Cykel på häststig

Var ute och promenerade i helgen och kom att tänka på att mtb-cyklister och de som rider ofta har liknande intressen vad gäller stigar. Det får gärna vara i skogen, helst lite smalt och inga fotgängare så att man stå på lite. Tänkte därför att en del häststigar egentligen skulle passa ganska bra även för terrängcykel, om de inte är för upptrampade.
Någon som känner till om det finns några regler kring detta? Eller har någon erfarenhet av negativa incidenter? Vad skulle de beridna tycka om att dela med sig av stigen till cyklister?
/Daniel
 
Vad jag vet så tillåter allemansrätten cykling på stigar, därmed skulle det vara fritt fram.

Sedan är de flesta hässtigar så upptrampade och leriga att de inte ens är speciellt framkomliga ens med MTB. Och många hästar är mycket spattiga, så man måste nästan alltid leda cykeln förbi dem.
 
Vad det står i lagboken om att cykla på häststigar vet jag inget om. Hästar betraktas som fordon i trafiken så får dom rida på en stig så borde ju även cyklister få cykla där. Hur som helst så måste jag säga att fältryttarna är dom i särklass trevligaste att stöta på i skogen när man kommer på sin MTB. Aldrig varit med om en enda negativ händelse och det är ju bra det i o m att träningseffekten på en häststig är i stort sett oslagbar. Teknik, balans o styrka på en gång. Det är bara att köra så långt man orkar men som Kurt skrev, visa hänsyn mot ryttarna. Stanna om du möter dom och låt dom gå förbi och om du vill om dom ifall du hinner ifatt några så ropa i tid så släpper dom fram dig.

/Anders
 
Nä, det funkar inte alls. Hästar förstör stigar: dels för att de är tunga, dels och främst för att de skiter över allt. Häststigar är de sämsta av alla stigar för MTB utom när de är frusna. Man kan ibland hamna upp till naven i hästträck.
 
Lokala ordningsföreskrifter

Där jag bor finns det ”Lokala ordningsföreskrifter” som ”upphäver” en del lagar.

Se $21 http://www.vasteras.se/Omkommunen/omvasterasstad/Lokalaordningsforeskrifter.htm

Men det verkar som om det är någon klåpare (outbildad politiker ?) som skrivit dom lokala ordningsföreskrifterna. Löpning inte är tillåtet i preparerade skidspår, men att i skidspåren är tillåtet.
Och där det nu inte är tillåtet med ridning och cykelåkning, har man satt upp skyltar om att skridskoåkning är förbjuden. :cool:

lagbrytare2.jpg



Per
 
Re skit till naven?

ipg289h; sa:
Nä, det funkar inte alls. Hästar förstör stigar: dels för att de är tunga, dels och främst för att de skiter över allt. Häststigar är de sämsta av alla stigar för MTB utom när de är frusna. Man kan ibland hamna upp till naven i hästträck.

Per! Om du vill undvika att ha häskskit upp till navet, så bör du undvika att cykla på gödselstan... :) Annars är det nog vanligare med funktiga och därmed södertrampade hässtigar, som har lite hästskit högst upp (likt strössel på en glass).

Är det bara marken torr och väldränerad samt en inte alltför hög koncentration av hästar/ryttare, så brukar det gå relativt bra att cykla på häststigar - enligt min erfarenhet! Det är bara vid surhålor och dyligt som det blir några större problem med söndertrampade stigar!

Men visst blir stigarna klart trevligare att cykla på om hästarna/ryttarna håller sig borta! Fast då finns kanske inte stigarna kvar särskilt länge... :(
/Niklas
 
engel; sa:
Vad det står i lagboken om att cykla på häststigar vet jag inget om. Hästar betraktas som fordon i trafiken så får dom rida på en stig så borde ju även cyklister få cykla där. Hur som helst så måste jag säga att fältryttarna är dom i särklass trevligaste att stöta på i skogen när man kommer på sin MTB. Aldrig varit med om en enda negativ händelse och det är ju bra det i o m att träningseffekten på en häststig är i stort sett oslagbar. Teknik, balans o styrka på en gång. Det är bara att köra så långt man orkar men som Kurt skrev, visa hänsyn mot ryttarna. Stanna om du möter dom och låt dom gå förbi och om du vill om dom ifall du hinner ifatt några så ropa i tid så släpper dom fram dig.

/Anders

Jo, att många ryttare är betydligt trevligare mot oss terrängcyklister än de flesta "promenerare" är också min erfarenhet. Jag undrar om det beror på att ryttarna ofta är tonårstjejer (som uppenbart gillar att sära på benen, då ytterst få rider ju numera med s.k. damsadel) i kombination med att vi vältränade (?) terrängcyklister har ju ofta tajta cykelkläder på oss... :)

Annars är det ju (som flera redan har påpekat) väldigt viktigt att stanna vid eventuella möten och låta hästen passera förbi i sin egen takt!

Tänk också på att det börjar dyka upp en del speciella ridleder, där det ju förväntas särskild hänsyn till ryttarna. Bland annat har vi en ridled i den kommun som jag bor i! Men den ridleden går mest längs småvägar och är således ingen större njutning att terrängcykla på!
/Niklas
 
niking; sa:
Jag undrar om det beror på att ryttarna ofta är tonårstjejer (som uppenbart gillar att sära på benen, då ytterst få rider ju numera med s.k. damsadel) i kombination med att vi vältränade (?) terrängcyklister har ju ofta tajta cykelkläder på oss... :)

Dagens mest gubbsjuka kommentar! :(
I övrigt håller jag med dig.

