Vad ska jag tänka på?

Är rätt ny på det här med kajaker men har alvarligt börjat fundera över att skaffa mig en kajak för det är ju så himla roligt! Vad tycker ni jag bör fundera över inför ett kajakköp?

mvh / Håkan
 
Goda råd

Vilken är kajakens maximala lastkapacitet?
Personvikt och last får inte överstiga angivet maxvärde för kajaken


Satsa endast på kajaker i säkra och beprövade material.
Härdplasterna, tex polyester armerad med glasfiber- eller kolfiber- kevlarvävar är starka, lätta och om olyckan är framme relativt lätta att reparera. Åldringsegenskaperna är mycket goda och en kajak i glasfiber/polyester håller under flera generationer. Väljer du å andra sidan en kajak i termoplast tex polyeten eller ABS erhåller man ett material som förr eller senare bryts ner av solens UV-strålar och på köpet får du en kajak med dåligt glid när den mjuka ytan ruggats upp efter ett par stenkänningar.


Välj rätt färg på kajaken
Det är säkrare att paddla i en lättupptäckt ljus kajak än i en mörk, murrig färg. Vitt, ljusgult och lysorange är lämpliga färger. Den vita färgen är bäst att bättra på och lättast att få tag på när det gäller underhåll och reparationer. I starkt solljus blir en mörk kajak mycket varm vilket kan skada matförrådet på långfärden.


Beakta kajakens egenvikt och din kroppsstyrka.
Du skall kunna lyfta upp kajaken på biltaket utan att behöva överanstränga dig. En enmans långfärdskajak skall helst inte väga över 25 kg och en dito motionskajak väger 15-20 kg. Tävlingskajaker och motionskajaker i sandwich och kol-kevlarkomposit väger omkring 10-15kg.


Sittbrunnsöppningen får inte vara för liten.
Du skall inte behöva sitta på akterdäck och utföra balansakter för att åla dej ner i sittbrunnen. En trång sittbrunnsöppning kan försätta dig i livsfara om du inte behärskar eskimåsvängen till fulländning. En person med omkring 180 cm i kroppslängd bör välja en sittbrunn med måtten 80X40 cm, minst!


Välj aldrig en kajak utan roder.
Enda undantaget är så kallade slalomkajaker som skall paddlas baklänges genom vissa portar på ett tävlingsavsnitt i strömmande vatten. Tro inte på ett ögonblick på så kallade experter som hävdar att roder bara är till för nybörjare. En roderlös kajak kommer alltid till korta och blir svårhanterlig när det blåser och sjön blir orolig. Man kan aldrig ersätta ett roder med fenor eller skäddor, fasta eller ställbara. Rodret medverkar både till kurshållning och kursförändring och det är du själv som skall bestämma detta. Väljer du en kajak med släproder och roderlyft kan du för övrigt själv avgöra vilken roderverkan du önskar beroende på vindar och vågor


Vattentäta skott eller konventionell lastning är en smaksak.
En rätt utrustad skottlös kajak är precis lika säker som en skottkajak. Värdesätter du bekvämligheten med skott och lastluckor måste du se till att luckorna är tillräckligt stora så att du kan få ner stora kolli som tex sovsäckar och tält under däck. Att paddla omkring med stora skrymmande kolli på kajakens däck är förkastligt och äventyrar säkerheten. Packa alltid vattentätt oavsett kajaktyp, eftersom kondensfukt och mindre läckage är omöjligt att undvika.

När ovanstående teoretiska urval är genomfört återstår i regel ett fåtal kajaker som kan vara aktuella för din del.



Provsitt och provlasta!
Lägg ut de aktuella testkajakerna på marken. Prova sittställningen och justermöjligheterna av fotstöd och säte samt bedöm den tekniska konstruktionen. Gör gärna minnesanteckningar inför den avslutande utvärderingen. Sitter du inte bra i kajaken är det meningslöst att ta ut den för en provtur. Tänk på att en långfärdskajak skall ha så stor volym att just din utrustning ska få plats under däck. Provlasta!
En motionskajak skall även den ha plats för en rejäl dagsturspackning, vikt omkring 10-20 kg. Provlasta! Har kajaken anordningar för självräddning är detta en klar fördel.


Provpaddla!
Det räcker inte med att plaska några minuter på stilla vatten vid försäljarens brygga. Du måste helt enkelt paddla en rejäl tur på öppna oskyddade vatten, kanske ända upp till 10 km med varje aktuell kajak. Långfärdskajaken skall definitivt provas med last eftersom den är konstruerad för att ta last.
Du kommer att upptäcka att rund- och V-bottnade kajaker med flacka fribordsövergångar är lättdrivna, slutstabila och lätta att behärska speciellt i sidsjö jämfört med flatbottnade kajaker med tvära fribord.


