att detta är "normalstället" för att vada Ruopsokjåhkå på väg upp till Luohttoláhko.

Vid stora vattenmängder får man söka sig till något vadställe högre upp (blå prickar). Mängden vatten minskar efterhand och man letar upp ett ställe där man kommer över. Det var detta alternativ jag tog med i min Sarekbok från 2010. Det bästa vore att jag fått med även normalstället (vilket jag kände dåligt till när boken skrevs). I min nya bok om Präststigen finns det med. Normalstället innebär en vägbesparing på upp till 2-3 kilometer.

/Hans

Kartunderlag: Lantmäteriet.

qy 2019-07-08 12:27

Den gången på 80-talet fastnade vi vid just denna jokk på grund av dess stupande sidor. En av oss hittade ett ställe vi hjälpligt skulle kunna komma ner, problemet var bara att det inte fanns något vettigt ställe att komma upp igen. Min färdkamarat ville gå över där ändå med motiveringen "det ordnar sig när vi väl är på andra sidan jokken". Jag vägrade (känns som rätt beslut än idag). Då vi inte visste hur det såg ut uppströms gick vi nedåt och hamnade ända nere i dalen innan vi kom över. Sen var det bara att gå upp igen.

Beställde faktiskt bägge dina böcker du nämner i går kväll efter att skogsbaronen nämnt en av dem, bland annat för att kunna minska antalet incidenter av den typen. (Ett tips: Ge ut dem som e-bok! Jag och säkert många andra skulle gladeligen köpa dem igen för att kunna ha dem utan vikt i smartphonen för att kunna kolla upp något på plats. Den inbundna versionen läser jag hemma.)

smux 2019-07-08 12:48

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av skogsbaronen (Inlägg 827157)

Sträckning och dagsetapper/tältplatser på den nya sträckningen kommer från Fowwes bok Vandringsturer i Sarek.
På bifogad bild är det slarvigt ritat.
Röda prickar är planerade tältplatser.

.

Platsen för din planerade tredje natt uppe i Låptåvagge är inte idealisk då det är rejält stening där kring Tjouldagårsså och vadstället. Ett tips är att du söker dig ner mot jokken där den böjer av mot väster (mot Låptåvákkjavvre). Tittar du på fjällkartan online är det precis norr om sista 'å* i Tjouldagårsså.
Marken kring Tjouldagårsså ner mot Tjouldavagge utgörs av sandåsar, och jokken har grävt ner sig med rasbranter på främst västra sidan. Precis övanför dessa rasbranter kan man komma ner till jokken och hitta plats att sätta upp tältet.

Kan väl också nämna att uppgången i Jiegnavágge från Njoatsosjávvre är rejält brant (se bild).
Vill du satsa mer på säkerhet går det fint att runda upp strax västerut precis innan toppen av Tjåggnårisvárásj 1207.

fowwe 2019-07-08 12:52

I en systertråd har delar av samma väg diskuterats. Så det kan vara lönt att läsa även denna:

https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=89725

/Hans

fowwe 2019-07-08 13:11

Citat:

Ursprungligen postat av smux (Inlägg 827302)
Platsen för din planerade tredje natt uppe i Låptåvagge är inte idealisk då det är rejält stening där kring Tjouldagårsså och vadstället. Ett tips är att du söker dig ner mot jokken där den böjer av mot väster (mot Låptåvákkjavvre).

Den där platsen du föreslår håller jag med om är bra. Men den där vid vadstället anser jag mig helt oskyldig till i min Sarekbok, den står inte där ;-).

Citat:

Ursprungligen postat av qy (Inlägg 827299)
(Ett tips: Ge ut dem som e-bok! Jag och säkert många andra skulle gladeligen köpa dem igen för att kunna ha dem utan vikt i smartphonen för att kunna kolla upp något på plats. Den inbundna versionen läser jag hemma.)

Tack för det, jag noterar! Att ge ut e-böcker är en fråga som förlaget avgör och inte jag. Men jag vet att de haft den uppe vid något tillfälle. Jag skickar tanken vidare.

