Vad ska klubben stå för och till vem?

Tänkte ställa frågan efter en annan trådglidning...

Vår klubb tar ut följande:
Ungdomsavgift 210:-
Senioravgift 250:-
Familjeavgift 450:-
Kanotplats senior 800:-
Kanotplats ungdom 250:-

Städdag vår och höst är obligatorisk men 25-30 medlemmar av 220 kommer. Utan att ha siffror så sker en liten sponsring av ungdomssidan (ICF-tävling) av vuxenssidan. Material och drift är betydligt dyrare där. Ungdomarnas anmälningsavgifter betalas av klubben men vad gäller bensinpengar är jag osäker.

Vad kan man göra för att stimulera vuxenpaddling i olika former?

Hur ser det ut i din klubb och är det ok?
 
Hm, i min båtklubb kostar en bra bryggplats knappt 800 för ett år. Båtmåttet kan då vara ca 6x3 m. Ca 1000 spänn totalt inkl medlemsavgift, avgift för att man inte ställer upp och arbetar osv. Inga förmåner utom tidningen Båtliv.
 
Min åsikt

Jag tycker att som senior ska man få utnyttja klubbens utrustning och träningar, ta del av rabatter och sånt. Resor och startavgifter skall man själv stå för.
Resten av pengarna till ungdomsverksamheten.

Jag tycker jag får valuta för min årsavgift, gym med paddelmaskin, bastu, motionskajaker... till priset av fem starköl...
 
I Västerås Kanotförening betalar man 300/pers eller 500 för en familj. Sedan har föreningen tre sektioner fors, havs och racing dessa sektioner sköter sig själva och man har egen ekonomi och verksamhet. Hos fors och racing kan man låna utrustning om man inte har egen för några hundralappar om året.

Vill man förvara kajaken hos klubben kostar det från 750 för Canadensare till 225 för forskajak.

Klubben har fina omklädnings utrymmen och ett trevligt gym som man kan utnyttja.

På vintern har sektionerna gemensam träning i Lögarängens badhus. Där kan man spela polo, träna rollning, träna slalom. Förra våren lånade man även in en tränare från simklubben vilket var väldigt uppskattat.

För dom fjuttiga pengar man lägger på medlemsavgifterna tycker jag man får enormt mycket.

Klubben betalar startavgifter boende och besinkostnader får man så för själv. Har som andra här otroligt svårt att se att vuxna medlemmar skall kräva resurser från ungdomsverksamheten.

Hans Friedel
 
Ungdoms ok elitverksamhet kostar pengar och måste få kosta pengar utan det så dör
en klubb ganska fort efterssom det oftast är lättare att få folk att ställa upp ideellt kring
ungdomsverksamhet.sedan är det ju denna verksamhet som berättigar föreningen till i stort sätt alla bidrag man kan få och de flesta klubbar lever ju just på bidrag.

Att vuxna som jobbar heltid och har bra lön betalar en del för att ungdomar som tränar och står i känns helt ok för mig och jag tror att jag alltid kommer vara medlem i en kanotklubb just av den
anledningen oavsett om jag får ut en enda krona ur det för egen del för kanot är i min mening en av de allra bästa arenorna som finns idag för uppfostran och avarje krona behövs och används väl.

att vara medlem i en kanotklubb är i regel extremt billigt i förhållande mot vad man får även som motionerande vuxen så jag tycker det är helt rätt att det är ungdomarna som får resurserna. bra förvaltade resurser för vuxenpaddling är i min mening pengar till utbildning av ledare
 
Det är i alla fall med mina referenser väldigt billigt att vara med i en kanotklubb. Jag har lite dålig koll på avgifterna men de är små. Helt ok att vuxenverksamhet subventionerar ungdomsverksamhet.

Det som jag däremot kan tycka att klubbarna i allmänhet borde bli bättre på är motionärsverksamhet för vuxna. Det handlar nog kanske mer om förhållningssätt än om pengar. Känslan jag får av kanotklubbar är att tanken är att man ska börja som ungdom, och antingen utvecklas till elitpaddlare eller så lägger man av när man är 20.

