Konsten att köpa en cykel.

(Jösses, nu skall jag ge mig ut på djupt vatten)

Jag har själv haft problem med att välja en cykel som skall passa lite av varje och de råd man fick var inte så användbara även vissa råd var mycket bra, därför hade jag nu tänkt att göra en sammanfattning om vad jag har lärt mig och sedan skriva utifrån en amatörs perspektiv.

"Scott eller Nishiki" var en fråga som jag ställde mig och där jag inte fick något bra svar trots att svaret inte alls är svårt, för svaret är att man kan välja vilken som då dessa troligen är lika bra. Det man skall titta på är exempelvis om ramen har fästen för skärmar och pakethållare, man kan fästa skärmar på nästan alla cyklar, men på vissa modeller kan det vara lite svårt och det är där bra om cykeln då har fästpunkter för skärm och pakethållare.

Jag köpte själv en Scott, men på den modell som jag valde så var det inte så lätt att montera skärmar tack vare skivbromsen.

Skiv- eller fälg-bromsar var en annan fråga jag ställde och som jag inte fick nått bra svar på, men mitt svar är fälg-bromsar. Skivbromsar är bra och de har många fördelar, men fälg-bromsar har funnits länge och är ett väl beprövat koncept. Skivbromsar är svårare att sköta, svårare att laga, svårare att ställa in och bara en sådan sak som att lossa ett framhjul med skivbroms och sedan sätta tillbaka det kan orsaka problem för oss amatörer. En annan fördel med fälg-broms är att de är billiga att byta ut om de slits och som amatör kan man klara sig med klossar från Coop, en annan fördel är att fälg-bromsar sällan hindrar montering av skärmar eller pakethållare.

Fälg-bromsar eller rullbromsar?
Här kan inte jag svara då jag inte har testat rullbromsar, men nackdelen är att man inte själv kan laga dem om de går sönder, men fördelen sägs vara att de nästan är underhållsfria. Så om du har en cykel för att pendla till arbetet och för att åka och handla samt att kanske ta en cykelsemester på Gotland, då kan nog rullbromsar vara bra. Men skall du även ut i skogen ibland och kanske cykla lite hårdare så är troligen fälg-bromsar ett bättre alternativ.

Stel eller dämpad framgaffel är en klassisk fråga, men jag måste nästan säga att man skall välja en dämpad framgaffel även om man bara skall cykla på asfalt. Är man elitcyklist så kan man märka en hastighetsskillnad eller nått, men för amatörer är dämpning fram inte bara skönt utan även säkrare. Det där med säkerhet är min egen teori och den är baserad på saker som jag har vart med om när exempelvis omedvetet cyklat över gropar i vägen som gjort att jag nästan tappat greppet om styret, med fjädrad framgaffel tas stor del av gupp och gropar upp av fjädringen vilket är mycket skönare och enligt mig även säkrare. Det finna framgafflar där man kan låsa gaffeln så att den blir stum, detta är en ganska onödig sak för oss amatörer som ändå nästan alltid föredrar att framgaffeln fjädrar. Även ställbar framgaffel kan vara lite överdrivet för oss amatörer, har en cykel som man vill ha ställbar dämpning bör man inte se detta som en nackdel, man skall bara ha i huvudet att man ofta klarar sig med en enklare framgaffel.

Biltema eller Coop och är dessa cyklar så där jätte dåliga som folk säger att dom är? Biltema har sålt många cyklar och man ser dagligen cyklar från Biltema och Coop, men man ser inte artiklar i tidningar där man varnar för dessa cyklar och ingen av mina vänner som hat cyklar från Biltema känner sig lurade. Dock är detta lågpriscyklar som är hopsatta av billiga komponenter, så man skall inte utgå ifrån att dessa klarar samma påfrestningar som dyrare märkes cyklar kan klara av, men skall man ha en billig cykel och bara cykla lite sporadiskt så duger dessa utmärkt.

Dock måste jag åter påpeka att detta är lågbudget cyklar, så man kommer inte ifrån att kvalitén kanske inte är den bästa och jag skulle inte rekommendera dessa märken för mina vänner, men skulle jag själv vara i desperat behov av en cykel skulle jag kunna tänka mig att köpa en cykel från Biltema tills jag kan köpa nått bättre.