Bandersson 2019-07-08 13:11

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Platsen för din planerade tredje natt uppe i Låptåvagge är inte idealisk då det är rejält stening där kring Tjouldagårsså och vadstället. Ett tips är att du söker dig ner mot jokken där den böjer av mot väster (mot Låptåvákkjavvre). Tittar du på fjällkartan online är det precis norr om sista 'å* i Tjouldagårsså.
Marken kring Tjouldagårsså ner mot Tjouldavagge utgörs av sandåsar, och jokken har grävt ner sig med rasbranter på främst västra sidan. Precis övanför dessa rasbranter kan man komma ner till jokken och hitta plats att sätta upp tältet.

Kan väl också nämna att uppgången i Jiegnavágge från Njoatsosjávvre är rejält brant (se bild).
Vill du satsa mer på säkerhet går det fint att runda upp strax västerut precis innan toppen av Tjåggnårisvárásj 1207.

Nog borde det gå att tälta vid Låptåvagge. Jag har inte tältat där själv men gått förbi där flera gånger. Visst är det stenigt men det är väl bara att sticka ned tältpinnarna och söka.

fowwe 2019-07-08 13:15

Citat:

Ursprungligen postat av Bandersson (Inlägg 827306)
Nog borde det gå att tälta vid Låptåvagge. Jag har inte tältat där själv men gått förbi där flera gånger. Visst är det stenigt men men det är väl bara att sticka ned tältpinnarna och söka.

Jodå, det finns en hel del bra tältställen i Låptåvágge. Men just vid det där vadstället och i området däromkring är det osedvanligt stenigt och besvärligt.

skogsbaronen 2019-07-08 14:15

1 bifogad(e) fil(er)
Många bra svar och bidrag. Forumet levererar!

Om snöläget på Luohttolahko inte var värre än så 2015 så bör det väl gå bra.

Citat:

Ursprungligen postat av fowwe (Inlägg 827294)
Vid stora vattenmängder får man söka sig till något vadställe högre upp (blå prickar). Mängden vatten minskar efterhand och man letar upp ett ställe där man kommer över. Det var detta alternativ jag tog med i min Sarekbok från 2010. Det bästa vore att jag fått med även normalstället (vilket jag kände dåligt till när boken skrevs). I min nya bok om Präststigen finns det med. Normalstället innebär en vägbesparing på upp till 2-3 kilometer.

/Hans

Kartunderlag: Lantmäteriet.

Hej, Fowwe, och tack för mycket inspiration och två bra böcker som varit ytterst behjälpliga.
I din sarekbok hittar jag din bifogade bild på sidan 115, även om kartan i boken inte är nog högupplöst för att visa vattendragets förgrening.

I Präststigen hittar jag en karta på sida 172. Där går vadet strax under förgreningen. Det ska alltså vara "normalstället"?

Citat:

Platsen för din planerade tredje natt uppe i Låptåvagge är inte idealisk då det är rejält stening där kring Tjouldagårsså och vadstället.
//...//

Nej det stämmer säkert jättebra. Jag har ritat in den punkten slarvigt pga lathet. Har märkt upp platserna bättre på papperskartan här hemma.
Jag inser ju nu i efterhand att andra inte kan läsa mina tankar, så jag ska försöka bli bättre på att rita exakta positioner framöver.
Det är ju trots allt inte så mycket hjälp för andra om jag postar ungefärliga kartbilder =)
Röd punkt på nedanstående kartan. Har även alternativ vid de orangea punkterna.

Vi får väl se om vi orkar ta passet upp vid Bulkas, eller om vi tar ditt alternativ. Tack för tipset!

Citat:

Ursprungligen postat av fowwe (Inlägg 827305)
Den där platsen du föreslår håller jag med om är bra. Men den där vid vadstället anser jag mig helt oskyldig till i min Sarekbok, den står inte där ;-).

Och oskyldig ska du få fortsätta vara =)
Den halvan av turen är slarvigt ritad. Det var den nya halvan (njoatsojavrre-pårte-kvikkjokk) som jag menade kom från din sarekbok.
Punkterna på föregående halva kommer från din bok Präststigen samt andra tips från detta forum, men de är slarvigt ritade.

