Paddla utan att stänka vatten bakåt.

Hej!
Jag och min sambo är erfarna havskajak paddlare. Men nu har vi stött på ett problem som vi behöver lite hjälp med.
Vi har köpt en Albatross K2 med "3st sittbrunnar" med syftet att ta med våra barn (1 och 3 år) på deras första paddelturer i sommar.

# Vårt problem är att den som sitter fram kastar vatten in i mitt sittbrunnen, när vi lyfter paddeln ur vattnet.

Vi har provat
Hög och låg paddelföring
Paddlat fort och långsamt.
Kort och långt paddeldrag. (Avslutat före höft och bakom höften.)
Europeiskpaddel med brettblad och smaltblad.
Europeisk paddel med och utan doppringar.
3st Grönlandpaddlar.

Det olika tekniker/material ger bättre och sämre resultat. Men inte tillräckligt bra, för att jag ska vara villig att sätta barnen i sittbrunnen.

Har ni några idéer/teorier som skulle kunna vara till hjälpa för att få en "helt" torr paddelrörels utan dropp och stänk.
Paddelteknik, bladform, ytstuktur på blad, mfl.
Alla tankar och idéer är välkomna. (Förutom förslag om att inte sätta ner paddeln i vattnet)

//Alex
 
Vi har haft ett stänkskydd i form av en plexiglasskiva i bakre delen av mittenbrunnen i vår VKV Yoo-A-Kim. Påminner lite om cockpithuven i militära flygplan från 40-talet. Förskjutbar genom att den sitter med karbinhakar runt relingslinorna.

Utmärkt på många sätt med både vind, sol och stänkskydd.

Thure

Bilderna är ca 16 år gamla.
Paddling Söderbysjön 019.jpg
Paddling Söderbysjön 018.jpg
 
Mian erfarenheter:
På bekostnad av effektivitet kan du "indiansmygpaddla", dvs aldrig lyfta bladet ur vattnet och istället återföra det framåt med smalsidan framåt men det blir ingen njutbar paddling av det.

Näst bästa är att lyfta paddelbladet, vinkelrät ut från kajaken i farten men inte heller det blir riktigt bra. Stor risk för bromsning och obalans.

Ett tredje alternativ är att ligga kvar med bladet kvar i vattnet länge långt bakom sig, som ett kanadensarstyrtag fast försöka låta bli att styra/bromsa och sedan lyfta med smalsidan långsidan rakt upp ur vattnet.

Vikitgt är att inte lyfta paddel med vatten ovanför bladet, framdrivning bygger på att putta vatten bakåt med paddeln, inte lyfta vatten uppåt.


/Patrik
 
Det är omöjligt att paddla utan att stänka, om man vill hålla lite fart.
Jag upplever att man stänker lika mycket framåt som bakåt.
I början hade jag galonkläder på barnen, men det blev ju för varmt på sommaren.
Sedan byggde jag ett plexiglashus som skydd över mittbrunnen, det blev kanonbra.
 
Kanadensare kan man paddla hyfsat stänkfritt med enkelpaddlar. Men inte kajak.

Skiljer i och för sig lite mellan olika paddlar. Små blad och vingpaddlar tycker jag går lite torrare.

Thure
 
Prova att paddla med enkelpaddel.
När jag och kompisen paddlade Dalsland kanotmaraton,med canadensare, kollade jag hur ofta vi satte i paddelbladet, jämfört med de som paddlade kajak. Och, vi satte i bladet lika ofta som kajakpaddlarna, som höll samma fart som vi.
Men ha inte för långa paddlar. Jag brukar säga att, när paddelbladet är i vattnet, skall övre greppet vara i axelhöjd.
 
Hej!
Jag och min sambo är erfarna havskajak paddlare. Men nu har vi stött på ett problem som vi behöver lite hjälp med.
Vi har köpt en Albatross K2 med "3st sittbrunnar" med syftet att ta med våra barn (1 och 3 år) på deras första paddelturer i sommar.

# Vårt problem är att den som sitter fram kastar vatten in i mitt sittbrunnen, när vi lyfter paddeln ur vattnet.

Vi har provat
Hög och låg paddelföring
Paddlat fort och långsamt.
Kort och långt paddeldrag. (Avslutat före höft och bakom höften.)
Europeiskpaddel med brettblad och smaltblad.
Europeisk paddel med och utan doppringar.
3st Grönlandpaddlar.

Det olika tekniker/material ger bättre och sämre resultat. Men inte tillräckligt bra, för att jag ska vara villig att sätta barnen i sittbrunnen.

Har ni några idéer/teorier som skulle kunna vara till hjälpa för att få en "helt" torr paddelrörels utan dropp och stänk.
Paddelteknik, bladform, ytstuktur på blad, mfl.
Alla tankar och idéer är välkomna. (Förutom förslag om att inte sätta ner paddeln i vattnet)

//Alex

Konstigt. Har paddlat Albatross och känner inte igen problemet.
 
Prova att paddla med enkelpaddel.
När jag och kompisen paddlade Dalsland kanotmaraton,med canadensare, kollade jag hur ofta vi satte i paddelbladet, jämfört med de som paddlade kajak. Och, vi satte i bladet lika ofta som kajakpaddlarna, som höll samma fart som vi.
Men ha inte för långa paddlar. Jag brukar säga att, när paddelbladet är i vattnet, skall övre greppet vara i axelhöjd.
Jag är också ett fan av att paddla K2 med enkelpaddel och vill skriva under på att paddellängden blir lite annorlunda eftersom man sitter lägre, så samma paddel funkar inte nödvändigtvis bra till kanadensare och kajak. Jag brukar ha en extra dyna för att komma upp lite och kunna sätta i paddeln mer vertikalt, men det får man ju väga mot en högre tyngdpunkt.
 
Alla paddlar droppar mer eller mindre vid paddling. För att minska ”skvättandet” så kan ni försöka ”skära” paddeln ur vattnet med att vrida paddelhandtaget genom en ”mopedgasning” i slutet av draget. Det här är ett system jag använder då jag vill paddla helt ljudlöst. En trevlig effekt av den tysta paddlingen är just att mindre vatten samlas i paddelbladet. Hoppas ni hittar en lösning som fungerar för er.
 
Tack för alla idéer och för att ni bekräftar att vi inte paddlar helt fel.

Jag tar till mig samtliga förslag.
Ska testa teknik, att inte lyfta paddeln ur vattnet och mopedgas tekniken.
Blir att bygga plexihuv och en Pagaj med ett blad och T-handtag.

Sen får vi se vilken metod som faller familjen bäst i smaken.

Ni som använder enkel paddel. Hur lång bör den vara?
Och till er som byggt plexiglas huv. Vad anser ni är en lämplig takhöjd? (Avstånd mellan huvtaket och barnens sitts)

Tack för er input allesammans// Alex
 
Enkelpaddlar blir rätt individuella, både beroende på paddlaren och hur man sitter i kajaken. Bortse från totallängden och fokusera främst på skaftet. Se till att du har övre handen i axelhöjd när hela paddelbladet är i vattnet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
softpocahontas paddla utan lyft i närheten av Örebro Paddling allmänt 11
torger Paddla utan att böja handleden på fasta sidan, är det möjligt? Paddling allmänt 23
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 10
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Valpish Paddla vänern? Paddling allmänt 9
Snowtigher paddla hårkan Paddling allmänt 0
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2
LBQ Paddla i Finlands sjöar Paddling allmänt 18
Gregory Paddla i Amazonas Paddling allmänt 1
EmmaR Paddla kanot i fjällen? Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.