Naturen i fokus

Jag är inte uppväxt med vandrarkängor och Trangiakök, men tycker att det är härligt att vistas ute i naturen. Gillar att plocka bär och svamp, och att fiska.

Användarnamn: mathog

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Bär & svamp, Foto

Vandrade rundslinga Tiveden

Datum för årets första vandring bestämdes för mer än en månad sedan, och idag bar det av till Tiveden. Vädret kunde inte bli bättre. En lite kylig morgon följdes av en dag med strålande solsken och ca 10 grader. Perfekt för vandring.

Vårtecken 10-11 april

För någon månad sedan hade vi här i Örebro dryga 80 cm snö, och 10 minusgrader. Det var långt till våren.

I helgen var jag i trakterna ett par mil norr om Karlskoga. Jag gick utmed en grusväg, och fick syn på en huggorm som låg och solade sig i det torra gräset på andra sidan diket.

Reka cacher med Google Streetview

Idag testade jag geocaching med hjälp av Google Streetview. Genom att Googla koordinaterna från geocaching.com blir första resultatet länken till Google Maps. Ja, sen är det bara att dra ut Streetview till platsen man vill kika närmare på. Jag rekade GC1Z3Q4 vid Hjärsta gård som visade sig vara vid en bajamaja nära en busshållplats. En riktig point of interest. Ja man fick ju även lite historia om Hjärsta. Min 24:e cache loggades enkelt utan GPS.

Skatt på geocaching

Det lär bli skatt på geocaching! Alla mugglarpartier tycks nu vara överens om att geocacharna måste betala för det stora slitage som orsakas av allt burkletande. Förutom missbruket av bilar, motorcyklar, cyklar och andra typer av fordon som sliter ned vägar och stigar har man nu uppmärksammat fenomenet ”cachingstigar”. Dessa förstör naturområden och parker. För att återställa skadade områden införs därför en speciell skatt för alla geocachare. Den högsta nivån betalas av premiummedlemmarna, skattesatsen höjs i takt med antal burkar man har hittat. Personer med över 5 000 hittade cacher lär märka av det nya skattesystemet! Det är också tanken, att begränsa cachandet och förhindra att det spårar ur fullständigt. Vissa individer i samhället klarar helt enkelt inte att själva sätta nivån och hålla sig till en normal och lagom nivå av geocachande – då måste samhället ingripa.

För att ytterligare öka effektiviteten i beskattningen måste alla gps:er från och med årsskiftet 2010/11 vara utrustade med en sändare som kan informera skattemyndigheten om hur långt man färdats och hur många burkar som hittats.