Användarnamn: sejjo

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Foto

Lykavittos toppen av Aten

Jag ser i de senaste blogginläggen att det handlar mycket om att ta sig upp på en topp av något slag, så här kommer mitt lilla bidrag till samlingen. Jag hade förmånen att i samband med en tjänsteresa till Aten få lite tid över så jag bestämde mig för att ta mig upp på Lykavittos som är Atens högsta punkt 277 m.ö.h.

Det var lätt att hitta dit, kanske 2 km. från hotellet.

Här börjar själva berget, det är redan varmt fast jag har startat tidigt på förmiddagen. Jag följer leden som leder mig genom den glesa skogen.

Jag kommer till en väg som jag följer en bit och härifrån kan man se en del av Aten,Lykavittus ligger ungefär mitt i Aten så man kan se hela Aten från den här kullen.

Här passerar jag denna utomhusarena där många storband har spelat på.

Man ka se slutmålet, ett kapell tillägnat Sankt Göran. Värmen gör sig verkligen märkbar här, svetten rinner men jag kämpar vidare.

Sista trappstegen innan jag är framme vid toppen av kullen, det är ingen lång vandring att ta sig hit men värmen kan vara påfrestande. För den bekväme så finns de en hiss som går ända upp på toppen.

Från toppen har man en vidunderlig utsikt över hela Aten, mitt i bilden kan man se Panathinaikos olympiastadion där spelen hölls 1896.

Vandringen går tillbaka ner för berget genom denna gång av växtlighet.

Vägen slingrar sig som synes ner för berget och man kan skymta en annan del av Aten i bakgrunden.

När jag kommit ner en bit så viker jag av och går runt berget och hittar en plats där jag tar denna bild på Akropolis, en stor del av Aten, och med havet i bakgrunden.

2014-08-20 22:04   fowwe
En ovanlig bergsbestigning! Intressant (för mig som aldrig varit i Aten) att få en liten glimt av denna kulturmättade stad.

Januarivandring i Gyllbergen

Snöbristen gör att årets första vandring får göras istället för att som "normalt" åka omkring i meterdjup snö i Gyllbergen. Jag var tidig som vanligt men den här dagen så stod det redan två andra redo att ge sig ut när jag kom. Det hade ju varit kallt åtminstone ett tag så det gick skapligt bra att gå på tjälen efter skidlederna.

Långfärdsskriskotur

Äntligen så hade det fryst till och blivit åkbar is på sjön Barken i Smedjebacken. Det var äntligen dags för en långfärdsskriskotur, det blev ju inget sånt förra året så jag var rejält åksugen.

Jätturn

Har för dagen bestämt mig för en tur till Jätturn, ett naturreservat i Smedjebackens kommun. Jätturn är en liten sjö djupt ner i en ravin med lodräta bergsväggar delvis bestående av urkalksten. I denna finns en grotta som har urholkats genom vittring av kalkstenen.