Köpa MTB??

Hej,
jag är sugen på att börja motionera på mountainbike.

Tar tacksamt emot tips om var i Uppsala/Sthlms trakten
som man kan köpa bra/prisvärd MTB.

Eller är det ett bra tips att börja på en begagnad
hoj?

Känner du till några MTB tillhåll kring Uppsala trakten... så är jag glad för de tipsen också.

/Tina
 
Hej Tina

Som nybliven ägare till en Gary Fisher Tassajara kan jag rekommendera ett besök hos Cykloteket på Torsgatan i Sthlm! Bra service och ett rejält kunnande. De hjälper dig till rätta!
Jag frågade mig omkring bland polarna och kollade lite grand på olika ställen innan jag fastnade för denna affär mest på grund av det trevliga bemötandet som jag fick där!
 
Kolla hos Eriksbergs cykel

Hej,

Ett annat tips är att kolla hos Eriksbergs cykel i Uppsala. Dom som jobbar där är mycket kunniga och trevliga och deras priser klart konkurrenskraftiga. De brukar till och från få in en del intressant begagnat, t.ex. Cannondale-hojjar till en bråkdel av nypriset. Ring och kolla vad de har inne för tillfället. http://www.eriksbergscykel.com/

//Janne
 
Hejsan!

Det glädjer mig att ytterligare en tjej har kommit på vilken kanonbra sport MTB egentligen är. Vad det gäller cyklar skulle jag kunna rekommendera att som första cykel INTE köpa t ex Cannondale eller Scott. Det är dyra cyklar där man betalar en hel del för just märket. Cannondale har även mycket "egna komponenter" på sina cyklar så om något går sönder kan man ha oturen att behöva beställa från USA. Tyvärr, men så är det.Dessa märken kan man köpa när man vet en hel del om MTB och när man kan mecka mycket själv och kanske vill köpa en glassigt märke

Jag skulle kunna rekommendera att köpa till exempel en Merida. En bra cykel, bra komponenter och du får en hel del för pengarna. Ett annat alternativ är att gå in på cyclecomponents.com och via dem skaffa en Plenty.

Vad du än väljer att göra så lycka till!!
 
TACK för alla tips!

Hej alla som svarat på mitt inlägg,

vad glad jag blir för alla tips.
Jag skall jobba vidare på letande efter
en hoj, med stor hjälp av era tips.

Jag gör ett inlägg när jag hittat rätt.

/Tina
 
Tjejcykel.

Med risk för att verka sexistisk så vill jag, ändock, upplysa dig om att såväl Gary Fisher som Scott har speciella modeller för tjejer.

De (tjej)modellerna har en något annorlunda ramgeometri som tydligen skall passa tjejers fysik bättre.

Om inte annars så gör Kona fantastiskt bra cyklar. Roliga att cykla på samt sjukt hållbara.

MVH
mathias
 
Merida

Jag har också uppfattningen att Merida ger mycket cykel för pengarna. Måste bero på Dollarkursen.Ett plus är också att många cykelaffärer jobbar med Merida. Kona tycker jag ligger någon tusenlapp lägre i pris jämfört med andra märken, med liknande komponentval.
 
Prova dig fram

Kona gör väldigt bra mountainbikes. Jag och mångapolare kör på Kona och alla är nöjda. De ger mycket för pengarna. Men annars tycker jag inte att du ska stirra dig blind på märken. gå runt i några affärer och kolla om de har utförsäljning på några modeller...det kan man spara ett antal tusen på. Provcykla och känn var som känns bra. Olika märken har lite olika geometri på sina cyklar och eftersom vi alla har olika kroppar så hittar vi olika favoriter. Jag tycker tex att Marin cyklarna är hemska men en vän till mig älskar deras geometri. Och hitta en butik du gillar, som är någorlunda nära och där personalen är trevlig, de brukar bli ett antal besök när hojjen pajjar sen. För det gör den, oavsett vilket märke du köper! Lycka till! - David
 
En bra sida är http://www.mtbr.com där finns massor av åsikter om vilka grejjer som är bra och dåliga. Vad det gäller ramstorlek så beror det lite på hur din kropp ser ut och vad du ska ha den till.

/David
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
Emson76 Köpa ny mtb Mountainbike 11
Khellros Köpa mtb i Gävle/Sandviken? Mountainbike 1
f97erna Köpa mtb i USA? Mountainbike 13
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad?? Mountainbike 5
esteban Köpa MTB i Spanien Mountainbike 2
zeromaker Köpa Downhill MTB Mountainbike 0
hzz köpa mtb Mountainbike 11
RikDem Köpa cykel Mountainbike 8
Vandraren Tobbe Köpa mountain bike Mountainbike 9
sunkan82 Vad ska jag köpa för cykel?! Mountainbike 11
Em.A Köpa Trainer... Mountainbike 3
kenny_lex Konsten att köpa en cykel. Mountainbike 2
Bergatroll Köpa cykel Mountainbike 4
ckm Vad ska jag köpa? Mountainbike 11
ChippN köpa cykel Mountainbike 5
zanna_84 Vilken cykel ska man köpa??? Mountainbike 7
tojoe Var köpa Felt? Mountainbike 4
kalle anka NYBÖRJARE,köpa ny cykel. Mountainbike 7
sebr0ck Köpa cykel. Ny, begagnad, online? Mountainbike 11
climbermaja Köpa cykel?! Mountainbike 18
Mezzner Ny kompromisscykel, vad köpa? Mountainbike 16
_andreas_ Uppgradera eller köpa ny hoj? Mountainbike 4
Ecce Köpa ny cykel - tips? Mountainbike 16
rubing Vilken cykel ska jag köpa! Mountainbike 0
Mathew Ska jag köpa denna?: Giant XTC 860 -02 Mountainbike 2
DGR Köpa Finish Line Mountainbike 6
UgO Köpa en cykel Mountainbike 3
skanberg Var köpa mössa i Gbg? Mountainbike 11
avslutatmedlemskap150217 Köpa nya fälgar Mountainbike 3
Släggan Köpa skivbroms för pengarna? Mountainbike 0
Daniel Månström köpa hoj Mountainbike 2
Köpa komponenter Mountainbike 3
Köpa hoj i USA Mountainbike 1
Köpa cykel Mountainbike 0
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.