Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga!

Hej alla kanotister med koll på utrustning.

Jag är nybörjare på detta med att paddla kajak. Har botaniserat en del i forumet och sökt efter tips på kajaker, men inte riktigt kommit på det ännu. Så jag provar att skriva ett litet inlägg själv. Hoppas någon orkar svara.

Jag är 185 lång och väger runt 90.
Mina ambitioner, till en början i alla fall, är att motionera med kajaken. Gärna paddla fort. Dock skulle jag vilja kunna ta lite längre turer också. Gärna paddla i ytterskärgården (Stockholm) m.m. Jag fotar en hel del, så jag antar att den inte ska vara för rank då, men det är inte huvudsyftet att åka omkring med kameran. Jag vill absolut inte ha en nybörjarkajak som är alldeles för bred och osmidig + att jag har ganska bra koordination och skulle nog tröttna på en sådan. Vill kunna utvecklas i den. Angående material så ska jag inte sticka under stolen med att jag gillar bra ytfinish och kvalité, alltså känns plastkajakerna lite trista, eller? Har förstått att de är bra på att vara bl.a. oömma.
Jag har så klart surfat runt lite och försökt bilda mig en uppfattning om vad jag behöver (vill ha).
Jag fundera bl.a. på hur för och akterstäven ska se ut, vart kajaken skall vara bredast, före sittbrunnen eller efter (svensk stil bredare bakom, och engelsk stil bredare framför. Rätt?)
Och så kommer vi till den tråkigaste/viktigaste faktorn, vad får den kosta? Ja, eftersom jag trots allt är nybörjare känns det väl inte så klokt att köpa den dyraste och "bästa" kajaken. Jag köper gärna begagnat och där kan jag väl tänka mig att betala runt 10 till 12kkr. Men budgeten är trots allt ej huggen i sten.
Vad tror ni om dessa typer och märken:

WK 500/540 (gillar 500 lite bättre då den har ett fikafack framför sittbrunnen (men den kanske gör det trängre för benen?))
North Sea 540 (SeaBird)
NordR (SeaBird)
H20 574cm (SeaBird)
Aquilo K1 GF eXtreme

Eller är jag helt fel ute?