Hej! Vi är två svenskar som tillfälligt bor i Barcelona. Vädret är toppen så vi är ganska sugna på att köpa cyklar här. Frågan är om det lönar sig, eller om det är billigare i Sverige?
Vi vill köpa några som vi kan ta med oss hem till Sverige så de måste vara ganska bra. Helst så de varar hela livet... Vi vill ju ha dem i både skogen, off road och för att cykla långt på t ex cykelsemester, även på asfalt.
Först kollade vi i en affär där de sa att de amerikanska märkena var mycket bättre. T ex Trek och Schwinn skulle vara bra. De kostade 7.600 för TREK eller Schwinn, 27 vxl Shimano Deore, eller 9.000 kr för samma med Deore framväxel och LX bak.De som hade XTR eller XT kostade minst 15.000 kr för amerikanska märken.
Alla Mountainbikes här har framhjulsdämpning. Är det en stor fördel? Går de lätt sönder? Är det något speciellt märke på detta man ska kolla efter, eller en speciell typ (gummidämpning eller hydralisk dämpning?) man hellre vill ha?
Vi hittade också en Spansk cykel (spansk ram) BH som var nedsatt en tusenlapp till 9.800 kr. Den hade visserligen XTR bak och XT fram, bra hjul och däck men det var som sagt en spansk ram som de bara garanterar i fem år. Billigt?
Vi var i en annan liten affär där en liten gubbe jobbade. Han hade inte så stort utbud precis men han verkade kunna det mesta och monterade alla cyklar själv så man kunde få dem som man ville. Han hade bra kontakt med flera ”världsmästare” och visade Tour de France’s vinnarcykel han hade inne för reparation!
Han tyckte att spanska ramar var lika bra och att man inte skulle spendera mer än 5000 kr på en cykel. Det man betalade över det priset var bara överflödiga nyheter eller tillbehör man inte märker skillnad på och inte saknar. Han kunde sätta i hop två cyklar som passade oss med Shimano Deore växlar för ca 6.300 kr på Spanska ramen Qüer. Han tyckte att de var helt onödigt att köpa något dyrare än detta för det var mycket ”bra grejer”.
Har han rätt? Eller är det stor skillnad på olika ramar när det gäller kvaliteten?
Och likadant vad gäller växlarna: Deore, LX, XT etc. Vi vill ju inte att våra växlar ska slitas eller gå sönder i första taget.
Och är det något speciellt man ska tänka på när det gäller Bromsar, dämpare och hjul? Behöver man 27 växlar eller räcker det med 24?
Vore kul att få höra lite åsikter från folk som har erfarenheter.
/Emma och Staffan
Vi vill köpa några som vi kan ta med oss hem till Sverige så de måste vara ganska bra. Helst så de varar hela livet... Vi vill ju ha dem i både skogen, off road och för att cykla långt på t ex cykelsemester, även på asfalt.
Först kollade vi i en affär där de sa att de amerikanska märkena var mycket bättre. T ex Trek och Schwinn skulle vara bra. De kostade 7.600 för TREK eller Schwinn, 27 vxl Shimano Deore, eller 9.000 kr för samma med Deore framväxel och LX bak.De som hade XTR eller XT kostade minst 15.000 kr för amerikanska märken.
Alla Mountainbikes här har framhjulsdämpning. Är det en stor fördel? Går de lätt sönder? Är det något speciellt märke på detta man ska kolla efter, eller en speciell typ (gummidämpning eller hydralisk dämpning?) man hellre vill ha?
Vi hittade också en Spansk cykel (spansk ram) BH som var nedsatt en tusenlapp till 9.800 kr. Den hade visserligen XTR bak och XT fram, bra hjul och däck men det var som sagt en spansk ram som de bara garanterar i fem år. Billigt?
Vi var i en annan liten affär där en liten gubbe jobbade. Han hade inte så stort utbud precis men han verkade kunna det mesta och monterade alla cyklar själv så man kunde få dem som man ville. Han hade bra kontakt med flera ”världsmästare” och visade Tour de France’s vinnarcykel han hade inne för reparation!
Han tyckte att spanska ramar var lika bra och att man inte skulle spendera mer än 5000 kr på en cykel. Det man betalade över det priset var bara överflödiga nyheter eller tillbehör man inte märker skillnad på och inte saknar. Han kunde sätta i hop två cyklar som passade oss med Shimano Deore växlar för ca 6.300 kr på Spanska ramen Qüer. Han tyckte att de var helt onödigt att köpa något dyrare än detta för det var mycket ”bra grejer”.
Har han rätt? Eller är det stor skillnad på olika ramar när det gäller kvaliteten?
Och likadant vad gäller växlarna: Deore, LX, XT etc. Vi vill ju inte att våra växlar ska slitas eller gå sönder i första taget.
Och är det något speciellt man ska tänka på när det gäller Bromsar, dämpare och hjul? Behöver man 27 växlar eller räcker det med 24?
Vore kul att få höra lite åsikter från folk som har erfarenheter.
/Emma och Staffan