Rusta gammal cykel

Hej alla,
Jag har en gammal MTB (Deore LX, 7-delat...) som skall rustas för att klara ytterligare en cykelsemester, 2 veckor i pyreneerna. (Då jag inte är ute och lerar ner mig varje helg längre så har jag svårt att motivera mig till att köpa helt ny cykel...) Det jag själv har insett behöver göras är följande: Nytt framhjul alt. fälg, ny kedja, ny kasett, nya trissor, nya klingor. Har dock fått lite olika info om vad som funkar/är bäst att göra.
1)Jag har ett enklare framhjul hemma redan, med enkelbottnad fälg, kan jag ta det eller är det värt besväret/pengarna att skaffa en ny fälg till mitt gamla framhjul?
2)Vissa pratar lyriskt om de verktygslösa Sachs-kedjorna, men "min" reservdelsleverantör anser att Shimano är bättre, och att Sachs ändå inte funkar på 7-delade kasetter. Vad gäller?
3)En bekant påstår att jag kan byta till 8-delad kasett rakt av, vilket förnekas av "min" cykelhandlare. Vem har rätt?
4) trissor finns från 50-150 kr (minst), märks det egentligen ngn kvalitetsskillnad?
5)Minsta klingan fram var svår att få tag på, och den ser ganska välbehållen ut. Riskerar jag verkligen något genom att bara byta de två andra?
6)Det finns ju flera olika tillverkare av V-bromsar, bl.a. Tektro. Vilka är bra nog att satsa på och vilka skall man undvika? (de är ju rent ut löjligt lika allihop...)

Tack på förhand!
 
Okunnig?

dabac; sa:
1)Jag har ett enklare framhjul hemma redan, med enkelbottnad fälg, kan jag ta det eller är det värt besväret/pengarna att skaffa en ny fälg till mitt gamla framhjul?
Prova, fungerar det så varför inte?
2)Vissa pratar lyriskt om de verktygslösa Sachs-kedjorna, men "min" reservdelsleverantör anser att Shimano är bättre, och att Sachs ändå inte funkar på 7-delade kasetter. Vad gäller?
SRAMs(fd Sachs) kedjelås fungerar på Shimanos-kedjor, se bara till att få rätt bredd.
3)En bekant påstår att jag kan byta till 8-delad kasett rakt av, vilket förnekas av "min" cykelhandlare. Vem har rätt?
Din cykelhandlare.
4) trissor finns från 50-150 kr (minst), märks det egentligen ngn kvalitetsskillnad?
Menar du rulltrissorna i bakväxeln? Behöver de verkligen bytas? Prova att göra rent, annars originaldelar.
5)Minsta klingan fram var svår att få tag på, och den ser ganska välbehållen ut. Riskerar jag verkligen något genom att bara byta de två andra?
Byt bara det som behöver bytas.
6)Det finns ju flera olika tillverkare av V-bromsar, bl.a. Tektro. Vilka är bra nog att satsa på och vilka skall man undvika? (de är ju rent ut löjligt lika allihop...)
Gör rent, byt bromsklossar, vajrar, höljen och justera dina nuvarande bromsar istället.

Varför krångla till det extra om du bara skall använda cykeln i två veckor?
Dessutom så finns det cykelreparatörer i Spanien också.

Eftersom dina frågor är på en sådan grundläggande nivå så antar jag att du inte är särskilt van vid att meka med din cykel.
Försök istället en duktig cykelmek som kan fixa cykeln åt dig.
 
Svara på det jag kan:
dabac; sa:
1)Jag har ett enklare framhjul hemma redan, med enkelbottnad fälg, kan jag ta det eller är det värt besväret/pengarna att skaffa en ny fälg till mitt gamla framhjul?
Jag har en enkelbottnad fälg fram på min touring, har hållt i 12 år. Jag har packväskor (VauDes små, vattentäta) och stor styrstångsväska. Om du kör asfalt och snällt på grusväg borde väl enkelbottnat räcka fram (funkar för mig). Kör du vildare på stigar(lerabstinens?) kanske en dubelbottnad behövs?

dabac; sa:
3)En bekant påstår att jag kan byta till 8-delad kasett rakt av, vilket förnekas av "min" cykelhandlare. Vem har rätt?
Det beror vad det finns plats för. Jag har gjort det bytet, min handlare hittade en smal 8-delad som gick in. Här hänger det mer på handlarens kompetens, har du en handlare som bygger cyklar (och inte bara säljer vad fabriken byggt) så kan du lita på honom.
/Stina
 
dabac; sa:
2)"min" reservdelsleverantör anser att Shimano är bättre, och att Sachs ändå inte funkar på 7-delade kasetter. Vad gäller?
3)En bekant påstår att jag kan byta till 8-delad kasett rakt av, vilket förnekas av "min" cykelhandlare. Vem har rätt?

