Kaffe!

Kaffe smakar som bekant bäst utomhus, men hur får man det optimalt. Jag brukar variera mellan kok- och snabbkaffe.
Kokkaffe - godast, men lite klurigt att få till så det blir bra.
Snabbkaffe - smidigt, men smakar sämre
Starkt kokkaffe en septembermorgon i bohusskärgård, efter ett morgondopp, är en favorit.

Vad tycker ni?
Vilket kaffetyp och vilken rostning?
Vilket tillagningssätt och vilka proportioner (kaffe/vatten)?
Var smakar kaffet bäst?
Eller är det the man ska ha med sig?
: )
Ola, lite av en kaffesnobb ibland.
 
Gott kaffe

Jag tycker kaffe i det fria smakar bäst, om man brygger espressokaffe i en mockabryggare. Funkar bäst med gas -eller bensin/fotogenkök. En "3-koppars" bryggare väger inte mycket och ger en stor kopp smarrigt kaffe. Sedan kan man ju gå ännu längre, läste om en snubbe som tog med färska bönor och en handkvarn ut...
Pulverkaffe tycker jag personligen får ses som ett substitut.

/K
 
Kaffe så klart!!

Med risk för att få the-maffian på halsen, men när det gäller uteliv finns det bara kaffe (och sånt man kan ha i eller till kaffet så klart).

Bästa kaffet jag avnjutit var ett mörkrostat kokkaffe som jag köpte nymalet och i lösvikt på en sån däringa kaffebar i östermalmshallen (jag hade gått vilse).

Riktigt kokkaffe kokat över en eld, det finns inget bättre. Självklart skall kaffepannan vara svart och sotig (på utsidan), tills motsatsen bevisats hävdar jag med bestämdhet att det påverkar smaken.

Snabbkaffe går i värsta fall an i riktigt desperata fall, nödsituationer och liknande, när det gäller att få i sig något som är vått och varmt.

Hälsningar Bengt (som just nu sippar på en the model badbalja)
 
För den händige friluftsnissen som vill avnjuta denna norrbottniska delikatess tillverkar sin egna kaffeost. Något säger mig att det är svårt att köpa kaffeost söderut i landet men här är i alla fall ett recept:

Kaffeost

3 l standardmjölk
3 dl grädde
som värms till 37° i en kastrull (helst rostfri)

Tillsätt därefter 3 tsk ostlöpe (finns på Apoteket)

Rör om och låt stå minst en halvtimme, till dess att massan ystat sig eller till dess att man kunde skära i den med en sked, men att den fortfarande är formbar. Ta upp ostmassan med hålslev och lägg i ostform eller hålslag.
Låt all vassle rinna av. Osten är klar att njutas!

Kaffeosten skärs i bitar och läggs i en kaffekopp. Häll över hett kaffe, låt osten ta smak av kaffet,
ät med kaffesked och njut!

Verkar dock vara meningslöst att ta med den ut i skogen i den här tropiska hettan...
 
klingstrom; sa:
Kaffeosten skärs i bitar och läggs i en kaffekopp. Häll över hett kaffe, låt osten ta smak av kaffet,
ät med kaffesked och njut!

Jag tack å det aldra ödmjukaste för denna utbildning i kaffeost, det blir å göra egen och prova därhemma.

:)
 
Håkan K; sa:
Synd bara att kaffeost är så onödigt.

/Håkan

Du e så negativ till mat?!? E det alla grönsaker som har fått dig bitter i förtid?

:)

______________________________________________________

Jag vet inte riktigt vad vi kom fram till förra gången men jag tror att det var kokkaffe i en riktig kaffekärring över öppen eld, klarskinn e ingen nackdel och numera kan vi alla göra vår egen kaffeost!

Riktigt seriösa människor har väl sin egen blandning och maler själv i en manuell kaffekvarn innan man går ut på tur, jag så en på tv som rostade i sin ugn..


.
[Ändrat av FJS90/91 2003-07-21 kl 11:27]
 
Vad nu då, onödigt, skulle kaffeost vara onödigt! *asg* Denna eminenta, sega, gnisslande ost som inte smakar mer än kaffe och varm ost...
Det är ett utmärkt sätt att hålla sig sysselsatt när man dricker kaffe, försöka fiska upp de små läckerheterna och frenetiskt försöka tugga sönder dem... Nä, nu ska vi hålla vårt kulturarv vid liv!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Betongbarn Brygga kaffe? Friluftsmat 11
avslutmedlemskap0904 Koka inte kaffe Friluftsmat 37
avslutmedlemskap0904 Kaffe kokare Friluftsmat 41
avslutatmedlemskap160620 Kaffe Friluftsmat 62
Dan B Kaffe. Grower's Cup Friluftsmat 25
backeby Aeropress med ut? (kaffe-press) Friluftsmat 11
jacobi72 Självuppvärmande kaffe? Friluftsmat 34
Rufus555 Kaffe Friluftsmat 15
hubbex Kaffe Friluftsmat 14
MoAnders Kaffe Friluftsmat 35
magbe238 kaffe i det fria? Friluftsmat 2
-Patric- kaffe är gott!! Friluftsmat 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.