Vad ska jag provpaddla?

Med risk för att vara tjatig... Många som undrar och efterfrågar vilken kajak som är lämplig. Dags för mig att sålla mig till det sällskapet:)

Idag paddlar jag VKVs Anita men tycker den är lite för rank för att jag ska känna mig bekväm när det blåser upp till havs. Jag vill ha en lite stabilare men fortfarande rolig havskajak som klarar en tältvecka.

Djungeln av kajaker blir allt djupare. Att testa allt är omöjligt, därav vill jag ha lite råd från någon som vet.

Med kostnaden i åtanke har jag tänkt mig provpaddla följande innan jag slår till:

- Tahe Greenland Touring... Rolig men är den tillräckligt stabil? Klarar den tältpackningen?
- Tahe Wind 585... Är den för pråmaktig eller finns det fortfarande lite liv i paddlingen?
- Tahe Reval Classic... För klassisk?

Vad tror ni om ovan nämnda och vilken/vilka utöver borde jag absolut testa innan jag köper?

Många tack på förhand!
 
Med risk för att vara tjatig... Många som undrar och efterfrågar vilken kajak som är lämplig. Dags för mig att sålla mig till det sällskapet:)

Idag paddlar jag VKVs Anita men tycker den är lite för rank för att jag ska känna mig bekväm när det blåser upp till havs. Jag vill ha en lite stabilare men fortfarande rolig havskajak som klarar en tältvecka.

Djungeln av kajaker blir allt djupare. Att testa allt är omöjligt, därav vill jag ha lite råd från någon som vet.

Med kostnaden i åtanke har jag tänkt mig provpaddla följande innan jag slår till:

- Tahe Greenland Touring... Rolig men är den tillräckligt stabil? Klarar den tältpackningen?
- Tahe Wind 585... Är den för pråmaktig eller finns det fortfarande lite liv i paddlingen?
- Tahe Reval Classic... För klassisk?

Vad tror ni om ovan nämnda och vilken/vilka utöver borde jag absolut testa innan jag köper?

Många tack på förhand!

VKV´s Lisa eller Seagull Offshore är ju lite stadigare å klarar en veckopackning!
Då håller du dig fortfarande inom samma familj ;)
Trappers Barra-Q är ju en annan lyckad kombination av fart å stabilitet!

/Janne
 
Tack för tipset Stuvarn. Tyvärr har jag för tillfället inte plånbok nog till de föreslagna. Runt 15000 är nog vad jag klarar.

Någon med erfarenhet av de tre jag nämnde?

Kanske skulle tillägga att jag är 187cm och väger ca87 kg. Kanske lite för mycket :)
 
Haft min Greenland T nån månad nu och tycker den är förvånansvärt stabil. Dock inte fått testat den i rejäl sjö, bara lite småskvalp...en tältvecka borde fungera om man packar minimalistiskt.
Ett alternativ till som du kanske kan titta på är Boreal Baffin, alternativt Epsilon om du vill ha roder (har själv en Epsilon 200 sen innan och den är löjligt trygg i sjön enligt mig (har paddlat i 1.5år, bara i gbgs ytterskärgård), den bara guppar snällt upp och ner i sjön som en plastanka,).
 
Haft min Greenland T nån månad nu och tycker den är förvånansvärt stabil. Dock inte fått testat den i rejäl sjö, bara lite småskvalp...en tältvecka borde fungera om man packar minimalistiskt.
Ett alternativ till som du kanske kan titta på är Boreal Baffin, alternativt Epsilon om du vill ha roder (har själv en Epsilon 200 sen innan och den är löjligt trygg i sjön enligt mig (har paddlat i 1.5år, bara i gbgs ytterskärgård), den bara guppar snällt upp och ner i sjön som en plastanka,).

Jag köpte en Boreal Baffin begagnad här i höst och har kört den några gånger. Jag erkänner att jag har klara fördomar mot plastkajaker, som jag normalt uppfattar mer eller mindre vara diskbaljor. Nu har de flesta fördomar kommit på skam. Man kan göra en riktig rolig plastkajak. Svarar direkt på lutning och styrtag. Problemet här är väl att den är ganska dyr för att vara plast, ca 16000 ny. Begagnad bör ligga inom det accepterade prisintervallet. Visst går det att få in en veckopackning, men man får verkligen tänka till vad man tar med.
 
Tack för svaren.

Boreal Baffin ... hmm... tillhör oxå de som inte riktigt är bekväm med tanken på plastkajak. Får jag chansen så ska jag dock försöka provpaddla.

Det ni skriver om Greenland Touring verkar lovande. Är väldigt sugen på ett stycke sådan. Ser fram emot att testa asap! (liksom de andra två tahevarianterna jag nämnde).

Fler bra tips?
 
Problemet med att rekommendera kajaker är ju att det är precis som TS skrev i sitt första inlägg, det är en djungel. Och det är ju till gagn för oss paddelkonsumenter, aldrig har det väl funnits så mycket bra kajaker att välja på som nu men spektrat är brett och därför blir det ju svårt att rekommendera något om man inte vet mer om vad du som paddlare tycker är kul, prioriterar, vill och har för mål med din paddling.

Jag tolkar ditt inlägg som att du tycker den Anita du har i dag är kul men lite rank och därför vill du ha en tips om andra kajaker. Om jag ska försöka mig på en liknelse, måhända inte klockren men den illustrerar min poäng, att köpa cykel. Om ditt mål är att cykla fort på landsväg eller att leka, hoppa och trixa spelar ju inte bara en liten roll när du väljer cykel. En motionsracer och en bmx kan båda vara fantastiska cyklar, båda går att trampa rakt fram på men de gör väldigt olika jobb. På samma sätt är en VKV Anita och en Tahe Greenland väldigt långt från varandra... Kanske inte som en racer och en bmx men i alla fall åt det hållet. Helt olika paddelfilosofier bakom de båda konstruktionerna.

