Underställ

Jag behöver ett underställ som transporterar svett jättebra då jag svettas mycket under vandring. Samt torkar fort då jag tänkt att det ska torka under natten inför nästa dagsetapp.

Syntet eller ull? Dyrt eller billigt. Man får ett helt underställ från Stadium (everest) till samma pris som en del av ett Haglöfs.

Eftersom jag inte har koll alls på detta önskar jag tips på ställ, märke och erfarenheter av underställ, superunderställ.

Hälsningar,

Emanuel S
 
Vad skall du ha det till?

Behovet varierar ju med användandet.

Men spontant skulle jag råda dig att börja med ett billigt underställ i syntet. (Glöm inte kortkalsongerna).
Craft är bra. De torkar på nolltid. Finns i ställ på varenda sportaffär.

Om du svettas mycket har du för mycket kläder på dig.
 
Re: Vad skall du ha det till?

GustavOh; sa:
Behovet varierar ju med användandet.

Men spontant skulle jag råda dig att börja med ett billigt underställ i syntet. (Glöm inte kortkalsongerna).
Craft är bra. De torkar på nolltid. Finns i ställ på varenda sportaffär.

Om du svettas mycket har du för mycket kläder på dig.

Kanske bara ska gå i underställ då? Svettades idag +5 och t-shir med vindjacka över och cyklade.

Det jag ska använda stället till är vandring i fjäll ca 7 dagar i slutet av september med 20-25 kilos packning.

Andra bra tips?
[Ändrat av ldemst 2003-09-01 kl 10:37]
 
Håller med Gustav

Craft funkar bäst. Köp ett par stycken.

Tycker du att Craft är för tunna, komplettera med mellanlager.

Tycker att ex haglöfs är för tjocka, blir liksom "blötare"

/föhl
 
Craft med vindskydd

Det finns modeller av Craft-underställ med "vindskydd" på framsidan. Kan vara värt att prova på höstfjället. Då kan du gå i bara underställströja.
 
Jag använder ett från Helly Hansen som är bra, "Lifa Sport" heter det. speciellt gjort för hög aktivitet, transporterar svett mycket bra och torkar snabbt.

http://www.cotswold-outdoor.com/Cat/3364

På vintern i Sverige blir det förstås ofta gamla goa Ullfrotté Orginal, men det är inte så jättebra om man rör sig mycket.
 
Tänk på att syntet blir att lukta illa.........riktigt illa.... Senast jag var ute hade jag två craft ställ att vandra i och ett "rent" att sova i för en vecka.

Instämmer i att crafts ställ är de som man får mest ställ för pengarna....

/P.D
 
Andra tips

Hmm.
Jag kan försöka ge dig lite råd, men ta det inte som den enda sanningen. Alla gör vi olika.

Jag vet ju inte alls vilken erfarenhet du har, så jag ber om ursäkt om det blir för grundläggande.

Skaffa ett syntetunderställ. Skälv kör jag mest med Craft. Långkalsonger, kortkalsonger (två så kan du tvätta ett par) och undertröja. Då är du alltid torr närmast kroppen. Bra sockor är en självklarhet.
En omgång på föterna och ett torrt par (eller åtminstne torrare) att byta till (Det paret kommer vara din värdefullaste ägodel när du får blöta fötter)

Längst ut behöver du någon form av skalplagg. Det behöver inte vara goretex XCR från värstingmärket allan. Jag tycker att huvudsaken är vattentätt på armar och axlar, vindtätt och hyfsat vattenavstötande på resten av kroppen samt så bra ventilation som möjligt. (Blöta byxor är inte så farligt om du har bra långkalsonger, och byxorna är snabbtorkande.)

Vad du behöver mellan dessa lager hänger på väder, aktivitet och hur frusen du är.
En löpartröja i syntet som komplement och svalarealternativ till underställströjan är bra. Finns på sportaffärer från någon hundring.

Och så mössa och vantar förstås. Gärna en tunn halsduk för att reglera "draget" kring halsöppningen.

