Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha?

Hej!

Jag är nybörjare på kajakpaddling, men har blivit helt "biten" efter fyra paddlingstillfällen och vill nu köpa en egen kajak. Användningsmönstret lär bli: nio korta turer med lite eller ingen packning och en tur med mycket eller full packning.

Då är min undran, vilka geometriska egenskaper ska en kajak ha för att fungera bra olastad? rundbottnad, flatbottnad, lång/kort vattenlinje, dittan, dattan.

Och så undrar jag om någon känner till märket Nadinn? Det är en havskajak på 5.55m i glasfiber som säljs/uthyrs av vk.just.nu, men det går inte att hitta någon info (mer än den Vätternkajak presenterar) på nätet.

Mvh
Jonas
 
Volymen!

Nu är jag inte lika skarp som Björn Thomasson, men med enkel logik borde det väl vara så att en kajak som skall paddlas olastad bör ha mindre volym (mindre deplacement)? Då räcker det med kropptyngden för att den ska ligga lagom djupt i vattnet, så att den hamnar "där den ska".

Andra saker, som bottenform, påverkar bara kajakens egenskaper i allmänhet, t ex slutstyvhet, initialstabilitet, hur lätt det är att kanta osv.

Många lågvolymkajaker byggs dock för små personer. Så det kanske kan vara lite kruxigt att hitta en om man är stor.

Har själv provat Nigel Dennis' kajaker Explorer och Romany, olastade. De uppförde sig väldigt bra - blev särskilt fäst vid Explorern, som var mer kursstabil. Fördelen med dessa kajaker är att man kan välja på tre olika sittbrunnsstorlekar, från väldigt tajt till rymlig passform. Den valfriheten finns nog på fler modeller.

Hursomhelst, prova många olika kajaker innan du köper!

/micke
 
North Shore Buccaner tycker jag funkar bra olastad. Den är ganska smal (för att vara havskajak) och har en kantig skrovform. Tar ändå hyfsat med last.
 
a95180; sa:
Och så undrar jag om någon känner till märket Nadinn? Det är en havskajak på 5.55m i glasfiber som säljs/uthyrs av vk.just.nu, men det går inte att hitta någon info (mer än den Vätternkajak presenterar) på nätet.

Mvh
Jonas

Hej Jonas

Jag tycker att Nadinn liknar väldigt mycket en Reval från Estländska http://www.tahekayaks.com . Kan det möjligen vara så att Vätternkajak importerar dessa och säljer dem under eget namn? Jag säger inte att det är så, men det var mkt likt.

//Jimmy
 
Låter som om du tänkt använda din kajak som alla andra det enda som du borde behöva tänka på är att

Inte köpa en riktig packåsna
inte köpa en daycruicer
att du gillar kajaken
 
Typ

Vad vill du ha för typ av kajak, stor liten sittbrunn roder, packluckor etc?

Hur stor är du?

Var skall du paddla?

Var skall du förvara lådan? (Dvs behöver du kunna låsa fast den).

Vill du motionspaddla?

Hyr de kajaker som du skulle vilja köpa innan du köper.

Satsa en slant på en bra paddel.

Låt baken få vara med och bestämma.

Thure
 
Jodå, det verkar stämma, Nadinnen är mycket lik Tahe's Reval. Jag har varit och provpaddlat Nadinnen nu hos Vätternkajak och tog några bilder på den efteråt. Jag jämför mina bilder med tahe-Revalen och kan inte "finna-fem-fel".

Nadinnen Var lättpaddlad och hyfsat bekväm och det var inga problem med stabilteten med mina lätta packning på högst 5 kg. Även om kajaken är lättdriven (7 till 8 km/h vid ganska avspänd paddling) så kändes den "stor". Den passar nog mer för flerdagarsturer med packning än halvdagsturer. Dessutom är jag inte riktigt kompis med det höga fördäcket strax framför kockpiten. Det funkar bra vid hög paddelföring och var bekvämt för benen, men när man blir lite trött och vill sänka paddeln lite så tyckte jag att däcket var ivägen. Det kändes som att jag behövde hålla paddeln högt vilket var jobbigt för axlarna. Detta beror förstås på hur lång man är. Om jag var 1.90 istället för 1.80 så hade det nog känts okej. Sitsen är bekväm, men om ryggstödet satt 5cm högre i höjd med kockpitkanten så skulle det göra mera nytta. Nu får jag "stöd" för svanskotan. Rodret funkar kanon och pedalerna är riktigt bekväma. Kajaksports gummiluckor som många kajaker använder tycker jag inte alls är bra. Täta, ja visst, men dom är ju nästan omöjliga att få dit ju!

Det blev visst en liten mini-recension det här.

/Jonas
 
Har ägt en Nadinn!

Hej!

Jag hade en Nadinn tidigare, och den är som du säger mycket lik revalen! Jag provade först Nadinnen på Vätternkajak och gillade den. Först trodde jag den var identisk med revalen men då jag provade denna blev jag inte alls kompis med dess sittbrunn! Stödet för låren var mycket bättre i Nadinnen!?

Kan hända att det var olika årgångar på kajakerna, för i övrigt var de (identiskt!?) lika. Men stödet för låren i Nadinnen var betydligt bättre för kantring av kajaken, roll etc. Så jag köpte en Nadinn som jag paddlade i två säsonger, den hade bara skedda men var väldigt lättsvängd om man lutade den lite. Och skeddan kunde vare uppe för det mesta! Däremot så var den alldeles för hög i sittbrunnsargen för att vara en bra roll-kajak! Så den blev utbytt mot en Nordkapp Jubile :)
 
Jag frågade Sten på Vätternkajak om Nadinnen identisk med Revalen, och han svarade att ”det är exakt samma kajak gjord på samma varv. Bara färgen skiljer”. (Kanske förra årets färger???)
 
Om pengar inte är något problem så ska du naturligtvis köpa två kajaker, en motionskajak och en havskajak!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 10
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Valpish Paddla vänern? Paddling allmänt 9
Snowtigher paddla hårkan Paddling allmänt 0
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2
LBQ Paddla i Finlands sjöar Paddling allmänt 18
Gregory Paddla i Amazonas Paddling allmänt 1
EmmaR Paddla kanot i fjällen? Paddling allmänt 8
stea Börja paddla Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.