Köpa Trainer...

Funderar på att köpa en Trainer till cykeln nu när vintern närmar sig... Men! Vad ska man köpa? Funkar de till en MTB? Någon som har några tips?
 
Jag hade tidigare en äldre Tacx och den fungerar inte med alla hjuldimensioner om man inte har en adapter, min nuvarande Elite däremot fungerar med alla normala hjulstorlekar. Det bör väl framgå vilka dimensioner de klarar om man läser produktspecen?

Om du skall köra mtb i trainern måste du skaffa ett däck med slät yta och eventuellt måste det även vara något smalare för att inte ta i på sidan, så var det på min gamla Tacx.

Ska du bara ha en trainer utan konstigheter är det bara att köpa den enklaste modellen, vill du ha lite specialfinesser förutom reglerbart motstånd finns det många att välja bland. Kolla hos de etablerade handlarna som riktar in sig mot oss som tränar eller tävlar aktivt. T.ex så har cyclecomponents.com flera modeller för under 2000kr. Finns säkert en hel del beg. också.

Jag tycker trainercykling är skittråkigt och för mig blir det inte roligare av att ha en massa kul tillbehör som display etc., jag kör hellre utomhus så länge det går, har köpt dubbdäck och annan utrustning som behövs på vintern, allt för att slippa nöta trainer...

Bra saker att ha är:

* Golvmatta om du kör inomhus (ljuddämpande samt svettskydd, funkar med gummimatta från typ rusta för 150kr...)
* Svettskydd för ramen/styrlagret
* Stöd för framhjulet så man inte sitter så framåtlutad (funkar med träkloss om man inte vill köpa de riktiga stöden).

Speciella trainerdäck är onödigt enligt mig.
 
Jag har en Tacx Booster och den funkar både till racern och mtbn. Köpte den från Tyskland och den gick på under 2000 kr inkl frakt.
http://www.tacxbooster.com/en_home.html

Själv tycker jag trainerdäck är bra att ha. Mindre slitage och mindre friktion mot trainerrullen och när jag testat med vanliga däck så har det lossnat gummifragment som skräpat ner.

Trainercykling är väl inte det roligaste, men inte så tråkigt heller tycker jag och lätt att köra en timma några gånger i veckan. Men det är ju såklart ett substitut för riktig cykling. Pulsträning och långa lätta distanspass är nästan lättare på en trainer om man bortser från tråkighetsfaktorn. :)
 
Tack för era svar och tips! Det är så svårt att veta vad man behöver för grejer, vilka märken som är bra osv när man inte har någon vidare erfarenhet. Nu känner jag mig inte lika vilsen!
Det verkar som ni är nöjda med era Tacx så det blir väl en sån.
Håller med, träna inomhus är inte det roligaste… jag har problem med mina benhinnor och behöver ta det lite lugnt med löpningen tills jag blir bra så jag tänkte att det kunde vara bra med en Trainer i vinter. Tänkte ha den i mitt vardagsrum framför TV:n så blir det kanske lite roligare 

Erik, bra tips om tillbehören!
David, tack jag ska kolla på den sidan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RikDem Köpa cykel Mountainbike 8
Vandraren Tobbe Köpa mountain bike Mountainbike 9
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
sunkan82 Vad ska jag köpa för cykel?! Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
kenny_lex Konsten att köpa en cykel. Mountainbike 2
Bergatroll Köpa cykel Mountainbike 4
Emson76 Köpa ny mtb Mountainbike 11
ckm Vad ska jag köpa? Mountainbike 11
ChippN köpa cykel Mountainbike 5
zanna_84 Vilken cykel ska man köpa??? Mountainbike 7
tojoe Var köpa Felt? Mountainbike 4
kalle anka NYBÖRJARE,köpa ny cykel. Mountainbike 7
sebr0ck Köpa cykel. Ny, begagnad, online? Mountainbike 11
climbermaja Köpa cykel?! Mountainbike 18
Mezzner Ny kompromisscykel, vad köpa? Mountainbike 16
_andreas_ Uppgradera eller köpa ny hoj? Mountainbike 4
Ecce Köpa ny cykel - tips? Mountainbike 16
Khellros Köpa mtb i Gävle/Sandviken? Mountainbike 1
rubing Vilken cykel ska jag köpa! Mountainbike 0
Mathew Ska jag köpa denna?: Giant XTC 860 -02 Mountainbike 2
f97erna Köpa mtb i USA? Mountainbike 13
DGR Köpa Finish Line Mountainbike 6
UgO Köpa en cykel Mountainbike 3
skanberg Var köpa mössa i Gbg? Mountainbike 11
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad?? Mountainbike 5
avslutatmedlemskap150217 Köpa nya fälgar Mountainbike 3
4567 Köpa MTB?? Mountainbike 10
Släggan Köpa skivbroms för pengarna? Mountainbike 0
esteban Köpa MTB i Spanien Mountainbike 2
zeromaker Köpa Downhill MTB Mountainbike 0
Daniel Månström köpa hoj Mountainbike 2
hzz köpa mtb Mountainbike 11
Köpa komponenter Mountainbike 3
Köpa hoj i USA Mountainbike 1
Köpa cykel Mountainbike 0
jonssonmartin Trainer med MTB Mountainbike 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.