Detta räcker så länge du rör dig.
Komplettera med exempelvis en fliströja för att hålla värmen när du står still.

Det finns tre vanliga nybörjarmisstag:

1) För varma kläder när man rör sig. Du blir svettig och fryser så fort du stannar.
2) För lite varma kläder till rasterna. Det är lätt att underskatta hur kallt det är att ta rast i snålblåst och regn. Klä på dig när du stannar och lätta klädseln när du sätter av igen.
3) Bomull närmast kroppen. Inte bra. Vanliga t-tröjor och kallingar som blivit våta av svett eller regn förblir våta och kalla länge.
Just kallingarna är det lätt att glömma...

Men ta inte allt för allvarligt. Det krävs några tabbar för att komma på vad som passar en.

Lyssna heller inte för mycket på de ultralätta.
De har hittat en minimal utrustning som passar just dom, men deras utrustning kanske inte passar dig.
Visst. Håll nere vikten så mycket du kan, men jag tror du vinner på att bära något kilo för mycket första gångerna, så du sedan själv vet precis vad som kan lämnas hemma. (Och inte)
 
Re: Andra tips

GustavOh; sa:
Just kallingarna är det lätt att glömma...

En mycket adekvat anmärkning som undertecknad fâtt lida för vid ett flertal tillfällen: allt verkar perfekt (váder, utrustning, terräng), âssà sátter man pà sig ett par sura gamla bomullskallingar som hâller underlivet blött och otrevligt under hela dagen!

Mvh / Mats
 
Re: Andra tips

Tackar för alla bra tips. Har inte varit ute så sent på hösten på fjället utan hållt mig till sommartid tidigare.

Ska inte glömma att tänka på kallingarna. Bra tips!

// Emanuel
 
Craft har även en variant som heter X-warm, som består av 40 procent ull, resten syntet och som är svalare än ullfrotté och torkar snabbare. Tröjan finns i två varianter; rund hals och hög krage med dragkedja som gör det lätt att reglera. Perfekt ställ under kyliga höstdagar och även vid högre aktivitet på vintern, tycker jag.
 
Benkläder

hette det ju förut men både FMs, Craft, HH, Rosens mfl fungerar utmärkt. Crafts långa finns med gylf vilket många med mig uppskattar. Av Korta b så är FM billagast med 30kr, Craft och HH är helt OK även de. Skinnarmo gillar Brynje både nere och ovan, det är inte dumt.
Torkar gör du på ryggsäcken och under skalplaggen. Gläm inte säkerhetsnålar, stora.
De bästa kilona är i upplevelsen inte i ryggsäcken...Var inte så rädd för UL det bits inte!

Go tur

Johan K
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 56
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Chevalier Varför färre underställ med polokrage? Kläder 10
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Wolfred Underställ Kläder 3
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Koga Signature Thermo-underställ. Kläder 11
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Seebra Underställ, temperatur och fukttransport Kläder 33
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
Urwaldjaeger Woolpower-underställ att sova i Kläder 14
EricG Vilket underställ? - Trött på att vela mer! Kläder 38
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
Mattias1981 Prisvärt underställ?? Kläder 11
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
orjanraberg Underställ i Coolmax? Kläder 2
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
Demogorgon Underställ Kläder 9
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
fuzzyl underställ sommartid?! Kläder 25
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
oberg_niklas Underställ i ylle eller delar där av Kläder 30
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
sajberjohan Taigas Underställ Kläder 0
Gotlandrunt Mörkblått underställ med vita ränder Kläder 2
henkepenke86 Var köpa Helly Hansens underställ i Göteborg? Kläder 2
grodanbolle Ullmax underställ, vikt? Kläder 43
sverigeturist underställ - tips från tyskland - nya utveckling Kläder 5
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
Egel Devold underställ Kläder 3
bouic Underställ i Ull Kläder 16
sajberjohan Underställ av ylle Kläder 16
cayenne Bra underställ? Kläder 19
sandwichman underställ i coolmax? Kläder 1
Picolina McKinnley som underställ Kläder 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.