Vad ska en nybörjartjej satsa på för kajakmodell?

Hej allihipa!
Är en tjej som under en längre tid klurat på att köpa mig en havskajak. Har inte paddlat väldigt mycket men tillräckligt för att ha fastnat för det. Nu återstår bara det lilla problemet med vilken kvalisort jag ska statsa på. Jag söker en modell som jag kan växa i och utvecklas med och tänker mig både motionspaddling och i förlängningen även långfärdspaddling. Därför söker jag nu efter den vänlige själ som kan hjälpa mid med detta! Tar också gärna emot tips om var jag kan införskaffa en sådan farkost till ett utomordentligt pris... = ) Bättre begagnad alt. ny. Vad välja?
Tack på förhand /// Anna
 
Om du har möjlighet: Låna av kompisar, hyr av kanotuthyrare, besök mässor med provpaddling, gå med i kanotklubb och prova alla ders (Om de nu har olika modeller).
Är ni ute i grupp med hyrda eller blandat egna och hyrda, försök hyra på ett ställe med flera olika modeller och blanda. Byt sedan med varandra ibland.

Sedan vet du mer själv vad du vill ha, det hänger mycket på din längd, vikt, styrka, paddelstil, volym och vikt på packningen mm mm.

Har du inte möjlighet att prova många modeller kan du köpa en billig begagnad, dock inget skräp. När du paddlat ett tag vet du vad du gillar, saknar eller retar dig på. Tex att den är för rank, för bred (svårt att nå vattnet med paddeln?), för högt akterdäck eller vad det nu kan vara. Sedan är det lättare att hitta den du vill ha.


Sök på internet. Både här till vänster och med de vanliga sökmotorerna. Lusläs Paddelforumet här på utsidan.
http://www.utsidan.se/paddling/index.htm
http://www.utsidan.se/vb_forum/forumdisplay.php?forumid=13
Förhoppningsvis får du även fler svar här :)


Läs "Långfärdskajak" av Karin Mentzing ISBN: 91-46-176637-3 Den brukar finnas på biblioteket också.

http://www.thomassondesign.com Säljer främst ritningar till hembyggen. Men bland annat under Innehåll=>Välja och Innehåll=>Använda står en del nyttigt om kajakval. Hann är även medlem här på Utsidan. Finns fler bra sidor, men det är vad jag kommer på nu. Har nyligen installerat om datorn och inte lagt tillbaka favoritmappen än.
 
Är du ute efter brittisk paddelstil med skädda och en massa häftiga styrtag (Typ SKIM, Nigel Dennis Kayaks, Seaward kayaks) eller mer svensk stil med roder och vingpaddel (Typ VKV, Trapper, Cobolt)?
Just nu kanske det känns som en overkill-grej att besluta om, men det är ganska viktigt för din fortsatta utveckling. På mig låter det som att du är ute efter en båt som tillåter mer nordisk paddelstil med rakt och fort som främsta målsättning. Men då ska man vara medveten om att det kanske inte blir lika kul att bege sig ut i vågor och leka eskimå.
Den brittiska paddelstilen erbjuder i motsats till vad många "VKV paddlare" tror, en jämn och fin paddelrytm. Det går att få ett fint flyt som funkar på tur och dessutom tillåter den dig att vidga dina vyer i form utav paddelteknik och hantering av båten.
Vad gäller nordisk tradition så sträcker sig paddeltekniken som mest till att få en effektiv framdrivning av kajaken som håller i längden. Det är visserligen ädelt, men när man hittat sin grej så finns inte så mycket kvar att utforska...
Alltså, bena ut hur du vill utvecklas som paddlare och utifrån det, leta upp rätt kajak!
mvh/ Samuel Eketorp
 
samme83; sa:
Den brittiska paddelstilen erbjuder i motsats till vad många "VKV paddlare" tror, en jämn och fin paddelrytm.

Det är nog ingen som tror att det inte går att hitta paddelrytmen i en brittisk kajak. De gånger jag har paddlat brittisk-/eskimåinfluerade lådor så har i alla fall det inte varit nå't problem.

Eller hur menar du egentligen?

/VKV-paddlare
 
samme83; sa:
... eller mer svensk stil med roder och vingpaddel (Typ VKV, Trapper, Cobolt)? ...
... Men då ska man vara medveten om att det kanske inte blir lika kul att bege sig ut i vågor och leka eskimå...
...Vad gäller nordisk tradition så sträcker sig paddeltekniken som mest till att få en effektiv framdrivning av kajaken som håller i längden. Det är visserligen ädelt, men när man hittat sin grej så finns inte så mycket kvar att utforska...

Du har nog blandat ihop saker och ting här. Jag paddlar regelbundet både VKV Seagull, Cobolt Origo och Trapper Barracuda. De två senast nämnda är oerhört lätta att rolla och alla tre surfar jättebra. De är alla tre dessutom lättdrivna vid motionspaddling och med bra sittställning (visserligen tycker jag vingarna på Barracudan är för stora, men det går ju att åtgärda)

Hälsningar
Peter
 
Huvva vad svårt det blev... Tjejen vill ha råd, inte en teknisk diskussion.

Prova så många kajaker du kan, är väl det bästa rådet! Sen vad du köper är upp till dig, och vad du tycker passar dig och din plånbok!

Kajaker verkar hålla andrahands värdet bra, så var inte så rädd att köpa något billigt (och bra) för att kolla om du vill hålla på med paddling, du kan alltid uppgradera (eller sälja).

Har just köpt min första havskajak och det blev en Estnisk sak för under 10 000:-, det passar min plånbok. Har både roder och skädda (man kan alltid undvika att använda rodret om man känner för det).

Om du vill veta mer om olika typer och priser så kan du kolla på http://www.kajak.nu, där finns det länkar och annat smått och gott. En annan länk som jag tycker har bra info är: http://www.thomassondesign.com.

Lycka till!!
 
Välj inte för stor och bred kajak

De flesta havskajaker är designade för kanske 180 cm långa killar och är ofta för stora för mindre tjejer. En bred och stor kajak känns kanske stabil och trygg men i hårdare vind blir den mycket tung att paddla. Stora packutrymmen verkar också praktiskt men fyller du dem blir kajaken så tung att du inte kan lyfta upp den ur vattnet. Är kajaken bred och däcket högt så blir det svårare att få i paddelbladet och du måste använda längre skaft = tyngre paddling. Högt däck ger också större vindfång vilket ger problem i hård vind. Mycket långa kajaker är snabba om man tar i riktigt ordentligt men i lägre fart är de relativt tungpaddlade.
 
Var och hur

Det finns en kanotklubb i Umeå testa att paddla några olika modeller där. Var tänker du paddla? Hur stor är du? Gillar du liten sittbrunn? Vill du ha roder?

Det finns väldigt mycket modeller att välja på. En begagnad låda är en bra början.

Min hustru som är ca 158 cm trivs bra i sin Nordkapp med liten sittbrunn.

Sirius är en annan brittisk kajak som är/var populär bland tjejer.

Den kajak jag själv föredrar är VKVs Lisa. För att den skall passa dig kanske du bör vara 165 cm och uppåt.

Thure
 
till en nybörjare varför krångla till det med massa special att driva kajaken rakt frammåt borde rimligen vara prio att lära sig först och då gärna i en kajak som har ok fartresurser och roder med wingpaddel alltså. Vill man sedan gå vidaare till mer trickinriktad paddling så kan man ju altid byta paddel och kajak

Annars blir det snabbt tråkigt att paddla på lugna vatten. Tycker över huvud taget att många gör konstiga val när de säger sig vilja göra ditten och datten i en kajak, de köper en kajak som är en kompromiss mellan för många saker eller än värre en balja som de bara paddlar framåt och snabbt tröttnar på.

Jag förstår heller inte varför det skulle vara roligare att paddla utan roder med platt paddel och varför alla plattpaddlare tycks ha monopol på styrtag och manövrering. Jag har jättekul när jag paddlar och har i 17 år paddlat med roder/winge och de senaste 14 åren gjort det 1-2 ggr dagligen året runt. Att rockhopping är kul tror jag säkert men roligare?
 
Umeå

Siven; sa:
till en nybörjare varför krångla till det med massa special att driva kajaken rakt frammåt borde rimligen vara prio att lära sig först och då gärna i en kajak som har ok fartresurser och roder med wingpaddel alltså. Vill man sedan gå vidaare till mer trickinriktad paddling så kan man ju altid byta paddel och kajak

Annars blir det snabbt tråkigt att paddla på lugna vatten. Tycker över huvud taget att många gör konstiga val när de säger sig vilja göra ditten och datten i en kajak, de köper en kajak som är en kompromiss mellan för många saker eller än värre en balja som de bara paddlar framåt och snabbt tröttnar på.

Jag förstår heller inte varför det skulle vara roligare att paddla utan roder med platt paddel och varför alla plattpaddlare tycks ha monopol på styrtag och manövrering. Jag har jättekul när jag paddlar och har i 17 år paddlat med roder/winge och de senaste 14 åren gjort det 1-2 ggr dagligen året runt. Att rockhopping är kul tror jag säkert men roligare?

I Umeå så finns det en älv och ett fint delta att paddla i med en del strömmande vatten. Där kan det vara en tanke att skaffa en låda med liten sittbrunn för att kunna göra eskil.

Annars så håller jag med dig om att roder är att föredra på plattvatten men det finns många som har en annan uppfattning och jag orkar inte försöka ändra deras inställning trivs de utan roder så OK.

Vinge lär vara effektivare för de som vill ha högsta fart men hur många flanörpaddlare kan utnyttja fördelen med vinge? Tom OS-paddlare från Sverige (var det Anna Olsson??) paddlade med VKV XA i OS sedan vingpaddlarna kommit.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
PS-VKF Freya Hoffmeister ska runda ny kontinent Paddling allmänt 1
Magnus_74 Ska en instruktör/ledare kunna rolla? Paddling allmänt 137
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
robrox Ska paddla i Tresticklans nationalpark Paddling allmänt 2
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
torger Plask! Gamla gubbar ska int paddla racers. Paddling allmänt 26
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Erik Barkefors Vad ska klubben stå för och till vem? Paddling allmänt 13
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
jamo Sommarlöfte - Rollen ska sitta Paddling allmänt 37
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
sb_stefan Var ska jag paddla? Paddling allmänt 4
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
nisse_ Var ska vi paddla? Paddling allmänt 5
Jocka Vart ska vi paddla? Paddling allmänt 2
Lock-Kulla Vilka kajaker ska vi köpa? Paddling allmänt 5
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
jezz Ska köpa kajak och ut på äventyr. Tips? Paddling allmänt 1
Ska jag byta Hillebergmodell..? Paddling allmänt 13
Okej..vilket liggunderlag ska jag nu välja..? Paddling allmänt 15
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10
skorpion Jag ska köpa ny padel, var ,vilken? Paddling allmänt 4
sidpatel Vilken 1:a havskajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
esra Vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 4
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
frarol Bavari havskajak, ngt att satsa på? Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.