Om du tycker din Anita är kul men rank så känns det väl lite tveksamt om en Greenland skulle vara det första som kom upp som seriöst tips på en kajak med liknande egenskaper men lite mer stabil. Kanske skulle du börja med att titta på andra VKV-kajaker? OM det nu inte är så att du är ute efter något helt annat, typ byta från motionsracer till bmx?
 
Jo jag vet Rija. Och som jag skriver vill jag ha lite hjälp med att att sålla i djungeln. Det är oxå därför jag efterfrågar förslag på kajaker jag borde provpaddla innan jag köper. Jag är ute efter goda personliga erfarenheter. Har inte tid att provpaddla allt och går man efter de säljande tekniska beskrivningarna så är alla kajaker den bästa på i stort sett allt.

Tolkar det du skriver såsom att du paddlat både GT och VKV Anita och att du inte anser att GT är mindre rank. Precis sådan info jag är ute efter. Tack!
 
Jo jag vet Rija. Och som jag skriver vill jag ha lite hjälp med att att sålla i djungeln. Det är oxå därför jag efterfrågar förslag på kajaker jag borde provpaddla innan jag köper. Jag är ute efter goda personliga erfarenheter. Har inte tid att provpaddla allt och går man efter de säljande tekniska beskrivningarna så är alla kajaker den bästa på i stort sett allt.

Tolkar det du skriver såsom att du paddlat både GT och VKV Anita och att du inte anser att GT är mindre rank. Precis sådan info jag är ute efter. Tack!

Ok, nu förstår jag bättre. Och när det gäller stabilitet, GT är enligt min uppfattning mindre rank än Anita men mer rank än de andra kajakerna på din lista. Om du är ute efter EN allroundkajak, en kajak som känns trygg, funkar för en och annan tur men fortfarande "kul" skulle jag inrikta mig på vad du menar med kul innan jag ger ett råd... Finns många bra allroundkajaker att välja på men frågan är vad kul betyder, två exempel, går att säga mycket mer än det som står nedan om vad som skiljer och förenar men det blir lite långt då...

Är kul en kajak med fartpotential, en effektiv milslukare? Definitivt en roderkajak med inte allt för mkt rocker. VKV, Epic, Revals Commanderserie är exempel på såna här kajaker.

Är kul att manövrera med paddeldrag och kroppsvikt? Då lutar vi åt motsatsen, kajak utan roder med mer rocker. P&H, Tiderace, Rockpool, utpräglade "Brit style" kajaker är exempel på den här typen av kajaker.

Sen finns det ju en mängd kajaker som med mer eller mindre framgång försöker kombinera egenskaper från båda sidorna liksom kajaker som drar åt andra håll än de två stilar av "kul" som du har exempel på ovan. Stabila kajaker som du kan paddla på tur kan du hitta i alla inriktningar. Frågan är som sagt - vad betyder kul för dig?

Förmodligen slutar du som så många andra av oss "paddeljunkies". Med en liten flotta av kajaker, så småningom inser man att det inte räcker med en kajak, det ÄR kul med kajaker som inte är allt för mycket kompromisser men då behöver man ju fler att välja på...
 
Tack för tipset Stuvarn. Tyvärr har jag för tillfället inte plånbok nog till de föreslagna. Runt 15000 är nog vad jag klarar.

Någon med erfarenhet av de tre jag nämnde?

Kanske skulle tillägga att jag är 187cm och väger ca87 kg. Kanske lite för mycket :)

Finns en begagnatmarknad. Tror att du skulle trivas utmärkt med en Måsen eller Lisa. Trapper Royal är också en möjlighet men svårare att få tag i begagnad.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
sb_stefan Var ska jag paddla? Paddling allmänt 4
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
Ska jag byta Hillebergmodell..? Paddling allmänt 13
Okej..vilket liggunderlag ska jag nu välja..? Paddling allmänt 15
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10
skorpion Jag ska köpa ny padel, var ,vilken? Paddling allmänt 4
sidpatel Vilken 1:a havskajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
esra Vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 4
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
PS-VKF Freya Hoffmeister ska runda ny kontinent Paddling allmänt 1
Magnus_74 Ska en instruktör/ledare kunna rolla? Paddling allmänt 137
robrox Ska paddla i Tresticklans nationalpark Paddling allmänt 2
torger Plask! Gamla gubbar ska int paddla racers. Paddling allmänt 26
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
Erik Barkefors Vad ska klubben stå för och till vem? Paddling allmänt 13
jamo Sommarlöfte - Rollen ska sitta Paddling allmänt 37
UmeåAnna Vad ska en nybörjartjej satsa på för kajakmodell? Paddling allmänt 33
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
nisse_ Var ska vi paddla? Paddling allmänt 5
Jocka Vart ska vi paddla? Paddling allmänt 2
Lock-Kulla Vilka kajaker ska vi köpa? Paddling allmänt 5
jezz Ska köpa kajak och ut på äventyr. Tips? Paddling allmänt 1
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Lasse Be Det går inte dit jag vill Paddling allmänt 4
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
branfeldt Varför får jag kramp? Paddling allmänt 5
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
majjen Borttappat! Långskott, jag vet... Paddling allmänt 1
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.