Uppdaterad bild nedan.
Alternativa tältplatser i orange färg.
Alternativa färdvägar i röda streck.

smux 2019-07-08 14:24

Det är bättre att du vadar Njoatsosjåhkå precis vid utloppet av Lulep Njoatsojávvre. Det är ett enkelt vad med bra botten, lugn ström och bra siktdjup.
Där finns också möjlighet att få upp ett tält på södra sidan vadet om man känner för det.

smux 2019-07-08 14:32

Vägen framför Ruonas nere i Tjouldavágge är snårig, stundtals stenig och blöt. Skulle jag gå den vägen igen och kommer från Vallevaggi hade jag nog testat att hålla höjd (vada Ruonasgårsså på kring 850m där ravinen slutar) och runda Rounas på baksidan.
Är det någon här som testat den vägen?

HansP 2019-07-08 15:38

1 bifogad(e) fil(er)
1996 gjorde jag nästan exakt samma vandring, några små avvikelser. En mycket trevlig färdväg, inga svårigheter någonstans.
De tre första milen sammanfaller med Präststigen som Fowwe beskriver i sin senaste bok, en mycket bra guide som gör färdvägen intressantare att följa.

skogsbaronen 2019-07-08 19:49

1 bifogad(e) fil(er)
Kul med alla idéer och rekommendationer!

1. Nedansidan om Habres och Ruonas, eller runda dem och ta ner mot Låptåvakkjavrre vid Buojdes eller en bit innan.
Har tidigare fått tips om att trotsa snåren för en trevlig utsikt ner mot Tjouldavagge.

2. Vada Njoatsojåhka nedan punkt 805, eller vada vid utloppet från Lulep Njoatsojavrre? Bra att det finns valmöjligheter.

3. Ta genvägen upp förbi Bulkas, eller runda och gå in Jiegnavagge norrifrån? Kring 7 km omväg, eller utmanande uppförsbacke.

Kartan börjar bli plottrig.
Svart streckad linje = Tänkt färdväg
Röda prickar = Planerade lägerplatser
Orangea prickar = Alternativa lägerplatser
Röda streck = Alternativa vägar
Röda kryss = Vadställen

Citat:

Ursprungligen postat av smux (Inlägg 827315)
Vägen framför Ruonas nere i Tjouldavágge är snårig, stundtals stenig och blöt. Skulle jag gå den vägen igen och kommer från Vallevaggi hade jag nog testat att hålla höjd (vada Ruonasgårsså på kring 850m där ravinen slutar) och runda Rounas på baksidan.
Är det någon här som testat den vägen?

Den svängen finns beskriven som alternativ i boken Präststigen.
Om jag tolkar rätt viker man av vid jåkken som kommer från sjön 1037. Man går från början på östra sidan, men efter 1/3 av vägen går man över på västra sidan och tar sikte på vadstället.

Citat:

Ursprungligen postat av HansP (Inlägg 827319)
1996 gjorde jag nästan exakt samma vandring, några små avvikelser. En mycket trevlig färdväg, inga svårigheter någonstans.
De tre första milen sammanfaller med Präststigen som Fowwe beskriver i sin senaste bok, en mycket bra guide som gör färdvägen intressantare att följa.

Kul!
Det är ju typ exakt det jag planerat!

Hur många dagar spenderade du?

fowwe 2019-07-08 20:48

Citat:

Ursprungligen postat av skogsbaronen (Inlägg 827312)
I Präststigen hittar jag en karta på sida 172. Där går vadet strax under förgreningen. Det ska alltså vara "normalstället"?

Just precis! Och det börjar se riktigt trevligt och spännande ut på din karta nu. Justeringar här och var under färden blir det säkert, är det torrt kanske nån lägerplats saknar vatten, blir det regn kanske nån annan är för blöt osv. Men det löser ni! /Hans

skogsbaronen 2019-07-13 11:50

Citat:

Ursprungligen postat av fowwe (Inlägg 827349)
Just precis! Och det börjar se riktigt trevligt och spännande ut på din karta nu. Justeringar här och var under färden blir det säkert, är det torrt kanske nån lägerplats saknar vatten, blir det regn kanske nån annan är för blöt osv. Men det löser ni! /Hans

Ja det tar vi som det kommer.