Kristian
 
niking; sa:
Jo, att många ryttare är betydligt trevligare mot oss terrängcyklister än de flesta "promenerare" är också min erfarenhet. Jag undrar om det beror på att ryttarna ofta är tonårstjejer (som uppenbart gillar att sära på benen, då ytterst få rider ju numera med s.k. damsadel) i kombination med att vi vältränade (?) terrängcyklister har ju ofta tajta cykelkläder på oss... :)

/Niklas

Vissa kommentarer är helt enkelt inte roliga, varken med smajlis eller utan.
I övrigt ska jag nu prova på häststigarna i min omgivning.
 
Re: Re skit till naven?

niking; sa:
Är det bara marken torr och väldränerad samt en inte alltför hög koncentration av hästar/ryttare, så brukar det gå relativt bra att cykla på häststigar - enligt min erfarenhet!

Missförstå mig inte: jag har inget mot ryttare eller hästar. Men runt Uppsala rids det väldigt mycket och ridstigarna är sällan cykelbara. Vissa år lägger de på spån eller något och då kan de vara ok ett tag men sedan förvandlas de till träck. Detta är naturligtvis en produkt av koncentration. Det finns sådana här stigar i södra Lunsen också. De är närmast omöjliga att hoja i v f är de inget kul.

Per
 
ipg289h; sa:
Nä, det funkar inte alls. Hästar förstör stigar: dels för att de är tunga, dels och främst för att de skiter över allt. Häststigar är de sämsta av alla stigar för MTB utom när de är frusna. Man kan ibland hamna upp till naven i hästträck.

Ja, jag håller med. Här runt Sala/Västerås där jag cyklar finns det en del hästgårdar. Jag håller mig borta från deras stigar. Det skakar och vibrerar på ett onaturligt sätt och tar bort känslan och glädjen (för mig i alla fall). Dessutom vill jag inte riskera att skrämma slag på någon stackars häst. Skiten har jag inte så stora problem med, men den är ju proportionell mot antalet hästar, så det är väl lokalt betingat.

/ Håkan Å
 
Väst om Umeå finns också ett område med stigsystem som teoretiskt borde vara perfekt för MTB, men kombinationen sandmo och hästhovar är förödande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
Nilse Vilken storlek skall jag välja på min DH cykel.? Mountainbike 3
Merida Matts Storlek på cykel ? Mountainbike 2
Running Farmer Kungsleden på cykel i höst Mountainbike 1
Maxeos Ytterligare en tråd om tips på ny cykel... Mountainbike 18
brigas tips på ny cykel Mountainbike 3
Avslutat1001 Storlek på cykel? Mountainbike 4
ErikLj Varning - Cykel på dragkrok Mountainbike 4
Fluoronauten Cykel på bil? Mountainbike 13
thymallus77 Storlek på cykel Mountainbike 1
museo12 Cykel för träning och vardagsbruk finns det? Mountainbike 16
fekki Cykelvasan 2018. Köpråd cykel Mountainbike 17
downhill arvid Downhill cykel trasig Mountainbike 3
insumaster BMX för en 9åring Mountainbike 10
RikDem Köpa cykel Mountainbike 8
såg Letar efter en cykel. Mountainbike 1
Jivan Nybörjare letar cykel Mountainbike 2
pomperipossa hjälp med val av cykel Mountainbike 10
sunkan82 Vad ska jag köpa för cykel?! Mountainbike 11
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
Rookien Cykel som klarar en back-flip ? Mountainbike 5
md7dani Val av cykel Mountainbike 3
pelle.k Val av cykel ! Mountainbike 6
gmats76 Renovera gammal cykel Mountainbike 17
Suedish Vilken cykel passar mig? Mountainbike 8
Tomasigmet Vad kostar en bra mtb-cykel? Mountainbike 7
kenny_lex Konsten att köpa en cykel. Mountainbike 2
Smeagol Letar MTB cykel Mountainbike 9
liquidmonkey webshop cykel Mountainbike 6
Jonas P Att välja cykel, hur svårt kan det vara? Mountainbike 31
kenny_lex Problem att hitta en cykel Mountainbike 8
Dayana Passar en sådan cykel mig? Mountainbike 6
Bergatroll Köpa cykel Mountainbike 4
tiger138 cykel hjälp Mountainbike 1
Gustav Lundeborg Scott Aspect 45 som nybörjar cykel? Mountainbike 1
Inssold Nybörjar cykel? Mountainbike 6
niking Udda DH-cykel Mountainbike 12
Patriksg Vilken cykel ska jag välja? Mountainbike 5
ChippN köpa cykel Mountainbike 5
klättermicke Meka cykel Mountainbike 19
zanna_84 Vilken cykel ska man köpa??? Mountainbike 7
kjellon Köp av cykel... Mountainbike 0
emmalo ihopfällbar cykel Mountainbike 8
Kycklingen "Hopp och lek" cykel? Mountainbike 5
caaphallgren Tysk Bratwürst cykel! Duger den ??? Mountainbike 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.