Det är egentligen bara inom långdistanslöpningen jag träffat på en attityd där det känns inbjudande att komma som nybörjare i vuxen ålder, och till råga på allt ha tämligen begränsade fysiska förutsättningar för sporten, och ändå få uppmuntran att träna och tävla efter egen bästa förmåga.
 
Det är alltid frivilligt arbete som krävs oavsett ifall det är ungdomar eller vuxna. I vissa fall kan klubben hyra in en tränare eller föreläsare, men för att få en fungerande verksamhet måste medlemmarna vara engagerade.

Vuxendagis ger inga pluspoäng hos kommunen, så räkna inte med bidrag.

Cykelklubbar har väl inte så himla stor del elit? Tänker på Fredrikshof etc där merparten är motionärer (?)

BKK har viss motionsverksamhet, men de aktiva vill inte ta emot rena nybörjare i allt för stor mängd. Det är jätteviktigt att många delar på bördan att leda en aktivitet. Få har tid eller ork att leda ett pass i veckan.

Ifall du tycker att motionsverksamhet saknas i din klubb är det bara att starta! Förvänta dig inte att någon gör det åt dig.
 
Jo cykling och även skidåkning har en ganska stor grupp motionärer. Ju smalare sport desto mindre av motionsverksamhet. Kanot har nog varit en rätt smal sport, men jag har fått uppfattningen av att den har breddats de senaste 10 - 15 åren eller så. Så nu eller snart borde det finnas utrymme.

Jag skulle nog inte kalla motionsverksamhet för vuxendagis, jag tycker det låter lite väl föraktfullt. Men jag antar att du försöker ge en bild på hur kommungubbarna kan tänkas se på det... hehe.

Elitsatsningar är inte så mycket värt egentligen annat än att höja intresse för sportutövande bland unga, och att det förhoppningsvis håller i sig trots att 99% saknar generna att bli elit. Det som är värdefullt är breda motionsverksamheter som håller den stora massan aktiva och friska högt upp i åldrarna.

De "bästa" sporterna för just motionsverksamhet tror jag är uthållighetsidrotter av olika slag. Ju fler som finns att välja på desto bättre.

Jo jag har nog tänkt på det att ta tag i nån slags verksamhet, eller åtminstone få ihop ett gäng gubbar/tanter som tränar några gånger i veckan. Men jag vill nog gärna ha nåt års erfarenhet till, och lite fler intresserade behövs nog just där jag bor. Jag är ju en av dessa nybörjare...
 
Vad en klubb ska stå för är väl egentligen upp till dess medlemmar..

En förening består ju av sina medlemmar och dessa väljer en styrelse - och förhoppningsvis så sköter de verksamheten efter medlemmarnas önskemål. Annars kan man ju välja nya förtroendevalda, engagera sig själv eller byta klubb till något som passar en bättre. Alla kanske inte är nöjda alltid men majoriteten måste väl ändå tycka det funkar ok..

Sen hur medlemsavgifter och bidrag fördelas inom en enskild förening kan ju skilja sig beroende på inkomsternas storlek och på verksamheten som bedrivs. Har klubben stora tillgångar kanske man har möjlighet att arvodera sina medlemmar/funktionärer genom t ex milersättningar och startavgifter, men oftast är det mycket ideellt arbete och egna pengar som gäller. Och nästan alltid bekostar en vuxenverksamhet åtminstone delar av ungdomsverksamheten - vilket nog det flesta ändå tycker är helt rätt.
Sen tror jag att hela föreningstanken håller på att förändras i grunden. Den gamla modellen med låg medlemsavgift och mer ideellt arbete håller på att bytas ut mot en högre ingångskostnad och inga andra förpliktelser. Känns i o f s som att det är något som inte bara drabbar oss utan att det är ett genomgående mönster i samhället - folk har inte tid utan väljer att köpa sig fria..

En kanotklubb kan antagligen klara sig bra ekonomiskt utan vare sig ungdoms eller elitverksamhet men misstänker att det skulle bli en betydligt tråkigare tillställning. Och jag är själv mycket glad att vara med i en klubb som har valt att stödja allt ifrån ungdom & elit till långfärd och drakbåt. Sen varierar ju intresset över tiden och framöver kanske vi får en annan riktning, mer multisport t ex..?
Visst kan det bli stridigheter internt ibland men bredden ger också både inspiration och styrka - och lockar fler medlemmar som i sin tur ger ett större ekonomiskt spelrum..