Ventiler var nått jag inte reflekterat över, men som glad amatör vill jag helst ha bilventiler, mest för att man då kan pumpa cykeln på alla bensinstationer utan några som helst problem, cykelventiler är även det ett bra alternativ, men de där Presta ventilerna som finns på min cykel är nått man gärna svär lite extra över var gång man behöver pumpa cykeln.

Däck, grova eller släta? Detta är en ganska lätt fråga och svaret slutar nästan alltid med, "köp ganska släta däck". Grova gäck behöver om man ofta cyklar i skogen och behöver bra fäste i grusiga uppförsbackar, men cyklar du på asfalt, vanliga grusvägar och inte så där ofta på blöta eller leriga skogsstigar, då klarar du dig troligen med vanliga hybrid däck som är släta på mitten och har lite grövre mönster på sidan.

Vad är viktigast när man köper en cykel? Detta är en fråga många vill ha svar på men som inte många kan svara på, men en av de absolut viktigaste sakerna är att man köper en cykel som har rätt storlek, har man för stor cykel har man svårt att nå fram till styret, har man för liten så sitter man allt för nära styret. De flästa märken säljer cyklar i Small, Medium och Large, men för vilka längder dessa är gjorda för varierar och det finns ingen standard, man får helt enkelt fråga säljaren som då kan titta på specifikationerna. Köper man en cykel på Biltema eller Coop så har de sällan olika storlekar på samma modell av de cyklar som de säljer, inte heller brukar de känna till nått om storlekar, så detta kan vara en till anledning att välja att köpa sin cykel på en riktig sport eller cykel affär.

Vilka märken skall man titta efter när man handlar?
Detta är en fråga som är svår att besvara, men märken man känner till behöver inte vara bra märken, till exempel har vi Kronans cyklar som inte längre är så bra, även cyklar så som Monark, Cresent, DBS tillverkas av Grimaldi Industri och jag vet ens inte om dessa räknas som kvalitets cyklar nu för tiden.

Men några kända märken som är omtyckta är Scott, Kona, Gary Fisher, GT, Cannondale, Merida, Nishiki, Specialized, Trek; men listan kan troligen göras längre för att även inkludera Skeppshult som gör lite mer standardbetonade syklar av bra kvalité.

Kan man få tag i en bra cykel för under 4000 kr är en klassisk fråga, detta för att 4000 kr är vad en ensamstående oftast har råd att spendera utan att anstränga sin kvartals budget, men svaret är nästan säkert "nej". Men vist kan man hitta billiga cyklar och Länna sport säljer just nu (10-06-08) en Kona Lana'I (Mountainbike) för 3800 kronor (små storlekar), men standard priset för en cykel ligger idag på mellan 5500 kronor till runt 7500 kronor.

Kan du rekommendera en bra cykel?
Nej, för vad man tycker är bra varierar. Men när jag tittade på en cykel så låt Nishiki Hybrid 401 högt upp på listan, jag valde dock bort denna på grund av den stela framgaffeln, men stel framgaffel är mindre saker som kan gå sönder och detta är troligen en bra hybrid.

Den cykeln jag köpte var en Scott Sportster P45 (2009), det är en bra cykel men placeringen av bromsen gjorde att det var svårt att montera skärmar på den, men det har man ändrat på 2010 års modell, jag har haft lite problem med bromsarna (skiv) och irriterat mig på att sadeln är tokigt hård, men även detta ser ut att vara fixat på 2010 års modell. Jag är dock nöjd med denna cykel.

OBS: Detta som jag skrev gäller amatörer som inte satsar på att köra fort i skogen utan som cyklar på varierande underlag utan att pressa cykelns gränser. Vill man ha en cykel för sportig körning så är det helt andra saker man bör titta efter, och har man planer på att cykla så att båda hjulen ibland lämnar marken bör Biltema och Coop anses som svordomar.

P.S Vissa har troligen andra åsikter och tycker att det jag skriver är befängt, men förklara då varför det är befängt och de sedan alternativ och beskriv varför dessa alternativ är bättre.
 
Mycket bra text! Imponerande långt och mycket matnyttigt!