Testa olika typer av sjögång!
Under provpaddlingen skall du testa kajakens beteende i motsjö, sidsjö, aktersjö och i surfvågor. En rätt konstruerad kajak får inte överraska dig med plötsliga krängningar och kursändringar som du inte har full kontroll över. Kajaken skall lyda roder och kunna hålla given kurs med bibehållen lugn, distansvinnande paddelföring. Tvingas du till att ofta ta bromsande styrtag eller att periodvis paddla på enbart en sida för att behålla kursen har du valt fel kajak.
Värderar du en kajak med god kurshållning, rak köllinje och liten roderverkan högt, välj då en sådan. Tycker du å andra sidan om en lättsvängd kajak, med krökt köllinje och stor roderverkan bör detta bli ditt val.
Pröva även att genomföra en självräddning på öppet vatten för att slutligen övertyga dig om att din kommande kajak är den rätta just för dig.


Trovärdig fabrikant?
Kontrollera trovärdigheten för de garantier fabrikanten lämnar samt tillgången till reservdelar och tillbehör.

Dessa goda råd är klippta ur Lars Clifford site
http://www.clifford-kajak.com
 
Köpråd

Vi på Orust Kajak har en sida med tämligen märkesneutrala köpråd, gå till http://www.orust-kajak.se/koprad.html

Där kan du också klicka dig vidare till en text om olika kajakmaterial, där vi för fram uppfattningar som skiljer sig ganska mycket från föregående inlägg. Vi säljer ju såväl polyeten, glasfiber, kol/Kevlar som vävkajaker (=ihopfällbara) och ser goda sidor hos alla sorter.

På en punkt håller jag dock med föregående inlägg: Prova, prova och prova igen. Det är bara din uppfattning som gäller. Kajakexperter har inte mer rätt än andra, de har på sin höjd fel av mer sofistikerade orsaker.

mvh

Jens
 
Fastnade bara lite för detta: "Välj aldrig en kajak utan roder" - punkt slut. Blir alltid lite försiktig när jag hör tvärsäkra uttalanden..

Jag har träffat otroligt duktiga kajakpaddlare som aldrig skulle kunna tänka sig att paddla i öppet hav i en kajak utan roder. Sen har jag också träffat några som paddlar i riktigt tuffa förhållanden - utan roder.

I min kajak - North Shore Calypso, köpt beg för många år sen - finns inget roder, endast skädda. Jag gjorde inget medvetet val alls om detta, trivdes bara med båten som jag fortfarande är mycket nöjd med.

/Niilo
 
Tack Jens för att du påminner om faltkajaker (vävkajaker), som helt förbisågs i det första svaret.

Valet av kajak är mycket personligt men det finns ett antal goda skäl att välja faltkajak istället för ett fem meter långt, hårt föremål i glasfiber eller PE ;-)
Några skäl listas här: http://www2.utsidan.se/faltkajak/fordelar.htm

Kom också att tänka på förra veckans fråga på Utsidan från en kille som undrade hur han skulle frakta sin kajak från Gbg till Luleå .. hade han haft faltkajak hade han bara behövt gå till posten och skicka sitt paket.

Sven
[Ändrat av SES 2001-07-23 kl 15:51]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
sb_stefan Var ska jag paddla? Paddling allmänt 4
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
Ska jag byta Hillebergmodell..? Paddling allmänt 13
Okej..vilket liggunderlag ska jag nu välja..? Paddling allmänt 15
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10
skorpion Jag ska köpa ny padel, var ,vilken? Paddling allmänt 4
sidpatel Vilken 1:a havskajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
PS-VKF Freya Hoffmeister ska runda ny kontinent Paddling allmänt 1
Magnus_74 Ska en instruktör/ledare kunna rolla? Paddling allmänt 137
robrox Ska paddla i Tresticklans nationalpark Paddling allmänt 2
torger Plask! Gamla gubbar ska int paddla racers. Paddling allmänt 26
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
Erik Barkefors Vad ska klubben stå för och till vem? Paddling allmänt 13
jamo Sommarlöfte - Rollen ska sitta Paddling allmänt 37
UmeåAnna Vad ska en nybörjartjej satsa på för kajakmodell? Paddling allmänt 33
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
nisse_ Var ska vi paddla? Paddling allmänt 5
Jocka Vart ska vi paddla? Paddling allmänt 2
Lock-Kulla Vilka kajaker ska vi köpa? Paddling allmänt 5
jezz Ska köpa kajak och ut på äventyr. Tips? Paddling allmänt 1
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Lasse Be Det går inte dit jag vill Paddling allmänt 4
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
branfeldt Varför får jag kramp? Paddling allmänt 5
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
majjen Borttappat! Långskott, jag vet... Paddling allmänt 1
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.