Vilken paddel är bra till vad?

Bland kanotister finns många entusiaster som ofta och gärna pratar om förtjänsterna med just sina prylar. Nu vill jag ha lite tankar om paddlar.

Vilken paddel är ok och vilken är bäst till olika sorters paddling. När är det läge att byta från en europapaddel till en vingpaddel eller ska man kanske lära sig paddla med en eskimåpaddel istället?

Björn Thomasson paddlade DKM+ med eskimåpaddel (tror jag) fortare än vad jag har gjort med Archipelago eller SeaMaster. Det hänger alltså inte bara på modellen...

För motionspaddling pratas det bara om vinge nu. Att en stor vinge är snabbast för en stark sprintkanotist är helt klart men var går gränsen mellan en liten vinge och t ex min Archipelago om man tittar på distanser över milen och lite tyngre kanot? Kan jag nå samma resultat genom att byta till en lättare plattpaddel ex vis Werner Cyprus?
 
Ska du bara rakt fram i bra fart tror jag alla föredrar vinge! Men som du skriver är man inte "elitgubbe" å sitter i tung havskajak välj en lien vinge!
Sen finns det kajaker som lämpar sig mer för vinge än andra!

/Janne
 
Har väl en del med vind att göra. Jag gillar lite smalare blad för att inte vinden skall greppa för mycket i bladet över vattnet. Greppet i vattnet kan väl bli lite sämre, men det är en kostnad jag tar. Ett smalt blad har mindre vridkrafter runt paddelns längdaxel vilket sparar handlederna.

Grönlandspaddel har jag provat några gånger. Vitsen där är också mindre luftmotstånd samt en teknik som skall vara mindre tröttande på långpaddling. Man lär få paddla en del om man skall köra ikapp en säl. Har just färdigställt en inför sommarens paddelvecka så jag får se om det stämmer.

Vingpaddel har jag inte provat alls. Säkert bra om man har tävlingsambitioner eller annars satsar på fart. Behöver nästan roder (har jag läst mig till). Ligger inte högt på min lista, men jag är ju en typisk glidare.
 
Har man vinge med litet blad å kör med lite vinkel så är vind inget större problem!
Var själv skeptisk till vinge i början när jag kom från plattpaddel, försökte styra vingen som jag själv ville den skulle gå!
Men den vet precis vad den ska göra, bara sätta ner i vattnet så sköter den sig själv :)
Man håller så lätt å löst i skaftet en dröm att paddla!
Har kört vinge i ca 3 år nu å testade för skoj skull en plattpaddel igen! Å det var inget rolig upplevelse! Gud vad den wobblade å konstrade, höll oxå kramaktigt hårt i skaftet å fick oxå efter ca 1timmes paddling blåsa i handen!
Visst kan man manövrera ta styrtag stöta mm med vinge! Titta bara på Magnus Fischer tex!

/Janne
 
Fördelen med vinge är att den sitter stabilt i vattnet och greppar bättre. Med bättre grepp kan man välja mindre bladyta än med plattpaddel och därmed vindre vindfång. Så länge man inte vill hålla på med vickning eller akterligt styrtag fungerar vinge bra även i havskajak, dvs för vanlig långfärdspaddling fungerar den bra.
Värt att tänka på är att vingpaddelns bättre grepp är slitsamt för muskler, leder och senor, speciellt i en tung havskajak.
 
Vinge överskattat?

För att få lite fart på debatten är det väl hög tid att någon pratar för plattpaddeln:)
OK, skall man fort framåt så är väl vinge befogat. Men gillar man lite mera teknisk paddling, surf mm så ser jag bara fördelar med plattpaddeln. Nu och då hör man att plattpaddlarna wobblar men en bra paddel kombinerat med bra teknik så blir det aldrig problem.

På längre tur kan det vara fördel med lite smalare blad designade för låg paddelföring. Själv använder jag i huvudsak Werner Shuna bent shaft. Det är en paddel som jag tycker fungerar till det mesta.
 
Senast ändrad:
Vingen är inte överskattad.
Plattpaddeln är inte överskattad.
Eskimopaddeln är inte överskattad.

Frågan vad man vill med sin paddling, vad man tänder på, och man njuter av - den frågan är däremot underskattad.

Vem pratar inte för sin sjuka mor? ;)


Jag är toknöjd med min stora styva korta tunnbladiga plattpaddel för min sten och skärnära kompromisspaddling med min kompromissskeddakajak (sitter fint i vattnet, bra grepp när man vill, styrtag och sidoförflyttningar etc).

Jag är toknöjd med min förhållandevis lilla vinge då jag motionerar. Verkligen nöjd!

Jag är personligen inte så nyfiken på eskimopaddel. Men jag vet hur det lyser glädje i ögonen från de som verkligen uppskattar sin eskimopaddel...


(Saxat från blogg: "Samtidigt finns ordstävet "att prata för sin sjuka mor" som sydsvenskans språkkunnige översätter till att tala för sin egen sak i förtäckta ordalag.")
 