Än en gång, tack till samtliga för alla tips och råd!

/Tomas

skogsbaronen 2019-08-12 09:50

2 bifogad(e) fil(er)
Då var vi tillbaka sen ett par veckor.
Som tack för alla tips så bjuder jag på litet återkoppling.

Dag 1
Vi kämpade oss upp genom skogen upp till prinskullen. Gott om vatten längs stigen i skogen. Stigningen och ansträngningen var rejäl. Skulle ha behövt fler pauser, men det var extremt mycket mygg!
Vi slog läger vid den första av de två sjöarna uppe på Vallevarre.

Dag två gick vi mot Rounas.
Vi höll höjd litet för länge, så det blev en brant nedstigning till Vallebäcken.
Vi funderade på att korsa Vallebäcken ungefär där, men fortsatte på norra sidan en bit till. Med facit i hand skulle vi ha korsat det direkt. Det hade varit en mindre blockig upplevelse.
Vi tog oss utan större besvär över vattendragen i Ruonasvagge, och slog läger på sluttningen väster om Ruonas.

Dag 3 rundade vi Ruonas och fortsatte ner i Tjuoldavagge. Vadet gjordes utan problem, och vi fortsatte upp bredvid Ruonasgårsså.
Det gick inte att vada vid utloppet av Låptåvakkjavrre. Det var smalt, djupt och strömt. Vi vadade istället ett par hundra meter nedströms utan problem. Slog läger norr om sjön 1012.
Från lägerplatsen såg vi upp mot Svenonius glaciär med omnejd. Det såg ut att vara mycket snö kvar.

Dag 4 gick vi ner i Njoatsovagge. En brant nedstigning som kändes i benen, men utsikten var inte att klaga på.
På vägen ner bestämde vi oss för att vada Njoatsojåhkka söder om punkt 805. Det såg lovande ut där när vi spanade av genom kikaren. Vadet gick bra. Jag tog en felsväng och hamnade i en lokal grop som bjöd på onödigt djupt vatten. Strömmen var i stort sett obefintlig och det var inte mer än 4-5 m kvar, så jag gick över ändå. Min kamrat, som gick efter, tog ett annat spår och gick inte djupare än till knäna.
Vi gick sedan hela dalgången under dagens lopp. Tre korta regnskurar passerade. Vi såg två vandrare som kom ner från passet väster om Bulkas. Det såg brant ut, men de tog sig ner utan problem. Här såg vi också vad vi tror var fjällvråkar. Vi tog en rejäl rast på blomsterängen vid slutet av Alep Njoatsojavrre.

En älg kom betandes från väster, fick vind och sprang i oväntad panik upp för sluttningen i riktning mot sjöarna 978 och 969. Den var utom synhåll efter ett par minuter. Det tog oss betydligt längre tid att gå samma sträcka....
Vi slog läger öster om 978 (bra badsjö!).

Under kvällen tog vi beslut om att stryka Luohttolahko och Pårek.
Vi hade gjort ganska långa dagsetapper och var ganska trötta i benen. Vidare så tyckte vi som sagt att det såg snörikt ut, och vi var varken sugna på att gå upp och vända eller att ta en vilodag. Beslut togs om att ta den delen nästa år, och istället ta Tarradalen hem.

Dag 5 rundade vi den lokala och namnlösa höjden på 1000-metersnivån och gick SSV mot Darreluoppal. Det var skönt att hålla höjd. Passerade renstängslet, "vadade" några mindre vattendrag och kom så småningom fram.

Dag 6 gick vi padjelantaleden söderut.
Spång och lätt nedförslut gjorde så att vi nästan flög fram. Vi såg både älgko med kalv och en örn.
Vi nådde Såmmarlappa redan vid lunch. Där tog vi en lång rast, men fortsatte sedan söderut för att hitta en bra lägerplats. Vi hittade dock ingen bra lägerplats, och vi var inte sugna på att slå upp tältet i denna djungel. Termometern låg nu över 30+, och det var helt vindstilla. Vi gick ner till Tarrekaise och sov i stugan.
Dagen efter gick vi resten av Padjelantaleden och tog båtskjutsen till Kvikkjokk.
Båtföraren hade fått rapporter om att det faktiskt var mycket snö på Luohttolahko, så det kändes som att vi tog rätt beslut. Å andra sidan hade hon träffat folk som tyckte att det var mycket vatten och svåra vad. Jag har inte så mycket att jämföra med, men jag upplevde det inte så.

