Vilka kajaker ska vi köpa?

Hej.
Vi är nya på det här med kajak paddling, har nöjt oss med kanadensare tidigare.
Tänkte höra om ni har några förslag på bra kajaker... Vi har läst artikeln om att köpa kajak här på utsidan.

1. De ska vara stadiga men de får inte vara för tråkiga heller.
2. Det ska gå att lasta tillräckligt för övernattningar ute på skären.
3. Roder är nog bra också.

Jag är 192 cm lång (långa ben) ca 80 kg.
Min fru är 160 och ca 60 kg

Har ni några förslag på vad det är vi ska börja leta efter?
 
Finns hur mycket kajaker som helst att välja på - har ni tänkt köpa begagnat så är det inte alltid man får välja ju - men om ni tänkt att satsa på nytt så skulle jag verkligen rekomendera er att åka till en kajakuthyrning och provsitta provpaddla olika modeller under en dag - detta är mycket bättre än att stirra sig blind på tester etc... innan provningen så kan det vara bra att ha funderat över vilka egenskaper man absolut vill ha och vilka som inte är så viktiga. Då tänker jag t.ex på roder/skädda eller kasnke båda. Fikaskott eller inte, storlek på packluckor och packutrymmen. Prisklass, glasfiber eller plast etc.. läs också lite av trådarna här på utsidan angående olika märken, kvalitet osv - när ni hittat några modeller som ni kan tänka er så - såk vidare efter information om just dessa fabrikat och modeller.
Lycka till i ert val av kajak.
Mvh
/Henrik
 
Prova en prova-på-dag!

Hej!

Inte för att jag vet var ni bor, men här i Göteborg brukar Escape kajakcenter ha en demodag på våren, i april tror jag. Där kan man provpaddla alldeles gratis. Det finns ett ganska brett utbud av kajaker, men framför allt väldigt hjälpsam och trevlig personal, som kan ge många bra tips. Och de är inte som bilförsäljare, det är helt ok att inte handla :)

De har inte lagt ut nån info om det än, men kolla http://www.escapekajakcenter.nu om någon månad eller så om ni är intresserade. (Och nej, jag har ingen ekonomisk vinning av att säga det här, jag tyckte bara att de var trevliga ;-))

Det finns säkert andra handlare eller kajaksällskap som har liknande prova-på-dagar nu framåt våren. Kolla runt bland länkarna här på utsidan!

Fördelen med sådana dagar är dels att de inte kostar något, dels att man hinner prova väldigt många olika modeller inom loppet av några timmar. Man kan ju behöva prova ett par innan man hittar "sitt" koncept. Det är inget man kan tänka ut i förväg.
Lycka till!

/micke
 
Köp i Estland!

Jag och en kompis var över till Estland och hämtade hem varsin kajak förra hösten. Vi är nybörjare, ca 1,90 långa, matchvikterna ligger på 85kg och 90kg. Vi köpte från...http://www.eastpole.ee/

Det är ett stort Svenskt kajakföretag som får sina kajaker tillverkade av samma "fabrik" som vi köpte från. Jag vill inte lämna ut namnet på företaget men du kommer att se deras logga på deras beställda kajaker om du åker dit.

Jag frågade mig runt här på utsidan vart man skulle köpa kajak och jag blev avrådd att köpa från Estland. Vissa sa att de tillverkade skitkajaker, att de inte skulle hålla mm. Gissa vilka som skrev det?
-Jo, de som äger det stora kajakföretaget i Sverige!

Men nu har jag hämtat hem en Reval och jag är mer än nöjd. Jag fick en kajak, vingpaddel, spraydeck och en mkt trevlig resa till Estland (färja och bensin inräknat) för samma pris som bara en beg. kajak i Sverige.

Har du några frågor hur du ska gå till väga för att få hem en kajak så är det bara att höra av dig!
Flera av våra kompisar ska dit i sommar och köpa.

Ha de / J
 
Re: Köp i Estland!

Jocka; sa:
Jag fick en kajak, vingpaddel, spraydeck och en mkt trevlig resa till Estland (färja och bensin inräknat) för samma pris som bara en beg. kajak i Sverige.