Hej,

2) Jag har haft en SRAM-kedja (Sachs-) på mitt 7-delade system så det fungerar. SRAM har väl knappast bara en kedja i sitt sortiment - det finns ju ingen "universal"... Men det är inte ett måste att ha Shimanokedja till Shimanokassetter. Däremot det här med "verktygslös"... - Vad gör man om kedjan bryts långt ifrån den förvisso verktygsfria låslänken? Ja just det då är man rökt i alla fall! Så det "verktygslösa" i SRAMs kedjor ska bara ses som en finess om du vill ta av den för t.ex avfettning. Men det kanske du visste...

3) Det kan vara så att du måste byta växelväljare. Min 7-delade har fasta steg så något åttonde kan inte komma ifråga. Och kolla upp hur mycket vajer din växelväljare drar per växling. Senaste numret (eller kanske näst senaste) av utsökta engelska tidningen MBR - Mountain Bike Rider har en utförlig artikel om uppgradering från 8- till 9-delat. Där står det en hel del om kompatibilitet för 7-delat också. Om jag minns rätt från artikeln så måste man byta nav också eftersom 7- och 8-delade kassetter tar upp olika mycket plats på "axeln".

# Magnus
 
Re: Okunnig?

Varför krångla till det extra om du bara skall använda cykeln i två veckor?
Jag skall inte cykla ensam och det blir jobbigt om det skiljer för mycket mellan mig och min cykel och de andra i gruppen och deras cyklar.
Eftersom dina frågor är på en sådan grundläggande nivå så antar jag att du inte är särskilt van vid att meka med din cykel.
Jag är väldigt van att skruva cykel, men allt det här är ju saker man inte kan veta om man inte har provat att göra de här bytena tidigare. Det är ju inte som om jag frågar om åt vilket håll man drar loss pedalerna precis.
Menar du rulltrissorna i bakväxeln? Behöver de verkligen bytas?
Helt säkert. De har blivit vassa som sporrhjul, så såg de inte ut från början.
Byt bara det som behöver bytas.
Det stående rådet är ju annars att man skall byta ALLT när man börjar byta kedja/kransar, om man inte byter kedja ofta.
Gör rent, byt bromsklossar, vajrar, höljen och justera dina nuvarande bromsar istället.
Detta är inte ett svar på min fråga, de bitarna ÄR redan OK, och det får inte skilja för mycket mellan mig och min cykel och de andra i gruppen och deras cyklar. Gör jag inget så blir jag den ende med cantileverbromsar i gänget.
 
Framhjul?

Det brukar ju sägas att de enkelbottnade ÄR svagare än de dubbelbottnade, men ingen verkar kunna säga HUR mycket det skiljer. Med hänsyn till mitt ressällsskaps förkärlek för besvärlig terräng kanske det är säkrast att byta till en dubbelbottnad iallafall.

Det var ju intressant att du faktiskt lyckats byta från 7 till 8 kransar bak, hos vem/var/när fick du det gjort?
 
kedjor, kedjor

Hej Magnus,

Byta växeförare är väl en acceptabel följd, men det verkar svårt att få någon ekonomi i att byta nav också. Det där med kedja verkar ju inte som om det finns någon slutgiltig sanning riktigt. Jag tror jag tar en shimano och tejpar fast ett extra stift under sadeln bara. Kedjebrytaren ligger redan i sadelväskan....

Nu skall jag gå på tidningsjakt!
 
Kassett eller frikrans?

cykelstina; sa:
dabac; sa:
3)En bekant påstår att jag kan byta till 8-delad kasett rakt av, vilket förnekas av "min" cykelhandlare. Vem har rätt?
Det beror vad det finns plats för. Jag har gjort det bytet, min handlare hittade en smal 8-delad som gick in. Här hänger det mer på handlarens kompetens, har du en handlare som bygger cyklar (och inte bara säljer vad fabriken byggt) så kan du lita på honom.
/Stina
Blandar du inte ihop kassett och frikrans?

Däremot så kan man använda 8 klingor från en 9-delad kassett på ett 7-delat nav. Läs mer om hur man gör här:
http://www.fredrikshofcykel.nu/docs/teknik/prylar/reuse7for8.htm
Men då måste man naturligtvis också byta växelreglagen till 9-delade, om man har den vanligaste sortens klickreglage.

/Håkan
 
Justera mera!

dabac; sa:
Gör rent, byt bromsklossar, vajrar, höljen och justera dina nuvarande bromsar istället.
Detta är inte ett svar på min fråga, de bitarna ÄR redan OK, och det får inte skilja för mycket mellan mig och min cykel och de andra i gruppen och deras cyklar. Gör jag inget så blir jag den ende med cantileverbromsar i gänget.

Det går att justera cantileverbromsars geometri så att de får väldigt bra bromsverkan.
Det kanske var det som menades i det tidigare inlägget?

Har du gjort en sådan justering?

Läs mer här om hur du bör göra annars:
http://www.bontrager.com/keith/rants.asp?id=27
och
http://www.sheldonbrown.com/cantilever-geometry.html
http://www.sheldonbrown.com/cantilever-adjustment.html

Om du inte redan har det så behöver du en justerbar bromswirehängare(straddlewire), en bra sådan kan du köpa på, lova att inte skratta nu:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1082&iItemId=13657
Ja, jag har själv sådan här bromswirehängare till mina XTR-cantilever, de fungerar bra.

