byte av gammal styrstam (smalare dimension)

Hej!
Jag har en 8år gammal cykel, en univega 505 alpin. Min styrstam har blivit dålig i en av gängorna (vid styrfästet) så att bulten bara snurrar när jag försöker dra åt den, vilket medför att styret sitter löst. Då min cykel är gammal har gaffelnröret en något smalare dimension (de har bytt standard sedan dess) vilket gör att nya styrstammar inte passar, dessa är för stora och går inte att dra fast i gaffeln. Vidare så skulle jag vilja höja styret, kanske med hjälp av en styrstam med reglerbar vinkel. Hjälp mig, vad ska jag göra. Cykeln funkar i övrigt bra så jag skulle vilja undvika att behöva köpa en ny.

Vänligen Erik Kanders
 
Hej Erik!

Jag kan tyvärr inte personligen hjälpa dig med din fråga men jag har ett länktips där du kan hitta mer info.

Park Tool i USA är en tillverkare av verktyg och tillbehör för reparation och vård men de har även nyttig info om dessa ämnen på sin webbplats.

Kanske någon nyttig info finns på http://www.parktool.com/repair_help/FAQindex.shtml?

Kika under rubriken "Headset Bearings and Stem Questions", samt kanske även "Frame and Fork Questions".

Lycka till!
# Magnus
 
Adapter finns.

Det finns adaptrar att sätta en A-Head strstam på för den som har en cykel med expanderstyrstam.
 
Dimensioner + gängor

Ytterdiametern på din styrstam bestämms av innerdiametern på styrröret på framgaffeln. Klarar din rams styrlagerrör en biffigare framgaffel?
Att reparera gängor gör man bl a med Helicoil som sätter in en stålinsats i stycket där den defekta gängan finns. En seriös motorverkstad kan säkert hjälpa dig snabbt. OBS både maskinskruven och gängade stycket behövs med!

Go tur

Johan K
 
Problemet fixat!

Tack för era tips! Problemet lösta sig ganska lätt när det visade sig att det följde med en adapter till styrstammen jag köpte som gjorde att den passade även till min smalare 1" gaffel. Adaptern (som kallas chims tror jag) är en aluminium remsa som först träddes på gaffelröret och på så vis gjorde det grövre. Styret höjde jag genom att sätta på ett donwhill/raiser-styre. Det funkar fint. Tyvärr blev jag lite för optimistisk på min "premiärtur" så efter en rejäl vurpa hamnade jag på intensiven, nu väntar jag på klartecken, sedan ska jag ut i skogen igen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.