Köpa MTB i Spanien

Hej! Vi är två svenskar som tillfälligt bor i Barcelona. Vädret är toppen så vi är ganska sugna på att köpa cyklar här. Frågan är om det lönar sig, eller om det är billigare i Sverige?

Vi vill köpa några som vi kan ta med oss hem till Sverige så de måste vara ganska bra. Helst så de varar hela livet... Vi vill ju ha dem i både skogen, off road och för att cykla långt på t ex cykelsemester, även på asfalt.

Först kollade vi i en affär där de sa att de amerikanska märkena var mycket bättre. T ex Trek och Schwinn skulle vara bra. De kostade 7.600 för TREK eller Schwinn, 27 vxl Shimano Deore, eller 9.000 kr för samma med Deore framväxel och LX bak.De som hade XTR eller XT kostade minst 15.000 kr för amerikanska märken.

Alla Mountainbikes här har framhjulsdämpning. Är det en stor fördel? Går de lätt sönder? Är det något speciellt märke på detta man ska kolla efter, eller en speciell typ (gummidämpning eller hydralisk dämpning?) man hellre vill ha?

Vi hittade också en Spansk cykel (spansk ram) BH som var nedsatt en tusenlapp till 9.800 kr. Den hade visserligen XTR bak och XT fram, bra hjul och däck men det var som sagt en spansk ram som de bara garanterar i fem år. Billigt?

Vi var i en annan liten affär där en liten gubbe jobbade. Han hade inte så stort utbud precis men han verkade kunna det mesta och monterade alla cyklar själv så man kunde få dem som man ville. Han hade bra kontakt med flera ”världsmästare” och visade Tour de France’s vinnarcykel han hade inne för reparation!

Han tyckte att spanska ramar var lika bra och att man inte skulle spendera mer än 5000 kr på en cykel. Det man betalade över det priset var bara överflödiga nyheter eller tillbehör man inte märker skillnad på och inte saknar. Han kunde sätta i hop två cyklar som passade oss med Shimano Deore växlar för ca 6.300 kr på Spanska ramen Qüer. Han tyckte att de var helt onödigt att köpa något dyrare än detta för det var mycket ”bra grejer”.

Har han rätt? Eller är det stor skillnad på olika ramar när det gäller kvaliteten?

Och likadant vad gäller växlarna: Deore, LX, XT etc. Vi vill ju inte att våra växlar ska slitas eller gå sönder i första taget.

Och är det något speciellt man ska tänka på när det gäller Bromsar, dämpare och hjul? Behöver man 27 växlar eller räcker det med 24?

Vore kul att få höra lite åsikter från folk som har erfarenheter.
/Emma och Staffan
 
Mina tips

Hmm, dåligt med svar till din fråga. Jag kan iaf göra ett försök trots mina begränsade kunskaper.

Angående LX och XT vs XTR tror jag nog bara riktiga experterna behöver värstingvarianten XTR. Det viktigaste är ju att de håller. 24 vs 27 växlar tror jag att billigare än LX varianten har 24 och LX, XT och XTR har 27. Jag personligen gillar de låga "farmors" växlarna när man cyklar i riktigt jobbig terräng typ jättebranta uppförsbackar och myrmarker. Kort sagt, det beror på vilket användningsområde du har tänkt ha cykeln till.

Ramen brukar anses det viktigaste på cykeln eftersom man ändå måste ersätta de andra utslitna grejerna eftersom. Frågan är ju om man vill ha stål eller aluminiumram. Jag gillar stål, men det finns inte så många som säljer billiga cyklar med stålram. Sen finns ju förstås Titan, men det känns onödigt dyrt.

Om du vill ha dämpning beror ju förstås på vart du har tänkt cykla. Har du aldrig tänkt cykla på värre ställen än grusvägar är inte framdämpad så viktigt. Snarare känns cykeln lite instabil när man klättrar i backar.
Däremot på traktorstigar och vandringsstigar är det väldigt bra med dämpning. Jag tror inte du behöver oroa dig över att den går sönder iaf. Gummidämpning vet jag inte vad det är. Fjäderdämpning däremot är den vanligaste sortens dämpning. Själv har jag Rock Shox Judy och är mycket nöjd med den.

Hoppas det hjälpte något.
/Jonas U
 
Kolla svenska cykelsiter!

Ett tips är att ni går in på någon svensk cykelsite såsom http://www.cykloteket.se , http://www.sportson.se
eller någon annan sida.

Där kan ni ju till att börja med jämföra vad ni får för pengarna i Sverige kontra vad ni erbjudits i Spanien.

På cyklotekets sida kan ni också se vad för dämpare, samt övriga delar, som säljs (märke, modell, pris etc). De dämpare som säljs där är så gott som uteslutande av god kvalitet.

I övrigt så bär ni nog satsa på framdämpat då det behövs samt är nog Deore gott nog för de behov beskriver. 24 växlar duger gott.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
Emson76 Köpa ny mtb Mountainbike 11
Khellros Köpa mtb i Gävle/Sandviken? Mountainbike 1
f97erna Köpa mtb i USA? Mountainbike 13
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad?? Mountainbike 5
4567 Köpa MTB?? Mountainbike 10
zeromaker Köpa Downhill MTB Mountainbike 0
hzz köpa mtb Mountainbike 11
RikDem Köpa cykel Mountainbike 8
Vandraren Tobbe Köpa mountain bike Mountainbike 9
sunkan82 Vad ska jag köpa för cykel?! Mountainbike 11
Em.A Köpa Trainer... Mountainbike 3
kenny_lex Konsten att köpa en cykel. Mountainbike 2
Bergatroll Köpa cykel Mountainbike 4
ckm Vad ska jag köpa? Mountainbike 11
ChippN köpa cykel Mountainbike 5
zanna_84 Vilken cykel ska man köpa??? Mountainbike 7
tojoe Var köpa Felt? Mountainbike 4
kalle anka NYBÖRJARE,köpa ny cykel. Mountainbike 7
sebr0ck Köpa cykel. Ny, begagnad, online? Mountainbike 11
climbermaja Köpa cykel?! Mountainbike 18
Mezzner Ny kompromisscykel, vad köpa? Mountainbike 16
_andreas_ Uppgradera eller köpa ny hoj? Mountainbike 4
Ecce Köpa ny cykel - tips? Mountainbike 16
rubing Vilken cykel ska jag köpa! Mountainbike 0
Mathew Ska jag köpa denna?: Giant XTC 860 -02 Mountainbike 2
DGR Köpa Finish Line Mountainbike 6
UgO Köpa en cykel Mountainbike 3
skanberg Var köpa mössa i Gbg? Mountainbike 11
avslutatmedlemskap150217 Köpa nya fälgar Mountainbike 3
Släggan Köpa skivbroms för pengarna? Mountainbike 0
Daniel Månström köpa hoj Mountainbike 2
Köpa komponenter Mountainbike 3
Köpa hoj i USA Mountainbike 1
Köpa cykel Mountainbike 0
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.