Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Aahh, jag har alltid undrat vad definitionen av en downhillcykel är. Tur att Ny Teknik kan reda ut det åt mig.
"Den saknar alltså både trampor och sadel och är enbart anpassad för att rulla i nedförsbackar. "
Sen så vaknar språkpolisen i mig; att inte ens en tidning som Ny Teknik kan använda rätt ord förvånar mig lite. Trampor, vad är det?
Och för det priset får man ju en hyffsat kompetent cykel som även går att trampa...
Okej, nu är DH en någorlunda ny grej för mig men... alltså... det ÄR enklare med dämpare på cykeln. Jag fattar hela harcore-grejen med att piska ner för backen med en stum cykel men det är inte för mig. Jag tar en vanlig model med dämpare. Och pedaler. Tack
"Hopfällbaar dämpad gaffel fram och dämpad swing i häcken"
Med det ser ju ut som om det är en gummikudde som står för dämpningen bak. Och den där gaffelkonstruktionen provades på cyklar för ca 10(?) år sedan tror jag. Den funkade nog inget vidare eftersom konstruktionen inte fick fäste?
Med det ser ju ut som om det är en gummikudde som står för dämpningen bak. Och den där gaffelkonstruktionen provades på cyklar för ca 10(?) år sedan tror jag. Den funkade nog inget vidare eftersom konstruktionen inte fick fäste?
Elastomerkuddar som sköter dämpning är ganska vanligt i lågbudgetprylar, inget konstigt där.
Parallellogramgafflar är rätt häftiga faktiskt. Det svåra är väl att göra dem lättare och bättre än dagens teleskopgafflar. Cyklister är i gemen rätt viktkänsliga.
BMW (?) har eller har haft en motorcykel med parallellogramgaffel vet jag.
Rent teoretiskt borde de bli mer följsamma då bussningarna i en teleskopgaffel ofta har en del friktion, så kallad "stiction". Fast den där "DH" cykeln har ju en vanlig bakdämpare på parallellogrammet så problemet finns kvar (om än i bästa fall halverat).
Andra kul framgaffelkonstruktioner är Cannondale Lefty, men den förutsätter jag att alla har sett?
Fullt i nållager och benen är hexagona för att förhindra vridning. Lär funka minst lika bra som klassiska teleskopgafflar. Besvärligt att montera sensor till hastighetsmätare men mycket enklare att laga punka...
Fördelen är lägre massa som ska röra sig över terrängen men nackdelarna är bl.a. mindre styv gaffel (normalt finns en brygga mellan nederbenen ovanför hjulet) och att taskiga packboxar kommer pissa ned bromsskivan med olja...