Har ni inte lust att uveckla lite varför ni tycker att "den" paddeln är bra till "det"?
T.ex: <i>"På längre tur kan det vara fördel med lite smalare blad designade för låg paddelföring"</i> Utveckla varför så går det att få lite diskussion och erfarenhetsutbyte. Varför inte också för och nackdelar?
 
Har ni inte lust att uveckla lite varför ni tycker att "den" paddeln är bra till "det"?
T.ex: <i>"På längre tur kan det vara fördel med lite smalare blad designade för låg paddelföring"</i> Utveckla varför så går det att få lite diskussion och erfarenhetsutbyte. Varför inte också för och nackdelar?

Arneri pekar på samma som jag hoppades på...

Själv har jag två typer av paddlar. Anledningen till att jag har de två är att de var det som gällde 1991 när jag köpte mina saker. Har lärt mig hur de fungerar och till vad.

Lendal SeaMaster bent shaft. En platt paddel som faktiskt är platt. Tack vare det krokiga skaftet ligger dragpunkten före bladet och den blir ganska stabil i vattnet. Den använder jag när det är kallare i vattnet, vågor eller blåser mycket. Mycket trygg att köra lågt stöd osv med eftersom den är helt plan och inte skär ner om jag sätter i den fel. Bladet kaviterar (drar luft) om jag tar i fullt.

Lendal Archipelago med rakt skaft. Höjer max marschfart från 5,0 till 5,2 knop i min Icefloe. Inte lika stabil som SeaMastern men alltså lite mer kraft i. Kräver lite mer närvaro så jag kan inte sitta och "drömma" om det går lite vågor. Går att få att kavitera men kräver mer kraft då förutsatt att jag satt ner bladet helt innan jag tar i. Ganska bra för lågt stöd när väl reflexen om vinkel satt.
 
Sitter jag i min "snabba" havskajak å ska paddla hela dan paddlar jag gärna en mkt liten vinge som egentligen rekommenderas för barn/ungdom en FW.
Ska jag paddla lite kortare å varför inte lite snabbare så väljer jag en vinge som 4:a min el. 7min.
Sen tror jag inte jag paddlar fortare med dom ngt större bladena(kanske i accet då) än med den lilla vingen!
Men har högre paddelfrekvens med den "lilla" å därför oxå ngt högre puls!

/Janne
 
Har ni inte lust att uveckla lite varför ni tycker att "den" paddeln är bra till "det"?

På långtur strävar de flesta efter en så ergonomisk paddelföring som möjligt. Med låg paddelföring belastas axlar mindre, armarna sänks under hjärtat och man orkar längre (ungefär som att cykla saktare på en låg växel). Nackdelen är väl i huvudsak att paddeln sätts i längre ut från kajaken så att båten "kränger" lite vid varje paddeltag. De flesta paddlar gjorda för låg paddelföring har långsmala blad. Hoppas jag uttryckte mig tydligare nu.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alexander85 Vilken paddel? Paddling allmänt 2
kacka Vilken paddel? Paddling allmänt 5
Macke27 Vilken paddel...Vitudden eller Htc? Paddling allmänt 8
nikesorn Vilken paddel lämpar sig bäst för nybörjare? Paddling allmänt 5
Mikarv Vilken kanot/packraft? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Ciaran69 Vilken Kanot? Paddling allmänt 7
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
mabrauns Vilken kajak Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Kal-P-Dal Vilken operatör i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 15
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
kitee Vilken båt? Paddling allmänt 1
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Thrashback Vilken Ally? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
AndersJL Vilken kajak (ny eller beg) föreslår ni till en fd tävlingskanotist ? Paddling allmänt 9
Lackan Vilken K2:a för längre tur i Lofoten Paddling allmänt 16
andyhill Vilken kajaktyp för ruggigt väder på västkusten? Paddling allmänt 15
avslutat_17_06_20 behöver en ny kylväska, vilken? Paddling allmänt 0
Ace 374 Vilken är snabbast !! Paddling allmänt 9
Stuvarn Vilken är er favoritpaddel? Paddling allmänt 24
Ute är kul Vilken kajak? Paddling allmänt 5
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
Paddla.se Torrdräkt, vilken? Paddling allmänt 37
Stuvarn Vilken kajak är bäst på allt :-) Paddling allmänt 29
Björnb Vilken vingpaddel? Paddling allmänt 88
Tolla-bolla Vilken kajak? Paddling allmänt 18
Erik Barkefors Vilken kanot i Ljungskile? Paddling allmänt 2
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
Fresso Vilken betydelse har längden? Paddling allmänt 4
Petrur Vilken dubbelpaddel till Kanadensare Paddling allmänt 8
Legenden Klepper vs Pouch Vilken blir det? Paddling allmänt 4
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
lazze Vilken tur att man har statistik! Paddling allmänt 0
henrikjohansson Vilken kajak för en nybörjare? Paddling allmänt 0
joso Vilken kajak, lång i strumplästen Paddling allmänt 23
Staffan_TeamToyota Vilken Flytväst?! Paddling allmänt 4
mellgren Vilken välja?! Paddling allmänt 1
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.