/ Ulf
 
Senast ändrad:
Jag skulle nog inte kalla motionsverksamhet för vuxendagis, jag tycker det låter lite väl föraktfullt. Men jag antar att du försöker ge en bild på hur kommungubbarna kan tänkas se på det... hehe.

Vuxendagis betyder att man har barnsligt roligt. Inget förakt i detta. ;)

De flesta klubbar har fina sjötomter som hyrs av kommunen. Kommuner brukar vilja göra det bästa möjliga av dessa åtråvärda områden. Ungdomsverksamhet och annat som ökar allmänhetens trivsel är argument som biter. BKK var på vippen att petas från sin nuvarande plats en gång i tiden, men ungdomsaktiviteter räddade klubben. Den närliggande båtklubben fick ta sitt pick&pack och dra.
 
Sen tror jag att hela föreningstanken håller på att förändras i grunden. Den gamla modellen med låg medlemsavgift och mer ideellt arbete håller på att bytas ut mot en högre ingångskostnad och inga andra förpliktelser. Känns i o f s som att det är något som inte bara drabbar oss utan att det är ett genomgående mönster i samhället - folk har inte tid utan väljer att köpa sig fria..

Så sant så. Idag pratar folk bara om vad de "får" för medlemsavgiften. Men en förening behöver ju inte ens ha nån medlemsavgift, medlemsavgiften är ju bara ett sätt att solidariskt försöka täcka de kostnader som föreningen har.

Det en förening däremot måste ha är medlemmar, som gör saker tillsammans.

Hur stor uppslutning har man på årsmötena? De föreningar jag är med i kommer sällan över 20% av medlemmarna på årsmötet.
 
Dessutom brukar det vara svårt att få ihop styrelse, och sen räknar medlemmarna dessutom med att allt ska fixas av styrelsen. Ovanpå det brukar knappt hälften av styrelsen vara de som gör jobbet...

Ibland kanske ett sätt vore att minska medlemsavgiften - för att folk inte ska inbilla sig att de har betalt för en massa service (som till större delen ändå är ideellt arbete). Om föreningen då minskar så kan man ändå tänka sig att de som är kvar ändå är de som är mest aktiva. Stort är inte alltid vackert.

Ibland kan det möjligen vara så att styrelser i alltför hög grad "gör jobbet" istället för att "bara" styra och organisera medlemmarna.

Sen är det förstås väldigt individuellt vilka förutsättningarna och grunder man har för sitt medlemsskap. Ser jag själv bakåt, så ser mitt engagemang i olika föreningar väldigt olika ut.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
PS-VKF Freya Hoffmeister ska runda ny kontinent Paddling allmänt 1
Magnus_74 Ska en instruktör/ledare kunna rolla? Paddling allmänt 137
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
robrox Ska paddla i Tresticklans nationalpark Paddling allmänt 2
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
torger Plask! Gamla gubbar ska int paddla racers. Paddling allmänt 26
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
jamo Sommarlöfte - Rollen ska sitta Paddling allmänt 37
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
sb_stefan Var ska jag paddla? Paddling allmänt 4
UmeåAnna Vad ska en nybörjartjej satsa på för kajakmodell? Paddling allmänt 33
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
nisse_ Var ska vi paddla? Paddling allmänt 5
Jocka Vart ska vi paddla? Paddling allmänt 2
Lock-Kulla Vilka kajaker ska vi köpa? Paddling allmänt 5
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
jezz Ska köpa kajak och ut på äventyr. Tips? Paddling allmänt 1
Ska jag byta Hillebergmodell..? Paddling allmänt 13
Okej..vilket liggunderlag ska jag nu välja..? Paddling allmänt 15
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10
skorpion Jag ska köpa ny padel, var ,vilken? Paddling allmänt 4
sidpatel Vilken 1:a havskajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
esra Vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 4
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
salgo60 Stå upp lina Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.