Vad ska jag provpaddla?

Att repiga skrov skulle gå långsammare än ett slätt är en myt, i verkligheten är det precis tvärt om. Repiga skrov ger turbulens som förhindrar vattnet att "sugas fast" mot skrovet med ökande friktion som följd. Naturlagarna kan man inte ändra på ens med den vackraste reklamen. :)
Fast det är ju skillnad på repor och repor. Att sandpappra sin lackade träbåt med ett fint sandpapper sägs öka farten lite grann men det är ju inte samma sak som att det skulle vara bra med de ganska djupa repor som en PE-kajak får efter att man kört på vassa stenar och dragit upp den på steniga stränder med vassa havstulpaner.

Själv köpte jag en kajak i ABS-plast (Prijon Marlin Prilite). Den är lite tåligare än en glasfiberkajak men ändå lika lätt som en glasfiberkajak. Prismässigt var den rejält mycket billigare än motsvarande modell glasfiber. Att köpa modellen i glasfiber för ca 5000 kr mer om den dessutom är ömtålig kändes inte så bra för mig som bara paddlat sedan i augusti i år.

Jag hade nog lika gärna kunnat köpa en kajak i Prijons betydligt mer beprövade HTP-plast om det inte varit för att det inte fanns någon som var likvärdig med Prilite-modellen. Prijon Marlin HTP var klumpigare och jag slog i händerna i sidan vid paddling eftersom den var bulligare och kanten runt sittbrunnen var högre och bredare. Sen var HTP-modellen inte alls trygg i vågor som Prilite-modellen var så de var helt enkelt inte jämförbara. Jag vet inte varför Prijon inte gör samma modell i olika material med så lika egenskaper som möjligt. Är det kanske inte möjligt?

Jag har även paddlat ett helt gäng PE-kajaker från Boreal Design i höst med blandat resultat, se tråden om Boreal Inhukstuk för mer info.

Paddlar man som jag gör på västkusten där det inte alltid går att hitta en sandstrand att dra upp kajaken på (speciellt inte vid geocaching med kajak) så är det bra att ha en kajak som det går att landa på en stenig strand med. Det är ju inte roligt om Varsamheten skall behöva lägga krokben på upplevelsen hela tiden.
 
För trevliga långturer: välj en stabil kajak.

Är målet att röra sig i skärgården under en längre tid under varierande väderleksförhållanden skulle jag definitivt välja en stabilare kajak. En stabil kajak ger större möjligheter och större bekvämlighet. Med en stabil kajak är risken att välta minimal vilket är en stor fördel, särskilt så här års. De går något långsammare, men jag tycker det är marginellt så länge man inte tävlar. En glasfiberkajak kräver försiktighet i steniga miljöer, annars vissa reparationer. En flerlagers plastkajak är något tyngre, men inte alls så känslig. Vill du ha det absolut snabbaste, välj en glasfiberkajak, vill du slippa vara kinkig i steniga miljöer, välj en bra flerlagers plastkajak. Jag har sett många paddlare välta i sina ranka kajaker innan de kommit ut på den planerade skärgårdsturen. Ska man på långa turer rekommenderar jag alltså en stabil kajak.
 
Har provat med längsgående "struktur"

Har byggt en strip kajak för motionspaddling, har nu paddlat den i ca 1 år. När jag la på ytfärgen så flöt den inte ut, det blev ganska kraftiga penselstreck längs kajaken. Paddlade så till augusti därefter vattenslipade jag ner färgen för att se om det gjorde någon skillnad. Har inte kunnat se någon fartökning på minna pass efter det :(
Vill man ha en snabbare kajak får man som vanligt börja med att förbättra motorn och dess effektivitet att driva fram kajaken, sen skrovform och långt därefter kan man börja fundera på att ta bort en repa från kajaken.
 
Det borde vara samma matematik för kajakytor som för "hajdräkterna" i simning. Dvs korrekt struktur minskar friktionen och därmed blir det mer lättdrivet. Dock inte aktuellt för mig, i nuläget, att sy dräkt till kajaken :)
 
Det borde vara samma matematik för kajakytor som för "hajdräkterna" i simning. Dvs korrekt struktur minskar friktionen och därmed blir det mer lättdrivet. Dock inte aktuellt för mig, i nuläget, att sy dräkt till kajaken :)

Simdräkterna och tejpen som de använda på Americas Cup bygger på en mycket exakt placering och höjd på refflorna. Det styrs också av tänkt fart. Om något av detta inte stämmer så bromsar det istället...

Så för kanoter är det hittills slätast möjliga som är bäst.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
sb_stefan Var ska jag paddla? Paddling allmänt 4
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
Ska jag byta Hillebergmodell..? Paddling allmänt 13
Okej..vilket liggunderlag ska jag nu välja..? Paddling allmänt 15
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10
skorpion Jag ska köpa ny padel, var ,vilken? Paddling allmänt 4
sidpatel Vilken 1:a havskajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
esra Vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 4
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
PS-VKF Freya Hoffmeister ska runda ny kontinent Paddling allmänt 1
Magnus_74 Ska en instruktör/ledare kunna rolla? Paddling allmänt 137
robrox Ska paddla i Tresticklans nationalpark Paddling allmänt 2
torger Plask! Gamla gubbar ska int paddla racers. Paddling allmänt 26
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
Erik Barkefors Vad ska klubben stå för och till vem? Paddling allmänt 13
jamo Sommarlöfte - Rollen ska sitta Paddling allmänt 37
UmeåAnna Vad ska en nybörjartjej satsa på för kajakmodell? Paddling allmänt 33
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
nisse_ Var ska vi paddla? Paddling allmänt 5
Jocka Vart ska vi paddla? Paddling allmänt 2
Lock-Kulla Vilka kajaker ska vi köpa? Paddling allmänt 5
jezz Ska köpa kajak och ut på äventyr. Tips? Paddling allmänt 1
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Lasse Be Det går inte dit jag vill Paddling allmänt 4
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
branfeldt Varför får jag kramp? Paddling allmänt 5
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
majjen Borttappat! Långskott, jag vet... Paddling allmänt 1
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.