Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga!

Hej alla kanotister med koll på utrustning.

Jag är nybörjare på detta med att paddla kajak. Har botaniserat en del i forumet och sökt efter tips på kajaker, men inte riktigt kommit på det ännu. Så jag provar att skriva ett litet inlägg själv. Hoppas någon orkar svara.

Jag är 185 lång och väger runt 90.
Mina ambitioner, till en början i alla fall, är att motionera med kajaken. Gärna paddla fort. Dock skulle jag vilja kunna ta lite längre turer också. Gärna paddla i ytterskärgården (Stockholm) m.m. Jag fotar en hel del, så jag antar att den inte ska vara för rank då, men det är inte huvudsyftet att åka omkring med kameran. Jag vill absolut inte ha en nybörjarkajak som är alldeles för bred och osmidig + att jag har ganska bra koordination och skulle nog tröttna på en sådan. Vill kunna utvecklas i den. Angående material så ska jag inte sticka under stolen med att jag gillar bra ytfinish och kvalité, alltså känns plastkajakerna lite trista, eller? Har förstått att de är bra på att vara bl.a. oömma.
Jag har så klart surfat runt lite och försökt bilda mig en uppfattning om vad jag behöver (vill ha).
Jag fundera bl.a. på hur för och akterstäven ska se ut, vart kajaken skall vara bredast, före sittbrunnen eller efter (svensk stil bredare bakom, och engelsk stil bredare framför. Rätt?)
Och så kommer vi till den tråkigaste/viktigaste faktorn, vad får den kosta? Ja, eftersom jag trots allt är nybörjare känns det väl inte så klokt att köpa den dyraste och "bästa" kajaken. Jag köper gärna begagnat och där kan jag väl tänka mig att betala runt 10 till 12kkr. Men budgeten är trots allt ej huggen i sten.
Vad tror ni om dessa typer och märken:

WK 500/540 (gillar 500 lite bättre då den har ett fikafack framför sittbrunnen (men den kanske gör det trängre för benen?))
North Sea 540 (SeaBird)
NordR (SeaBird)
H20 574cm (SeaBird)
Aquilo K1 GF eXtreme

Eller är jag helt fel ute?

Jag kollar också på Scott från SeaBird och kan läsa att den är en typisk engelsk havskajak. Den är tex mer svängd i botten från för till akter och mer liggande stäv än tex H20. Är det signifikant för havskajaker. Eller funkar en H20 med den stäven ute i ytterskärgården också?

Ren generellt, vad behöver jag för storlek på kajaken avseende längd, vikt, stor eller liten sittbrunn, etc. som matchar min längd och vikt. Vad ska jag tänka på?
Vilka märken/modeller ska man akta sig för och vilka butiker (sthlm) är bäst?

Sen är ju frågan också, roder eller skädda?


Som en liten fotnot kan jag tillägga att jag har för avsikt att bygga mig en kajak, men tänkte börja paddla först.

Det kanske blev lite virrigt, men hoppas någon orkar läsa genom och ge lite tips, råd och synpunkter.

/Joacim
 
En bra sak är om du börjar med att bestämma vilket användningsområde som är prio 1. Snabb motionspaddling nämner du och det ger en kanot medan långturer i skärgården ger en annan. En utpräglad skäddakanot ger vissa egenskaper och en utpräglad roderkanot ger andra egenskaper. Sen finns det kompromisser längs hela skalan men att motionspaddla i en "långfärdspråm" eller i en "vågleklåda" är ingen höjdare.

Swedeform ger oftast bättre fart i en normallång kanot. En kanot konstruerad för roder ger oftast bättre fart (motionsegenskaper) än en konstruerad för skädda som är gjord för att lutas/styrtag för sväng (styrtag ger inte lika bra fart framåt). De engelska havskajakerna har ofta konkava stävar och det ger skön gång i vågor i lägre fart men ger mer motstånd om man vill paddla fortare. En lång kanot har högre toppfart om man orkar driva den dit men har aningen högre friktionsmotstånd i låga farter fast det är ganska ointressant för då ligger du förmodligen gott och väl innanför din kapacitet.

En fullvolyms kanot flyter högt när den är olastad och påverkas då mycket av vinden samt blir ofta lite topprank. Så kanske är lösningen att köpa en att starta med som motions/dagturskanot och sedan hyra en fullvolyms för semester/långfärd? Själv började jag som rollande engelsk skäddapaddlare men har nu en Commander type-S, en VKV 101 och en Nelo Viper K2.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Ännu en dödlig kajakolycka Paddling allmänt 29
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
soljesp Ännu en Revalfråga! Paddling allmänt 3
Ännu en gång! Paddling allmänt 7
Mikarv Vilken kanot/packraft? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Ciaran69 Vilken Kanot? Paddling allmänt 7
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
mabrauns Vilken kajak Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
Kal-P-Dal Vilken operatör i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 15
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
kitee Vilken båt? Paddling allmänt 1
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Thrashback Vilken Ally? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
AndersJL Vilken kajak (ny eller beg) föreslår ni till en fd tävlingskanotist ? Paddling allmänt 9
Lackan Vilken K2:a för längre tur i Lofoten Paddling allmänt 16
andyhill Vilken kajaktyp för ruggigt väder på västkusten? Paddling allmänt 15
avslutat_17_06_20 behöver en ny kylväska, vilken? Paddling allmänt 0
Ace 374 Vilken är snabbast !! Paddling allmänt 9
Stuvarn Vilken är er favoritpaddel? Paddling allmänt 24
Ute är kul Vilken kajak? Paddling allmänt 5
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
Paddla.se Torrdräkt, vilken? Paddling allmänt 37
Stuvarn Vilken kajak är bäst på allt :-) Paddling allmänt 29
Björnb Vilken vingpaddel? Paddling allmänt 88
Tolla-bolla Vilken kajak? Paddling allmänt 18
Erik Barkefors Vilken paddel är bra till vad? Paddling allmänt 32
Erik Barkefors Vilken kanot i Ljungskile? Paddling allmänt 2
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Alexander85 Vilken paddel? Paddling allmänt 2
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
Fresso Vilken betydelse har längden? Paddling allmänt 4
Petrur Vilken dubbelpaddel till Kanadensare Paddling allmänt 8
Legenden Klepper vs Pouch Vilken blir det? Paddling allmänt 4
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
kacka Vilken paddel? Paddling allmänt 5
lazze Vilken tur att man har statistik! Paddling allmänt 0
Macke27 Vilken paddel...Vitudden eller Htc? Paddling allmänt 8
henrikjohansson Vilken kajak för en nybörjare? Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.