Val av cykel !

Hej !

Är sugen på att börja cykla mountinbike. Nu cyklar jag "landsväg" med min hybrid cykel.
Har varit och kollat hos cykelhandlaren idag. De hade mest cyklar av märket Scott.
Han rekommenderade mig en modell som hette Scott scale 70 (ca 10 000 Kr).

Är det en bra cykel ? eller finns det bättre cyklar att få i den prisklassen ?
Jag har ingen större koll på vilka cyklar som gäller när man ska köpa mountinbike.
Jag tar gärna emot tips på bra modeller i prisklassen runt 10.000 Kr.

//Pelle
 
Tack för tipset !
Har tittat lite på Canyon hemsida

Finns det någon som har någon erfarenhet av att beställa en cykel via deras hemsida ?.
Vilken storlek på cykel bör jag ha ? (180 cm och 78 Kg)

Det var en Grand Canyon AL 6,0 som jag tittade på. Den låg i den prisklassen jag hade tänkt mig och hade tydligen fått en del bra omdömen (enl. Canyons hemsida). Tyckte dock att leveranstiden var lite lång.

//Pelle
 
För att få ett hum om passande storlek så har Canyon en liten guide för det: http://www.canyon.com/_se/tools/pps.html Knappa in dina mått så föreslår de lämplig storlek. Hamnar du mellan två storlekar så ta den mindre, det är inte roligt att trampa sig fram på en för stor cykel i skogen.

Du är lite sent ute på säsongen, därav den långa leveranstiden. Ett av skälen till de låga priserna är ju att de inte håller särskilt stora lager.
Det är många som handlat från Canyon, gör en sökning på http://happymtb.org/forum så får du många träffar som handlar om dessa cyklar.
 
När du beställer får du mäta olika delar på kroppen och matar sen i dessa mått på Canyons sida, Stefan på Canyon brukar dubbelkolla det du fyllt i innan beställningen går iväg och ringer om det är konstiga mått.

Du får mycket för pengarna hos Canyon och jag var mycket nöjd med min beställning och cykeln (har en XC 6.0)

Går du upp till cirka 12200:- får du en heldämpat cykel...det tycker jag är grymt skönt att ha. Är det en hardtail så är AL 6.0 bra för pengarna.
 
Hur man väljer en mountainbike

Hej !

Är sugen på att börja cykla mountinbike. Nu cyklar jag "landsväg" med min hybrid cykel.
Har varit och kollat hos cykelhandlaren idag. De hade mest cyklar av märket Scott.
Han rekommenderade mig en modell som hette Scott scale 70 (ca 10 000 Kr).

Är det en bra cykel ? eller finns det bättre cyklar att få i den prisklassen ?
Jag har ingen större koll på vilka cyklar som gäller när man ska köpa mountinbike.
Jag tar gärna emot tips på bra modeller i prisklassen runt 10.000 Kr.

//Pelle

Hej Pelle

Jeg stod i samme situation, som dig tidligere på året. Jeg cykler tit i nærheden af Ljungbye (Sverige), hvor jeg har stor glæde af min mountainbike. Jeg besluttede mig for at jeg ville have en rigtig god mountainbike, koste hvad det ville.

Jeg kiggede vidt og bredt, i både cykelforretninger og webshops, hvor jeg havde udset 3 forskellige modeller – én fra Cube, én fra Giant og én fra Scott. Alle tre cykler kostede omkring 10-13.000,-, hvilket jo selvfølgelig er noget af en udskrivning.

Efter at jeg havde snakket med en af mine gode venner, som er mountainbike-entusiast, gjorde han mig klar over, at det ikke er prisen det kommer an på, men derimod hvor godt cyklen passer til dig. Sørg for at du har målt din skridtlængde, at cyklen passer til dit temperament og, at den føles behagelig at sidde på.

Er man førstegangs-køber, er det en god idé, at få noget ekspertise fra en kyndig. – Derudover er det vigtigt at prøve cyklen før du køber den.

