Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha?

Hej!

Jag är nybörjare på kajakpaddling, men har blivit helt "biten" efter fyra paddlingstillfällen och vill nu köpa en egen kajak. Användningsmönstret lär bli: nio korta turer med lite eller ingen packning och en tur med mycket eller full packning.

Då är min undran, vilka geometriska egenskaper ska en kajak ha för att fungera bra olastad? rundbottnad, flatbottnad, lång/kort vattenlinje, dittan, dattan.

Och så undrar jag om någon känner till märket Nadinn? Det är en havskajak på 5.55m i glasfiber som säljs/uthyrs av vk.just.nu, men det går inte att hitta någon info (mer än den Vätternkajak presenterar) på nätet.

Mvh
Jonas
 
Volymen!

Nu är jag inte lika skarp som Björn Thomasson, men med enkel logik borde det väl vara så att en kajak som skall paddlas olastad bör ha mindre volym (mindre deplacement)? Då räcker det med kropptyngden för att den ska ligga lagom djupt i vattnet, så att den hamnar "där den ska".

Andra saker, som bottenform, påverkar bara kajakens egenskaper i allmänhet, t ex slutstyvhet, initialstabilitet, hur lätt det är att kanta osv.

Många lågvolymkajaker byggs dock för små personer. Så det kanske kan vara lite kruxigt att hitta en om man är stor.

Har själv provat Nigel Dennis' kajaker Explorer och Romany, olastade. De uppförde sig väldigt bra - blev särskilt fäst vid Explorern, som var mer kursstabil. Fördelen med dessa kajaker är att man kan välja på tre olika sittbrunnsstorlekar, från väldigt tajt till rymlig passform. Den valfriheten finns nog på fler modeller.

Hursomhelst, prova många olika kajaker innan du köper!

/micke
 
North Shore Buccaner tycker jag funkar bra olastad. Den är ganska smal (för att vara havskajak) och har en kantig skrovform. Tar ändå hyfsat med last.
 
a95180; sa: