Passar en sådan cykel mig?

Hej!
Har nu kikat igenom en hel del trådar och läst en massa nyttig info :)
Jag är i jakt efter en cykel. Jag har mest cyklat till och från jobbet och gjort små utflykter.

Tanken med cykeln är att jag ska kunna cykla både i sol och regn, till och från jobbet, på både asfalt, grusvägar, motionsspår och om man vågar delta i någon cykeltävling när man får mer blodad tand.

Viktigt är dock att hunden ska med och då behöver jag en hundkärra som man kan koppla till cykeln.
Tips på en bra hundkärra??

Har planer på att i sommar låta bilen stå 70% av min semester i garaget medans jag använder cykeln + cykelkärra på min semester.

Är en Scott Sportster P45 Lady 2008 Women's bra som första cykel??
 
Vad

har du för hund dvs vad väger den springer den själv då och då etc. Behöver du dämpargaffel? Vill du ha utanpåliggande växlar?

Viktigast är ramstorleken passar dig. Provcykla är a och o.

Thure
 
har du för hund dvs vad väger den springer den själv då och då etc. Behöver du dämpargaffel? Vill du ha utanpåliggande växlar?

Viktigast är ramstorleken passar dig. Provcykla är a och o.

Thure


Hej!
Jag vet inte vad dämpargaffel är och inte heller utanpåliggande växlar. Hur ser sånt ut och vad har de för funktion?

Hunden ska både springa bredvid och vara i hundkärran när vi cyklar på mer trafikerad väg.
Han är en blandras på 14kg, max 40cm hög i mankhöjden. Beror på om han är trimmad eller ej :)

Vad ska man tänka på när man går och prövar en cykel på t.ex. cykelaffärer?
 
Jag vet inte vad dämpargaffel är och inte heller utan på liggande växlar. Hur ser sånt ut och vad har de för funktion?

Dämpadgaffel (fjädring fram) kommer från MTB välden och används mest vid stig cykling i skogen, men man hittar även en del touringcyklar med dämpadgaffel. Dämpningen tar upp ojämheter i stigen så man ska kunna köra fortare utan att cykel och cyklist ska ta skada, på touringcyklar handlar det om att minska små stötar från dåliga vägar. Dämpningen "stjäl" kraft när man tar i lite extra.

Växlar finns navväxlar eller utan på liggande. Navväxlar kan du växla när du står stilla (bra i stadstrafik) man kan bara påverka totala utväxlingen. Utan på liggande växlar måste man växla när hjulet rullar (växla ner innan man stannar tex.) det finns mängder med olika utväxlingar att byta till om man behöver, vilket kan vara en för del för dig som ska dra cykelkärra.
 
Dämpadgaffel (fjädring fram) kommer från MTB välden och används mest vid stig cykling i skogen, men man hittar även en del touringcyklar med dämpadgaffel. Dämpningen tar upp ojämheter i stigen så man ska kunna köra fortare utan att cykel och cyklist ska ta skada, på touringcyklar handlar det om att minska små stötar från dåliga vägar. Dämpningen "stjäl" kraft när man tar i lite extra.

Växlar finns navväxlar eller utan på liggande. Navväxlar kan du växla när du står stilla (bra i stadstrafik) man kan bara påverka totala utväxlingen. Utan på liggande växlar måste man växla när hjulet rullar (växla ner innan man stannar tex.) det finns mängder med olika utväxlingar att byta till om man behöver, vilket kan vara en för del för dig som ska dra cykelkärra.

Tack för hjälpen :) Om man inte har tänkt använda cykeln i skogen, mer på motionsspår behövs då Dämpadgaffel??

Ah, det där med växlarna... jag har bara haft cykel som haft liggande växlar. Kanske sån man ska ge sig på, så man inte glömmer bort sig och hamnar i dike ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Suedish Vilken cykel passar mig? Mountainbike 8
MagArne Grövre däck på hybrid. Vad passar? Mountainbike 18
EasyRider Passar pedalen till skon? Mountainbike 6
iBjorn Växelreglage som passar...? Mountainbike 4
bergholm Ringklocka, en liten sådan...en tuta kanske? Mountainbike 15
museo12 Cykel för träning och vardagsbruk finns det? Mountainbike 16
fekki Cykelvasan 2018. Köpråd cykel Mountainbike 17
downhill arvid Downhill cykel trasig Mountainbike 3
insumaster BMX för en 9åring Mountainbike 10
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
RikDem Köpa cykel Mountainbike 8
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
såg Letar efter en cykel. Mountainbike 1
Jivan Nybörjare letar cykel Mountainbike 2
pomperipossa hjälp med val av cykel Mountainbike 10
sunkan82 Vad ska jag köpa för cykel?! Mountainbike 11
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Rookien Cykel som klarar en back-flip ? Mountainbike 5
md7dani Val av cykel Mountainbike 3
pelle.k Val av cykel ! Mountainbike 6
gmats76 Renovera gammal cykel Mountainbike 17
Tomasigmet Vad kostar en bra mtb-cykel? Mountainbike 7
kenny_lex Konsten att köpa en cykel. Mountainbike 2
Smeagol Letar MTB cykel Mountainbike 9
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
liquidmonkey webshop cykel Mountainbike 6
Jonas P Att välja cykel, hur svårt kan det vara? Mountainbike 31
kenny_lex Problem att hitta en cykel Mountainbike 8
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
Bergatroll Köpa cykel Mountainbike 4
tiger138 cykel hjälp Mountainbike 1
Gustav Lundeborg Scott Aspect 45 som nybörjar cykel? Mountainbike 1
Inssold Nybörjar cykel? Mountainbike 6
niking Udda DH-cykel Mountainbike 12
Patriksg Vilken cykel ska jag välja? Mountainbike 5
ChippN köpa cykel Mountainbike 5
klättermicke Meka cykel Mountainbike 19
zanna_84 Vilken cykel ska man köpa??? Mountainbike 7
kjellon Köp av cykel... Mountainbike 0
emmalo ihopfällbar cykel Mountainbike 8
Kycklingen "Hopp och lek" cykel? Mountainbike 5
caaphallgren Tysk Bratwürst cykel! Duger den ??? Mountainbike 2
Nilse Vilken storlek skall jag välja på min DH cykel.? Mountainbike 3
Merida Matts Storlek på cykel ? Mountainbike 2
dangermouse Cykel på häststig Mountainbike 11
jonscha Ideal Boommax bra cykel? Ideal bra märke? Mountainbike 3
perpan Välja cykel? Mountainbike 3
Joakim Ambrosson Fodral till cykel? Mountainbike 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.