Den første mountainbike jeg købte var fra Nettorvet - Cykler, og den kostede ca. DKK 2.500,-. Cyklen var/er egentlig ganske god, og der har aldrig været problemmer med den, men jeg var opsat på at købe en rigtig cool cykel. Valget faldt på mountainbiken fra Cube: Cube Reaction GTC Pro og den er bare super fed.

cube-reaction-gtc-pro.jpg


Hvad pålidelighed angår, kunne jeg stole ligeså meget på min gamle cykel, – man skal nemlig ikke tro, at bare fordi man har købt en dyr cykel, at den så bare kører derud af. Det kræver regelmæssig vedligeholdelse at have en cykel, især en med så meget teknik.

Ulempen ved at have en dyr cykel er, at man er ekstra øm overfor den. – Jeg tager den med op i min lejlighed, og lader den aldrig stå i mere end en time inde i centrum, for så bliver den bare stjålet. – Der var det nemmere med min gamle cykel fra Nettorvet :)

Jeg håber du finder en cykel, der passer til dig, men husk det er ikke kun et spørgsmål om pris.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pomperipossa hjälp med val av cykel Mountainbike 10
md7dani Val av cykel Mountainbike 3
No pain no gain Val av MTB Mountainbike 6
Smartin Är "Hudson F4 Draken Herr" ett bra val? Mountainbike 2
Drifter Val av sportdryck, funkar hemmagjord? Mountainbike 7
MTBaren Vad tänka på vid val av motionscykel? Mountainbike 3
bergholm Val av cykelpump? Mountainbike 4
maknu Val av sko och pedal? Mountainbike 17
mingves val av xc hoj...?? Mountainbike 4
toxikon sadel val, webbutik? Mountainbike 4
togo Bike Bags. Bästa val? Mountainbike 3
museo12 Cykel för träning och vardagsbruk finns det? Mountainbike 16
fekki Cykelvasan 2018. Köpråd cykel Mountainbike 17
downhill arvid Downhill cykel trasig Mountainbike 3
insumaster BMX för en 9åring Mountainbike 10
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
RikDem Köpa cykel Mountainbike 8
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
såg Letar efter en cykel. Mountainbike 1
Jivan Nybörjare letar cykel Mountainbike 2
sunkan82 Vad ska jag köpa för cykel?! Mountainbike 11
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Rookien Cykel som klarar en back-flip ? Mountainbike 5
gmats76 Renovera gammal cykel Mountainbike 17
Suedish Vilken cykel passar mig? Mountainbike 8
Tomasigmet Vad kostar en bra mtb-cykel? Mountainbike 7
kenny_lex Konsten att köpa en cykel. Mountainbike 2
Smeagol Letar MTB cykel Mountainbike 9
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
liquidmonkey webshop cykel Mountainbike 6
Jonas P Att välja cykel, hur svårt kan det vara? Mountainbike 31
kenny_lex Problem att hitta en cykel Mountainbike 8
Dayana Passar en sådan cykel mig? Mountainbike 6
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
Bergatroll Köpa cykel Mountainbike 4
tiger138 cykel hjälp Mountainbike 1
Gustav Lundeborg Scott Aspect 45 som nybörjar cykel? Mountainbike 1
Inssold Nybörjar cykel? Mountainbike 6
niking Udda DH-cykel Mountainbike 12
Patriksg Vilken cykel ska jag välja? Mountainbike 5
ChippN köpa cykel Mountainbike 5
klättermicke Meka cykel Mountainbike 19
zanna_84 Vilken cykel ska man köpa??? Mountainbike 7
kjellon Köp av cykel... Mountainbike 0
emmalo ihopfällbar cykel Mountainbike 8
Kycklingen "Hopp och lek" cykel? Mountainbike 5
caaphallgren Tysk Bratwürst cykel! Duger den ??? Mountainbike 2
Nilse Vilken storlek skall jag välja på min DH cykel.? Mountainbike 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.