Då har du nog fel uppfattning om beg-priserna. Det finns ju definitivt fler än du som hämtat både en och två kajaker från Estland - och som sedan vill sälja dem begagnade. Det finns inte SÅ många köpare som betalar så att säljarna går med vinst i det läget...

På blocket brukar det då och då finnas privatimporterade oanvända estländska kajaker till estländska priser.

Det enda köprådet jag kan ge är att man söker på egen hand och provar lite och köper nåt man får en bra känsla av. Det finns få saker där folk har så bestämda och subjektiva, olika åsikter som om kajaker...

Lyssna alltså inte på någon enskild - och kanske framförallt inte på nån gammal räv. De flesta har ehlt enkelt kommit fram till att det val de själva råkar ha gjort är nära nog optimalt...



[Ändrat av Mezzner 2005-02-19 kl 00:06]
 
kajakval

Jag har fyra kajaker av vilka jag mest använder en snabb och kursstabil motionskajak, men ska jag ut på tur med min fru är det bara vår VKV YOAKIM som gäller.
Vi har använt den i tio år utan att en enda gång ha varit rädda för att kantra trots att vi varit ute i storm på fjällsjöar många gånger. Perfekt när man stannar till för att ta fram kikaren och titta på fåglar eller annat. Den glider fram värdigt och ganska lätt trots stora lastutrymmen och sittbrunn för hund, svärmor eller barnbarn.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Vad styr vilka kajaker som säljs mest? Paddling allmänt 22
calypso63 Nordiska gamla trä kajaker...vilka var dom... Paddling allmänt 2
såg Vilka är återförsäljare av Packraft i Sverige Paddling allmänt 8
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Henkes Vilka paddlingskläder används Paddling allmänt 5
Stuvarn Vilka kämpar! Paddling allmänt 1
Kal-P-Dal Vilka fötter på torrdräkten? Paddling allmänt 8
emil. Vilka är de vackraste, längsta och mest paddelvänliga åarn i Sverige? Paddling allmänt 9
martar Vilka verktyg/reservdelar tar ni med? Paddling allmänt 11
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Erik Barkefors Vilka snabba K2:or finns? Paddling allmänt 7
Mr Safe Vilka paddlar? Paddling allmänt 1
Nils-Åke Vilka sjökort/kartor Paddling allmänt 3
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
ulf juhlin Vilka tvålar löddrar i saltvatten? Paddling allmänt 8
Kalle E I vilka situationer? Paddling allmänt 17
ulf juhlin Vilka är VKV off shore´s konkurrenter?! Paddling allmänt 36
Rune E Hur många kajaker? Paddling allmänt 2
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
Röjan Marschfart för era kajaker Paddling allmänt 10
avslutmedlemskap0904 3 st kajaker på biltak Paddling allmänt 24
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Matte101 Stöld av 4st kajaker plus kärra Paddling allmänt 0
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Unmanageable Hur förvarar ni era kajaker? Paddling allmänt 14
thureb Delfiner följde med kajaker i Blekinge Paddling allmänt 1
anna.kristiansson Tre kajaker på biltaket? Paddling allmänt 4
JohanWild Försäkring av kajaker Paddling allmänt 14
christerb Miks kajaker Paddling allmänt 1
Jockemeister Auktion på kajaker! Paddling allmänt 3
henkeboy77 uppblåsbara kajaker?? Paddling allmänt 15
LBQ Upphittade kajaker Paddling allmänt 3
Spinspider Kajaker med sittställning som känns bra? Paddling allmänt 11
plankton Recensioner av kajaker Paddling allmänt 17
heah Seabird kajaker - kvalité? Paddling allmänt 8
Jockemeister Håll i era kajaker i STHLM-området! Paddling allmänt 3
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
76 Finns det kajaker för "stora" killar? Paddling allmänt 38
jazzmatsa Vad väger era kajaker??? Paddling allmänt 12
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
calypso63 P&H släpper nya kajaker Paddling allmänt 1
hannulan Kajaker som liknar Valley Avocet Paddling allmänt 4
MartenT Förvaring av kajaker och påverkan på kajaker av förvaring Paddling allmänt 1
Freija Prijon Motion - jämförbara kajaker? Paddling allmänt 12
eyck From the horse's mouth: Kajaker och väjningsregler Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.