Biltema eller Coop och är dessa cyklar så där jätte dåliga som folk säger att dom är? Biltema har sålt många cyklar och man ser dagligen cyklar från Biltema och Coop, men man ser inte artiklar i tidningar där man varnar för dessa cyklar och ingen av mina vänner som hat cyklar från Biltema känner sig lurade. Dock är detta lågpriscyklar som är hopsatta av billiga komponenter, så man skall inte utgå ifrån att dessa klarar samma påfrestningar som dyrare märkes cyklar kan klara av, men skall man ha en billig cykel och bara cykla lite sporadiskt så duger dessa utmärkt.

Jag upphör aldrig att förvånas av hur urusla cyklar folk tillåter sig själva att cykla runt på, ofta inga fungerande växlar, bromsar, allt är oftast sönderrostat/igenkittat med fett och i fel storlek. (jag spenderar en hel del tid lagandes dessa cyklar då den kära lbs:en inte är så omtyckt,

Bra cykel under fyra k?
Blocket! Ha lite koll bara så du vet vad du letar efter.
 
Vilken cykel

och vilken sorts bromsar framgaffel etc beror på hur du cyklar och det blir olika svar på frågorna om du t ex cyklar på vintern också. Flera olika cyklar blir mitt svar finns ingen cykel som är bra till alla ändamål. Köp inte för dyr cykel de första tre fyra du köper.

Ramstorlek är viktigt. Fjädrad framgaffel är en överskattad komponent om man mest cyklar på vägar IMHO. På teknisk stig är det en annan sak.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RikDem Köpa cykel Mountainbike 8
Vandraren Tobbe Köpa mountain bike Mountainbike 9
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
sunkan82 Vad ska jag köpa för cykel?! Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
Em.A Köpa Trainer... Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
Bergatroll Köpa cykel Mountainbike 4
Emson76 Köpa ny mtb Mountainbike 11
ckm Vad ska jag köpa? Mountainbike 11
ChippN köpa cykel Mountainbike 5
zanna_84 Vilken cykel ska man köpa??? Mountainbike 7
tojoe Var köpa Felt? Mountainbike 4
kalle anka NYBÖRJARE,köpa ny cykel. Mountainbike 7
sebr0ck Köpa cykel. Ny, begagnad, online? Mountainbike 11
climbermaja Köpa cykel?! Mountainbike 18
Mezzner Ny kompromisscykel, vad köpa? Mountainbike 16
_andreas_ Uppgradera eller köpa ny hoj? Mountainbike 4
Ecce Köpa ny cykel - tips? Mountainbike 16
Khellros Köpa mtb i Gävle/Sandviken? Mountainbike 1
rubing Vilken cykel ska jag köpa! Mountainbike 0
Mathew Ska jag köpa denna?: Giant XTC 860 -02 Mountainbike 2
f97erna Köpa mtb i USA? Mountainbike 13
DGR Köpa Finish Line Mountainbike 6
UgO Köpa en cykel Mountainbike 3
skanberg Var köpa mössa i Gbg? Mountainbike 11
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad?? Mountainbike 5
avslutatmedlemskap150217 Köpa nya fälgar Mountainbike 3
4567 Köpa MTB?? Mountainbike 10
Släggan Köpa skivbroms för pengarna? Mountainbike 0
esteban Köpa MTB i Spanien Mountainbike 2
zeromaker Köpa Downhill MTB Mountainbike 0
Daniel Månström köpa hoj Mountainbike 2
hzz köpa mtb Mountainbike 11
Köpa komponenter Mountainbike 3
Köpa hoj i USA Mountainbike 1
Köpa cykel Mountainbike 0
museo12 Cykel för träning och vardagsbruk finns det? Mountainbike 16
fekki Cykelvasan 2018. Köpråd cykel Mountainbike 17
downhill arvid Downhill cykel trasig Mountainbike 3
insumaster BMX för en 9åring Mountainbike 10
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
såg Letar efter en cykel. Mountainbike 1
Jivan Nybörjare letar cykel Mountainbike 2
pomperipossa hjälp med val av cykel Mountainbike 10
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Rookien Cykel som klarar en back-flip ? Mountainbike 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.