Jag tycker att de dyra GoreTex-vajrarna fungerar bra, och jag märkte större skillnad med bromsvajrarna än med växelvajrarna.


/Håkan
 
Justerat till vansinnets gräns!

Jag har justerat upprepade gånger, både enligt diverse rekommendationer och efter eget huvud. Bytte till grövre vajerhöljen (bra) och grövre vajer(mindre bra). För att vara canti så är de OK. Frågan var väl mer om det fanns nåt påtagligt att vinna med att byta till (noname) v-bromsar.
 
Bra länk!

Tyvärr så ställer den dock en del krav på en välfylld "skrotlåda" eller en utförlig shoppingtur innan man kan göra som de tipsar fullt ut... Hur många har hela knippen med olika "spacers" och andra delar liggande hemma?
 
Håll fast vid sjudelat!

Kör också fortfarande på sju delat på min cykla till jobbet cykel så här är lite svar från min sida.

1) Sachs kedjorna fungerar alldeles utmärkt till sju delat ( PC-48 och PC-58) kedjelåset är väldigt trevligt, köp ett extra så slipper du sitta och pula med en liten sprint om du skulle få ett kedjebrott.
2) Än så länge finns det ingen anledning att uppgradera till 8 eller 9 delat efter som det fortfarande finns kvar reservdelar av god kvalité.
3) trissorna rensar bort skit från kedjan så de är bra att byta. Claes Olsson har nya för en billig penning.
4) Att man ska byta allt på en gång gäller inte fram klingorna (det skulle bli tråk dyrt och cykla då). Byta bara de som behövs. Kassett och kedja byts oftast tillsammans (Ja gör det oftast 1 gång per år, 400- 500 mil)
3) Visst V-bromsar tar bra men dina äldre bromsar går att få fason på och det anser i vart fall jag va ett bättre alternativ än att köpa de allra biligaste V-bromsarna man kan hitta.
4) När det gäller framhjulet klarar du dig säkert med din lite enklare hjul om du inte ska släpa med allt för mycket packning.

-Åke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gmats76 Renovera gammal cykel Mountainbike 17
olind Råd om uppfräshning av gammal Miyata Mountainbike 8
larsakarlsson Hur är vevlagret gängat på 10år gammal cyclepro ambush Mountainbike 1
erka7371 byte av gammal styrstam (smalare dimension) Mountainbike 5
museo12 Cykel för träning och vardagsbruk finns det? Mountainbike 16
fekki Cykelvasan 2018. Köpråd cykel Mountainbike 17
downhill arvid Downhill cykel trasig Mountainbike 3
insumaster BMX för en 9åring Mountainbike 10
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
RikDem Köpa cykel Mountainbike 8
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
såg Letar efter en cykel. Mountainbike 1
Jivan Nybörjare letar cykel Mountainbike 2
pomperipossa hjälp med val av cykel Mountainbike 10
sunkan82 Vad ska jag köpa för cykel?! Mountainbike 11
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Rookien Cykel som klarar en back-flip ? Mountainbike 5
md7dani Val av cykel Mountainbike 3
pelle.k Val av cykel ! Mountainbike 6
Suedish Vilken cykel passar mig? Mountainbike 8
Tomasigmet Vad kostar en bra mtb-cykel? Mountainbike 7
kenny_lex Konsten att köpa en cykel. Mountainbike 2
Smeagol Letar MTB cykel Mountainbike 9
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
liquidmonkey webshop cykel Mountainbike 6
Jonas P Att välja cykel, hur svårt kan det vara? Mountainbike 31
kenny_lex Problem att hitta en cykel Mountainbike 8
Dayana Passar en sådan cykel mig? Mountainbike 6
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
Bergatroll Köpa cykel Mountainbike 4
tiger138 cykel hjälp Mountainbike 1
Gustav Lundeborg Scott Aspect 45 som nybörjar cykel? Mountainbike 1
Inssold Nybörjar cykel? Mountainbike 6
niking Udda DH-cykel Mountainbike 12
Patriksg Vilken cykel ska jag välja? Mountainbike 5
ChippN köpa cykel Mountainbike 5
klättermicke Meka cykel Mountainbike 19
zanna_84 Vilken cykel ska man köpa??? Mountainbike 7
kjellon Köp av cykel... Mountainbike 0
emmalo ihopfällbar cykel Mountainbike 8
Kycklingen "Hopp och lek" cykel? Mountainbike 5
caaphallgren Tysk Bratwürst cykel! Duger den ??? Mountainbike 2
Nilse Vilken storlek skall jag välja på min DH cykel.? Mountainbike 3
Merida Matts Storlek på cykel ? Mountainbike 2
dangermouse Cykel på häststig Mountainbike 11
jonscha Ideal Boommax bra cykel? Ideal bra märke? Mountainbike 3
perpan Välja cykel? Mountainbike 3
Joakim Ambrosson Fodral till cykel? Mountainbike 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.