Köpa cykel?!

Hej!

Går i tankar om att köpa en mountainbike. Kör gärna i skogen men inte i avancerad terräng, utan mer ringliga, rotiga stigar. Även en hel del på asfalt såklart. Är således ute efter en cykel som tål terräng men som ändå är helt ok att cykla lite längre turer på plan mark. Inte en superteknisk cykel med hundra olika egenskaper.. Vad tycker ni om Biltemas cyklar utifrån mina planer?! Kom gärna med andra tips!

/Maja
 
hett ämne...

Hej!

Debatter om Biltemas prylar brukar vara länge och tyvärr får nog den som ställde den ursprungliga frågan sällan svar på det han/hon egentligen frågade om. Valet av cykel beror på hur mycket och till vad man egentligen tänkt använda den och naturligtvis tjockleken på plånbken. Jag kan bara svara för mig själv - jag motionerar i olika sporter (löpning, längdskidåkning, simning, cykling); detta gör ju att jag inte kan lägga ner en förmögenhet på utrustning i någon av grenarna. Eftersom jag inte heller är ute efter att vara extrem i någon sport, utan håller på för att det är kul och bra träning så nöjer jag mig med enklare prylar. Cyklade själv på en billig MTB (minns inte ens märket) i 5-6 år utan några större problem (bakaxeln gick av en gång, efter mycket hårdhänt behandling - men det kanske skulle ha hänt på en dyrare hoj också). Generellt tror jag Biltemas cyklar är OK för priset. Prova att söka i forumen på Biltema o Yosemite eller nåt, tror det har skrivits en hel del om detta ämne...
 
Finns en ganska färsk tråd med inlägg om Biltemas cyklar.

Jag köpte en cykel för inte så länge sedan som skulle funka för viss skogskörning. Var nog redan från början inställd på att köpa en begagnad. Utbudet vid en sökning på t ex http://www.annonsguiden.nu är enormt.

Jag köpte en f ö en Crescent Freke som med största ramstorleken väger just över 10 kg, och har Deore LX till stor del. Betalade 2 000:-, vilket är långt under halva priset. Det verkar finnas fler cyklar till salu än motsvarande efterfrågan. Om du ska köpa begagnat kan du välja på dig en rätt fint utrustad cykel, vilket egentligen gör att det åtminstone är mindre risk att du köper en cykel du tycker är dålig efter ett tag.
Skulle tro att du kan söka efter en cykel med t ex Deore-nivå på utrustningsdetaljerna, och möjligen fjädrad framgaffel. På halvbilliga cyklar med originalmonterad gaffel är den dock ofta rätt enkel.
 
Änmet biltema-cyklar har som sagt diskuterats ingående. Jag skulle råda dig att inte köpa cykel där!
I övrigt så är det svårt att komma med råd utan att veta mer.
Hur mycket skog jmf med asfalt kommer du cykla?
Är det tänkt som träning, eller för att åka till jobbet och någon tur i skogen, eller ska du på långtur på asfalt?
Och framför allt, hur mycket pengar är du villig att lägga?
Om du säger att du vill cykla stigar med mycket rötter och stök så ska du ha en någorlunda bra dämpad framgaffel! Det gör det hela mycket lättare och roligare.
Ska den dessutom vara rolig att åka asfalt med, så är det att föredra att gaffeln går att låsa också.
Vad gäller andra delar så är nog Shimano Deore komponenter ett bra val, men kom ihåg att det inte bara är bakväxel som räknas, oftast sitter det en bättre bakväxel än vad resten av utrustingen är på cyklar, därför att det är det första man tittar på!
 
Köpa biltema Cykel

jag vill nog påstå att man inte skall lyssna för mycket alla dessa goda råd. Själv gick jag och köpte en cykel för 1700:- Mirage på cykelringen som jag kör på till jobbet varje dag, och den funkar alldeles kanon. Det skall då jämföras med den cykel jag tränar och tävlar på som är en Klein för 31000:-. Testa du själv och bestämm dig därifrån.

Mvh
Cykeltokig
 
en liten grej är väl att hojjarna från Biltema får man montera själv, samma hojj på sportex får du monterad, enda skillnaden är dekalerna..
 
Skulle påstå att en cykel från Biltema eller exempelvis Cykelringen fungerar minst lika bra som en jämförbar cykel med ett mer känt märke. Finns allt för många här på utsidan som bara har tält från Hilleberg, kläder från Arteryx och troligen en Cannondale Prophet eller liknande cykel. I det sällskap som jag brukar cykla med i skogen ett par gånger i veckan är det en salig blandning av allt från 25.000 kr (Cannondale) ner till Biltema cykel. Han som cyklar på en Biltemacykel är defenitivt en av dom vildaste av oss som inte tvekar i något ögonblick. Visst märks det att hans cykel är tyngre än övrigas, men det har inte varit några övriga problem med cykeln under de åren som vi kännt varandra.

/John
 
Ok. Man köper en cykel från Biltema. Vilken service får man från dom efter man har köpt den?

Och vilken service får man från Cykel City om man har köpt cykel därfrån?

Har aldrig handlat cykel på Biltema så vet i fan hur dom är men det är viktigt också med hur servicen är efter inköpet.
 
humm....väg/terräng cyckel!

jag har själv en cresent eldir fulldämpad , och jag kör mest i terrängen nu för tiden , men jag kör en del på vägen!
min är en 2003 och har bättre växelreglage än än Crecent Edge(med 24 växlar).

Men till dig om du vill ha en cyckel som endast är fram dämpad rekomenderar jag en crecent edge! för den kan du köra riktigt bra med på vägen snabbt och så och i skogen har du en etta som är väldigt lågt växlad som är mycket viktigt i skogen!

ha de bra//andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RikDem Köpa cykel Mountainbike 8
sunkan82 Vad ska jag köpa för cykel?! Mountainbike 11
kenny_lex Konsten att köpa en cykel. Mountainbike 2
Bergatroll Köpa cykel Mountainbike 4
ChippN köpa cykel Mountainbike 5
zanna_84 Vilken cykel ska man köpa??? Mountainbike 7
kalle anka NYBÖRJARE,köpa ny cykel. Mountainbike 7
sebr0ck Köpa cykel. Ny, begagnad, online? Mountainbike 11
Ecce Köpa ny cykel - tips? Mountainbike 16
rubing Vilken cykel ska jag köpa! Mountainbike 0
UgO Köpa en cykel Mountainbike 3
Köpa cykel Mountainbike 0
Vandraren Tobbe Köpa mountain bike Mountainbike 9
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
Em.A Köpa Trainer... Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
Emson76 Köpa ny mtb Mountainbike 11
ckm Vad ska jag köpa? Mountainbike 11
tojoe Var köpa Felt? Mountainbike 4
Mezzner Ny kompromisscykel, vad köpa? Mountainbike 16
_andreas_ Uppgradera eller köpa ny hoj? Mountainbike 4
Khellros Köpa mtb i Gävle/Sandviken? Mountainbike 1
Mathew Ska jag köpa denna?: Giant XTC 860 -02 Mountainbike 2
f97erna Köpa mtb i USA? Mountainbike 13
DGR Köpa Finish Line Mountainbike 6
skanberg Var köpa mössa i Gbg? Mountainbike 11
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad?? Mountainbike 5
avslutatmedlemskap150217 Köpa nya fälgar Mountainbike 3
4567 Köpa MTB?? Mountainbike 10
Släggan Köpa skivbroms för pengarna? Mountainbike 0
esteban Köpa MTB i Spanien Mountainbike 2
zeromaker Köpa Downhill MTB Mountainbike 0
Daniel Månström köpa hoj Mountainbike 2
hzz köpa mtb Mountainbike 11
Köpa komponenter Mountainbike 3
Köpa hoj i USA Mountainbike 1
museo12 Cykel för träning och vardagsbruk finns det? Mountainbike 16
fekki Cykelvasan 2018. Köpråd cykel Mountainbike 17
downhill arvid Downhill cykel trasig Mountainbike 3
insumaster BMX för en 9åring Mountainbike 10
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
såg Letar efter en cykel. Mountainbike 1
Jivan Nybörjare letar cykel Mountainbike 2
pomperipossa hjälp med val av cykel Mountainbike 10
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Rookien Cykel som klarar en back-flip ? Mountainbike 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.