Vi gick inte riktigt den tur som vi hade tänkt oss, men det var en trevlig tur. Målet var Njoatsovagge, och den fick vi se!
Padjelantaleden från Såmmarlappa och söderut var ingen personlig höjdare. Av den anledningen så gick vi på onödigt hårt och kortade turen.

Lärdomar som jag tagit med mig hem:
*Vadning
Det går jättebra att vada med regnbyxor som man knyter runt vristerna. Jag hade med mig en tvåmetersbit Zing-it (1,75mm dynema som är knytbar) till varje ben. Jag surrade hårt precis under knuten på skosnöret. Endast vid vadet av Njoatsojåhkkå tog jag in vatten, och det var enbart för att jag gick så djupt att det kom in vatten genom fickorna på regnbyxorna.

*Dagsetapper
Våra dagsetapper var i längsta laget. Eller egentligen var det inte det, utan snarare var det ett psykiskt hinder. Man tror sig vara framme, och så upptäcker man att man måste gå en omväg p.g.a. terräng eller vatten. Det är något som man slipper när man går på led.
Jag förväntar mig vara bättre förberedd på detta nästa gång jag går oledat.

smux 2019-08-12 10:48

Tack för din återkoppling, kul och intressant att följa.

Just din lärdom om dagsetapper stämmer väl med mina egna av att gå oledat i okänd terräng. Det är alltid något oplanerat som händer:
- tar längre tid att hitta ett bra vadställe
- omväg eller ny väg pga hinder
- stenskrävel eller vide
- nederbörd och höga vattennivåer kan medföra omvägar eller väntan
mm

Allt detta gör att jag inte planerar mer än 10-12km för dagsetapper när jag går oledat på en ny för mig ny sträcka. Flyter det på en dag kan man gå längre, men samtidigt kan det vara svårt att klara ens milen den dag när det oplanerade inträffar.

Vilka datum var du ute, kan notera av dina bilder att det är mer snö kvar än när vi vandrade genom Njoatsosvagge (början av Augusti 2014)?

skogsbaronen 2019-08-12 13:11

Citat:

Ursprungligen postat av smux (Inlägg 829333)
Tack för din återkoppling, kul och intressant att följa.

Just din lärdom om dagsetapper stämmer väl med mina egna av att gå oledat i okänd terräng. Det är alltid något oplanerat som händer:
- tar längre tid att hitta ett bra vadställe
- omväg eller ny väg pga hinder
- stenskrävel eller vide
- nederbörd och höga vattennivåer kan medföra omvägar eller väntan
mm

Allt detta gör att jag inte planerar mer än 10-12km för dagsetapper när jag går oledat på en ny för mig ny sträcka. Flyter det på en dag kan man gå längre, men samtidigt kan det vara svårt att klara ens milen den dag när det oplanerade inträffar.

Vilka datum var du ute, kan notera av dina bilder att det är mer snö kvar än när vi vandrade genom Njoatsosvagge (början av Augusti 2014)?

Ja skulle jag gå samma sträcka igen tror jag att det går betydligt enklare. Det sitter mest i huvudet, som man brukar säga.
Nu har jag inte dagsetapperna framför mig, men när vi slog läger dag 4 vill jag minnas att vi hade gjort kring 65 km, alltså drygt 15 km om dagen. En mer erfaren vandrare hade kanske kunna gå i rakare linjer och kapat litet distans, men så blev det för oss.

Vi startade i Kvikkjokk på morgonen 20/7, så bilden från Njoatsovagge borde vara tagen 23/7.

dgustaf 2019-08-12 14:40

Tackar för återkopplingen - och fina bilder!

Du nämner att ni startade på morgonen från Kvikkjokk, hur lång tid ungefär tog det upp till första lägret? Upplevde du att det fanns hyfsade tältplatser längre in i Vallevágge?

Har läst lite olika bud gällande det nämligen.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson