Vad ska en nybörjartjej satsa på för kajakmodell?

//Peter [/QUOTE]

Men HIMLA dyr! Undrar om det är dubbelt så mycket båt som den jag köpt.. För övrigt tror jag dom är gjorda i samma fabrik, i Estland: http://www.tahekayaks.com [/QUOTE]

Kan inte låta bli att lägga mig i. Prisskillnader på kajaker har diskuterats förut och kommer förhoppningsvis att diskuteras igen. Men beträffande Trappers Bonita måste jag tillägga att det är stora skillnader på den och Tahes kajaker samt att den tillverkas hos Trapper i Hallstahammar. Vill också önska lycka till med kajakköpet. Mitt tips är att pröva så många modeller som möjligt som kan tänkas motsvara dina behov. Det är lätt att hitta många fina modeller men svårt att hitta den perfekta.

Tobias
som efter många kajaker fortfarande letar.
 
Kajak val

Som nämnt ovan finns det en massa olika kajaker. Jag tycker att en av de viktigaste sakerna med en kajak är att man sitter bra i kajaken och att den känns bra, lagom till din storlek. Att provpaddla kajaken innan du köper är A och O.

Jag rekommendrar dig att prova en Pideraq (Welhonpesä). Det är en trevlig kajak som passar små till medelstora paddlare.

Säljes nya och begagnade från 10 000:- http://www.skargardsgumman.com


/Lena
 
UmeåAnna; sa:
Forskajak har jag också paddlat (kurs inomhus och sedan i fors) och jag kan göra eskimåsvängen. De havskajaker jag paddlat har haft roder.
.....
Just det, jag är 177 cm med långa ben som behöver plats...

Skulle tro att du behöver testa ett antal modeller sida vid sida för att kunna göra ett vettigt val.

Kanske går det att göra vid kanotklubben i Umeå kanske bör du passa på vid en resa till t ex Stockholm.

Har du tillgång till bil och kommer att langa upp kajaken själv på biltaket så blir tomvikten på kajaken en faktor att ta hänsyn till.

Du kan sannolikt trivas i de flesta kajaker i och med att du paddlat forskajak och inte vantrivts i kajaker med roder samt inte är direkt kort.

Stor eller liten sittbrunn samt roder eller inte rensar urvalet av kajaker ganska mycket.

Thure
 
[QUOTE
Stor eller liten sittbrunn samt roder eller inte rensar urvalet av kajaker ganska mycket.

Thure [/QUOTE]

Precis!
/Samme
 
Jämförelse VKV-Origo-Barracuda

[/QUOTE]
Du har nog blandat ihop saker och ting här. Jag paddlar regelbundet både VKV Seagull, Cobolt Origo och Trapper Barracuda. De två senast nämnda är oerhört lätta att rolla och alla tre surfar jättebra. De är alla tre dessutom lättdrivna vid motionspaddling och med bra sittställning (visserligen tycker jag vingarna på Barracudan är för stora, men det går ju att åtgärda)

Hälsningar
Peter [/QUOTE]

Hej Peter!

Jag hittade ingen möjlighet att skriva till dig privat, så det får bli ett inlägg.

Jag är intresserad av en havskajak med god fartpotential samtidigt som den skall vara någorlunda lättmanövrerad.

Jag vore tacksam om du kunde göra en jämförelse mellan ovanstående tre kajaker när det gäller fart, stabilitet, manövrerarbarhet och rollegenskaper.

Hälsningar
Göran
 
Jag har försökt vara objektiv (mot mig själv) när jag gjorde min personliga utvärdering och använde därför GPS (men utan pulsmätare) för att mäta vilken fart jag kunde hålla under 3-4 kilometer. Här fick jag Barracudan att gå lite snabbare än Origo som i sin tur var något snabbare än Seagull. Inga dramatiska skillnader, men uppemot 0,5 km/tim.

När det gäller stabilitet så är Barracudan oväntat stabil fast den är ganska snabb. Origo är definitivt rankare medan Seagull upplever jag som väldigt säker och pålitlig (men den har jag paddlat i 10 år).

Seagull tycker jag är svår att rolla medan både Barracudan och Origo är mycket enkla.

Sittbrunnen i Origo är överlägsen den i Barracuda - det är pedaler i mitten och knäna får plats i mitten innanför vingarna för att tillåta ergonomisk riktig sittställning. När jag jämför dessa två kajaker skulle jag föredra en Barracuda med Origos sittbrunn och mitt pedaler (eller pinnstyrning). Emellertid är sitsarna för låga i bägge dessa kajaker - men det går ju att åtgärda.

När det gäller snabbare havskajaker så tänkte jag själv skaffa en Castor - som jag har testat under en vecka. Enligt mina mätningar går det klart snabbare än alla de tre nämnda här.
 
Tack för svaret Peter!

Hur lättsvängda och manövrerbara tycker du kajakerna är?

Är det VKV Elit eller Off Shore du har?

Personligen tyckte jag Origo kändes stabilare än Elit, men jag har bara paddlat dessa kajaker en gång var. Att Barracudan (som jag också paddlat en gång) är den stabilaste, av de tre, håller jag med om.

Hälsningar
Göran
 
Jag tycker alla tre svänger tillräckligt bra för mig eftersom jag använder havskajaker framför allt för att paddla "rakt fram" på långtur eller som motion. Ibland ska man svänga in mellan kobbar och skär eller in till en brygga och för det fungerar de alla tre utmärkt.

Det verkar som många har andra krav på att manövrera sin kajak i trånga utrymmen, men jag kan inte tillräckligt bra bedöma hur nöjda de skulle vara.

För långturer använder jag alltid min Seagull Offshore som är perfekt till det. Däremot använder jag min Origo för småturer samt att "leka", dvs rolla mm. Därtill har jag tänkt mig en Castor för i huvudsak träning och motionslopp.
 
Rakt fram

Finns det någon länk till Castor? Vill ha en snabb kajak och stabilitet o packutrymme är inte de viktigaste faktorerna. Paddlar ofta dagsturer eller kortare turer med minimal packning. Har en Bear & Water Grizzly S och en ungdoms racinglåda just nu. Är rätt så liten så många av de snabbare kajakerna är för stora. funderar på Cobolts Mentor eller en Inuk.

En sak kan sägas om hastighet och det är att om man kan hålla 0,5 km/h högre fart i 10 timmar så blir det 5 km på en dag, vilket är märkbart mycket längre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
PS-VKF Freya Hoffmeister ska runda ny kontinent Paddling allmänt 1
Magnus_74 Ska en instruktör/ledare kunna rolla? Paddling allmänt 137
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
robrox Ska paddla i Tresticklans nationalpark Paddling allmänt 2
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
torger Plask! Gamla gubbar ska int paddla racers. Paddling allmänt 26
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Erik Barkefors Vad ska klubben stå för och till vem? Paddling allmänt 13
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
jamo Sommarlöfte - Rollen ska sitta Paddling allmänt 37
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
sb_stefan Var ska jag paddla? Paddling allmänt 4
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
nisse_ Var ska vi paddla? Paddling allmänt 5
Jocka Vart ska vi paddla? Paddling allmänt 2
Lock-Kulla Vilka kajaker ska vi köpa? Paddling allmänt 5
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
jezz Ska köpa kajak och ut på äventyr. Tips? Paddling allmänt 1
Ska jag byta Hillebergmodell..? Paddling allmänt 13
Okej..vilket liggunderlag ska jag nu välja..? Paddling allmänt 15
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10
skorpion Jag ska köpa ny padel, var ,vilken? Paddling allmänt 4
sidpatel Vilken 1:a havskajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
esra Vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 4
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
frarol Bavari havskajak, ngt att satsa på? Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.